Hoe snel werkt penicilline?


#1

Hallo

onze zoon heeft sinds vrijdag(middag) een penicillinekuur (Amoxiline) gekregen tegen zijn benauwdheid/hoesten en neusdruppels tegen een dubbele oorontsteking. Nu heb ik van de oorontsteking niets gemerkt en heb ik ook niet het idee dat hij daar erg last van heeft, maar het hoesten lijkt niet minder te worden.

Hoe snel werkt penicilline? De kuur duurt in totaal 10 dagen en we hebben het dus nu 2,5 dag (3 keer per dag) gegeven.
Ben ik te ongeduldig? Ik vind het zo zielig voor hem!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,
Petra

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers


#2

Zover ik weet helpt pencilinni niet tegen het hoesten. Ik krijg voor Dylano nl als hij zo is (pas nog) de antibiotica tegen de oorontstekingen en 2 puffers voor zijn hoesten.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers


#3

De penicilline is inderdaad voor een luchtweginfectie (teminste, zo zegt de bijsluiter). Hij heeft ook 2 pufjes (8 keer per dag), maar die werken ook nog niet. We gebruiken die al een week (eerst 4 keer per dag 1 pufje), maar dat schiet ook nog niet echt op.

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers


#4

Krijgt hij die wel goed binnen? want dat zou toch al wel moeten werken. Al gaat de hoest er bij Dylano ook niet mee weg maar wel een heel stuk minder. Neem aan dat je een inhaler voor baby/peuter hebt.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers


#5

nee peniciline werkt niet tegen hoesten, wel tegen de oorontsteking.
na een dag of 2 a 3 zou je verbetering moeten merken qua de pijn. geef wel pcm bij!
de eerste 1 a 2 dagen kan koorts even omhoogkruipen door de peniciline maar daarna moet het minder worden (reken dan dat als het vandaag niet beter is deze kuur niet werkt en je wellicht een andere antibioticum nodig zal hebben)

enne ongeduldig? haha meid toch, het liefste zie je je kind helemaal niet ziek en als ie dat dan toch is liever vandaag beter dan morgen nietwaar?
ohw over de ventolin
bij rico moet ik 4x per dag 2 pufjes geven
en dan 10 keer in en uitademen in de aerochamber

Gewijzigd door - MamavanRico op 18 Apr 2011 12:07:07


#6

De Amoxilline krijgt hij met een spuitje in de mond gespoten en krijgt hij dus wel goed binnen (hij spuugt het in ieder geval niet uit).

Ik heb inderdaad ook zo’n aerochamber en hij ademt dit ook 10 keer in en uit (te zien aan het gele "lipje), dus daarom vind ik het ook zo raar dat het niet werkt. De eerste dagen leek het te werken, maar nu niet meer. Hmm, ik wacht vandaag nog even af en anders bel ik morgen de huisarts maar weer.

Bedankt voor jullie reacties!

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers


#7

Amoxilline valt onder de penicilline-antibioticum. Het werkt dus ook tegen de luchtweginfectie/slijm en dus indirect ook tegen het hoesten. Maar het werkt tegelijkertijd dus ook voor de oorontsteking.
Maar het heeft zeker wel een dag of 4-5 nodig voordat je echt iets merkt. Mijn ervaring is dat je pas tegen het eind van de kuur de verbetering merkt.
Ik kreeg als kind altijd penicilline capsules wanneer mijn acute bronchitis de kop op stak.
Voor wat betreft de pufjes kan je beter met de huisarts overleggen om i.p.v 8x per dag 1 pufje, 4x per dag 2 pufjes te doen. Op die manier komt er net iets meer van het medicijn goed in de longetjes terecht. (advies van onze kinderarts, jasper is ook langdurig aan de pufjes en bij hevige benauwdheid komt de ventolin erbij maar daarvan moeten we dus altijd 2 pufjes per keer doen)

Maar het is logisch dat je ‘ongeduldig’ bent, we zijn er hier helaas ook volop ervaren mee en het is heel vervelend als je kindje zo benauwd zit te hoesten.
Als je het niet vertrouwt gewoon terug naar de huisarts hoor!

(bedje aan 1 kant een beetje ophogen en voor de nacht borst en rug lekker insmeren met Luuf doet ook wonderen)

Beterschap voor je kleine ventje!
Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers