Hoe schimmelinfectie voorkomen na antibiotica?

Hallo,

Zoals erin m’n andere topic is te lezen heeft Lieke helaas een schimmelinfectie nadat ze een antibioticakuur heeft gehad. Heb hier zelf ook altijd last van en gebruik dan tegen het einde van de kuur en na de kuur yakult. Zodat de darmbacterien die gedood worden door de antibiotica weer een beetje worden aangevuld en Candida albicans (de schimmel of eigenlijk de gist) niet de overhand krijgt. Bij mij lijkt dit goed te helpen. Zou dit bij Lieke ook al werken? Of heeft iemand misschien een betere tip?

Groetjes, Kirsten

Een schimmelinfectie is niet altijd te voorkomen na gebruik van antibiotica.

Schimmels en bacteriën leven samen in het menselijk lichaam. Zodra de bacterie-kolonie verstoord wordt door antibiotica, grijpen schimmels (in dit geval de C. Albicans) hun kans en gaan feestjes vieren.

Ik weet niet of Yakult echt helpt of dat het voornamelijk een placebo-effect heeft. Bij een volwassene kan het een placebo-effect zijn omdat de persoon in kwestie er vanuit gaat dat Yakult werkt.

Kleine kinderen denken nog niet zo (behalve dan dat ze denken dat pleisters helpen tegen pijn en dat een kusje van mama ook wonderen doet), dus mogelijk dat Yakult, als het inderdaad alleen maar een placebo-effect heeft, geen schimmelinfecties voorkomt bij die kleintjes.

Ik ben persoonlijk niet zo van die bacterie-drankjes en -toetjes. Het lichaam moet normaal gezien zelf in staat zijn om alles weer in balans te brengen. Als je daar altijd maar bij helpt wordt het lichaam lui naar mijn mening.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 19 Oct 2010 11:49:29

Ben het in principe helemaal met je eens. Ook omdat bijv. ons maagzuur het merendeel van de bacterien in zo’n drankje toch afbreekt. Maar merk toch ook dat ik sinds ik yakult na een kuur gebruik geen schimmelinfectie meer heb gekregen. Volgens mij gaat het placebo effect in dit geval niet op, want een schimmelinfectie kun je ook echt duidlijk vaststellen.

Je lichaam herstelt de darmflora inderdaad vanzelf maar kan soms net een extra zetje gebruiken. Weet dat ze in Duitsland daarom ook iets extra’s voorschrijven na een antibioticakuur, volgens mij vitamine B.

Groetjes, Kirsten

Het kan inderdaad net dat extra zetje zijn dat je lichaam nodig heeft om net wat sneller te herstellen, maar ik blijf sceptisch met dat soort produkten.

Mogelijk ook omdat ik een schoonmoeder heb die al zoveel gekke toestanden met haar lichaam uitgeprobeerd heeft dat dat lichaam gewoon niet meer normaal kan functioneren zonder aanvullende dingen.

Dan eet ze weer geen brood want haar darmen kunnen er niet tegen. Als ze merkt dat het geen bal uitmaakt, eet ze weer wel brood maar drinkt ze sojamelk in plaats van gewone melk. Als ze merkt dat dat geen bal uitmaakt neemt ze elke dag activia. En ze heeft ik weet niet wat aan potjes en doosjes in de kast staan met zink, magnesium, vitamine-tabletten. Het hele arsenaal van de drogist heeft ze staan en ze ontdekt elke keer wel weer een ander “wondermiddeltje”. Ondertussen gaat haar lichaam steeds belabberder functioneren.

Om knettergek van te worden!

Dus met dat als voorbeeld zou ik me niet zo snel in hulp-voedingsmiddelen storten. Zeker kinderen zou ik het niet geven, want die lichaampjes zijn nog heel druk met leren wat er in zo’n lichaam allemaal mogelijk is om zelf te regelen. Ik zou zo bang zijn om dat te verstoren als je nu al yakult of wat voor ander bacterie-ding dan ook zou geven.

Begrijp je hoe ik het bedoel?

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 19 Oct 2010 12:27:24

Begrijp precies wat je bedoelt. Ben het eigenlijk ook met je eens en heb het haar daarom ook nog nooit gegeven. Maar zou het toch prettig vinden als er is iets om de schimmelinfectie te voorkomen. Want elke keer smeren met schimmeldodend middel vind ik ook niet erg prettig en goed voor het lichaam.

Groetjes, Kirsten

Zo’n antimycoticum kan niet zo heel veel kwaad.

Er bestaat een oraal antimycoticum (een antischimmelmiddel dat je moet slikken) en in de tijd dat ik voor dat middel werkte, heeft een patiënt geprobeerd zelfmoord te plegen door iets van 12 capsules te slikken ofzo. Hij is er nog niet eens misselijk van geworden!

Groetekes, Sje

Wellicht een homeophaat eens vragen? Die kan kijken naar het verbeteren van haar weerstand ipv het bestrijden van de klachten ( wat een "gewone"arts doet) Succes in elk geval!

groetjes

Dank je, het gaat gelukkig al een stuk beter.

Geloof eigenlijk niet zo in homeopatische middelen heb altijd het idee dat het werkt, omdat je denkt dat het werkt. Het placebo-effect.
Maar aan de andere kant is Lieke ook vaak benauwd en waarschijnlijk een pinda-allergie dus het is wel een optie. Al is m’n man al helemaal niet voor.
Heb jij positieve ervaringen?

Groetjes, Kirsten

Schimmelinfecties en homeopathische middelen gaan inderdaad ook niet goed samen. Schimmelinfecties zijn bijna niet met huismiddeltjes aan te pakken, daar moet echt een geneesmiddel aan te pas komen.

Groetekes, Sje

Mijn ervaringen met een homephaat zijn inderdaad positief. Ik denk niet dat je hierheen moet als er al ( acute) klachten zijn ( zoals nu) maar wel om dit voor in de toekomst te voorkomen. Dus na de medische kuur ,ter preventie voor in de toekomst. Kinderen schijnen heel goed te reageren op homeopathie. Je kan altijd eens informeren bij een gediplomeerd kinderhomeophaat in je buurt? Baat het niet…
groetjes!

Aan iemand die foto’s heeft gezien van vaginale schimmelinfecties die zonder resultaat behandeld zijn met in yoghurt gedoopte tampons en andere huismiddeltjes moet je niet vragen wat ze vindt van het behandelen van vaginale infecties met behulp van huismiddeltjes-tips. Brrrrrrrrrr…geen toffe foto’s!

Dus ik hou het in voorkomende gevallen bij de reguliere behandelmethoden.

En zoals ik eerder al schreef: zalfjes en cremes tegen schimmelinfecties zijn minder effectief dan orale antimycotica. Plus mensen smeren vaak niet lang genoeg door. Tot 4-5 dagen na verdwijnen van de symptomen doorgaan met behandeling.

Bij vaginale schimmelinfecties gewoon 1 capsule fluconazol eenmalig en je bent van de infectie af. Komt geen smeren meer aan te pas.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 22 Oct 2010 12:48:56

Het feit dat als argument wordt gebruikt dat de schimmel bij gebruik van azijn niks meer te eten heeft, geeft al aan dat het een dubieuze behandelmethode is. Schimmels eten niet. Schimmels leven samen met bacteriën en schimmels zijn afhankelijk van een bepaalde zuurgraad van de huid.

Mogelijk dat de zuurgraad van de huid wat verandert als je elke dag wat extra zuur eet of drinkt en dat daardoor de schimmel niet meer lekker doorleeft, maar door het veranderen van die zuurgraad gaan de bacteriën die je altijd bij je draagt ook hun kans kunnen grijpen.

Je lichaam moet zelf in staat zijn om de zuurgraad goed op peil te houden. Je kunt de schimmels wel willen doden (voor zover mogelijk want C. Albicans draagt iedereen altijd bij zich), maar je kunt daarmee ook bacteriën de kans geven om een feestje te gaan bouwen.

Val je van de regen in de drup.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 22 Oct 2010 12:52:24