pfff had vandaag ff een brok in m’n keel zeg. Mijn dochter van bijna 2 en half is al weken zo vervelend en lastig. Nu heb ik steeds gedacht dat het gewoon peuterpuberen was, maar vandaat zei ze ineens tegen me dat ze moest huilen. Ik zeg waarom dan meisje, (ze huilde nl helemaal niet) nou, ik weet niet meer hoe ze het precies bracht, maar ik maakte eruit op dat ze moest huilen omdat papa in een ander huisje woont. Kortom, ze is dus ontzettend verdrietig over de scheiding van mij en mijn ex! logisch natuurlijk, maar aangezien ze hier eerder nooit iets over heeft gezegd, ook niet als ik over dat onderwerp begon of er boekjes met haar over las, en hij ook gewoon nog 2x per week bij ons komt en dan echt wat met haar doet, dus niet maar een weekendje om de 2 weken ofzo, had ik er niet bij stilgestaan dat dit ook wel eens met haar gedrag te maken kan hebben. Vooral ook omdat toen hij vorig jaar 3 maanden in het ziekenhuis lag en dus ook niet thuis was haar gedrag toen ook helemaal niet veranderde daardoor. Ik heb haar uitgelegd dat papa’s en mama’s soms elkaar niet meer zo lief vinden en niet meer samen in 1 huisje willen wonen, maar dat wij beiden nog wel ontzettend veel van haar houden en dat ook altijd blijven doen, dat zij er absoluut niks aan kan doen en dat papa papa blijft en mama mama maar dat ze nu voortaan niet meer samen in 1 huisje wonen. Ondanks deze woorden brak ik van binnen… voelde me zo schuldig. of nee… het was meer alsof er een mes door mijn hart ging om te weten dat zij zo’n verdriet had door iets wat ik heb besloten, maar waarvan ik weet dat het ook de juiste keuze is. Wat kan ik nog meer doen of zeggen dan wat ik nu al gedaan heb om haar te helpen? En het moeilijke is ook dat ze er dus normaal niets over loslaat en ook het onderwerp van tafel veegt zeg maar als ik erover begin. Dan begint ze gewoon over wat anders. Ze is ook nog maar 2 en half natuurlijk dus ik vind het zo moeilijk hoe hier nu voor haar juist mee om te gaan. Wil er ook weer niet te veel over praten als zij dat nu juist niet zou willen.
mama1980