Hoe reageer je op een grote mond?

Jens heeft tegenwoordig een grote mond (eigenlijk praat ie gewoon ons na), waar we gruwelijk zat van krijgen.

Als ie zich aanstelt omdat ik ‘nee’ heb gezegd over iets en ik dan zeg dat ie moet ophouden met zeuren, zegt ie ‘nee jij moet ophouden met zeuren’. Als ik dan avervolgens zeg dat ie zijn grote mond moet houden, reageert ie met ‘jij moet je grote mond houden’.

Klinkt misschien grappig, maar het komt in onze oren echt brutaal over. Vanochtend waren we het zo zat dat we hem naar bed stuurden (het was toch nog voor zevenen) en hij mocht er pas uitkomen als wij hem om acht haalden.

Ik vraag me nou af wat pedagogisch gezien de beste manier is om die af te leren: negeren of straffen (en zoja hoe)?.

Groetjes Carola 04.09.1972, moeder van Jens 20.03.2001 en Mats 08.02.2003

De neiging is denk ik om hem te straffen (zou ik denk ik wel hebben in ieder geval).
Ik bedoel: een grote, brutale mond pik ik dus ook niet
Gelukkig is die fase hier nog niet aangebroken

Maar ik denk inderdaad dat negeren meer uithaalt.
En behalve dat ze het niet leuk vinden, zullen ze er snel genoeg van hebben als ze merken dat ze er geen extra aandacht door krijgen.

Succes!

Groetjes, mamma van Stephan

Ik denk ook dat negeren de beste oplossing is en dat het zeker een leeftijdskwestie is. Negeren werkt vaker beter dan straffen en daar zou ik dan meteen mee beginnen zodat ie weet dat er ook echt geen andere weg is. Ook hier is die fase er nog gelukkig niet dus is het misschien wel makkelijker gezegd dan gedaan van me.
Succes hoor !!!

Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003

nou carola ik heb er hier ook zo een af en toe van die grote monden maar afstaffen helpt niet .ja leuk is het niet maar het gaat ook wel over hoop ik

groetjes marielle mama van tanja

Zo had ik het nog niet bekeken, want misschien had ik ook wel hetzelfde gedacht als die mensen in de winkel, maar negeren (van stout gedrag dan) is ook een manier van opvoeden.

Als Bas iets niet aanstaat Bas geeft hij soms een “grote” mond (mama wegwezen) of hij begint te slaan (of een combinatie van beide) Hij doet dit vooral als hij moe is, of als we iets doen wat hij niet fijn vindt (insmeren tegen de eczeem, douchen etc). Het ligt er een beetje aan hoelang hij al “vervelend” is. Vaak probeer je de grote mond te negeren, maar wanneer je al op zoek bent naar een plekje om hem achter het behang te plakken, dan wordt er zeker wel wat van zijn gedrag gezegd. Slaan wordt niet getolereerd. Hij krijgt een tikje op zijn handen terug (niet aan Donner vertellen) en gaat naar de gang of naar zijn kamer. Gelukkig is het over de gehele linie een lief manneke, die steeds meer praatjes krijgt (bv. wanneer mijn zus hoest zeggen "tante Els, hand voor de mond"en wanneer ze dat dan doet reageert Bas met “goed zo tante Els”. )
Groetjes,

Marijke

Ja, tsssssssss, die corrigerende tik van Donner.
Daar kan ik echt een hele discussie over voeren
Die man heeft vast geen kinderen.

Als Stephan met zijn vingers aan een hete pan wil zitten dan geef ik hem echt wel gauw een corrigerende tik op zijn vingers hoor.
Liever DAT, dan dat hij met blaren op zijn vingers loopt.
(okeeee, ik moet er natuurlijk voor zorgen dat hij niet bij die pan kan komen, maar kids zijn razendsnel en het was tenslotte maar een voorbeeldje )

Ik denk inderdaad dat die man geen kinderen heeft. Of dat hij zo’n vader is die op zondag het vlees snijdt en de opvoeding aan zijn vrouw overlaat. En het wordt tijd een schriftje bij te houden met “prietpraat”, want Bas (ik ben bijna drie en ik wil het nog steeds nie, ipv ik ben twee en ik zeg nee) begint steeds meer te kletsen en je ligt geregeld in een deuk, maar vergeet het weer zo gauw. Ik geloof dat ik hier laatst een apart topic van heb gezien. Dus maar even verder snuffelen.

Gr. Marijke

Ooh, klaag me maar aan.
Ik wil hem GRAAG mijn visie wel even geven op zijn “anti-corrigerende-tik-beleid”

Gewijzigd door - Bieb op 29 Nov 2004 22:53:03

Hoi Marijke,

Ja, dat klopt, die aparte topic.
Die heet: Stephan door de bocht (haha, erg hè, maar ik ben er ooit eens mee begonnen en heb toen steeds maar weer die topic gebruikt)

P.S. Wat een GOEIE zeg: "ik ben 3 en wil nog steeds nie"
Hahaha!!
Ik vond het al jammer dat er geen vervolg was op “ik ben twee en ik zeg nee”

Gewijzigd door - Bieb op 29 Nov 2004 22:55:17

ik ben blij dat Gioia nog niet kan praten
dus nog geen ervaring hier. maar dat negeren lijkt me goed, als je dat kunt
maar ik kan me voorstellen dat je dat genant vind bv in de winkel, maar ja: lekker pech voor mensen die er problemen mee hebben.

gewoon negeren is soms makkelijker gezegd als gedaan,ik probeer bij dylan ook altijd te negeren maar soms gaat hij te ver en dan kan hij zijn kamer opzoeken hoor

maar het hoort bij verschillende leefdtijds groepen en de 1 heb er meer last van dan de andere,maar het is gewoon niet leuk

ik zeg wel eens tegen dylan als ik dat deed vroeger kon ik rennen naar boven anders had ik toch een pets gekregen van me mams,en dan begint hij te lachen he zeg ja ik ga anders ook die regel doen hoor,neeeeee doe maar niet zal het wel niet meer doen als jij dat graag wilt hahah

maare suc6 carola

Er zijn trouwens toch wel meer redenen om een kind te mishandelen? Knijpen, haren trekken, trappen etc. Waarom alleen een tik verbieden als de reden mishandeling is?

Maar als Donner zegt dat hij zelf zijn kids weleens een corrigerende tik heeft gegeven en hij verbiedt het nu heel nederland…
Ja sorry hoor, maar dan had hij het zélf ten eerste ook al niet moeten doen.
Pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet (lijkt het dan op).

Maar da’s mijn mening.

Verder luister ik niet naar hem.

Ik geef Stephan als dat nodig is gewoon een corrigerende tik (en dat hoeft gelukkig niet vaak want ik hou er dus NIET van. Soms ontkom je er alleen niet aan en ook IK leef nog ondanks de paar corrigerende tikken die ik vroeger gekregen heb).

Oeps, ik schreef ‘redenen’ maar bedoelde ‘manieren’!