Hoe ook alweer nachtfles afbouwen?

Ja, ik weet het…ik heb al een kind, haha, maar toch kan ik me totaal niet meer herinneren hoe we haar destijds van de nachtfles af hebben gekregen! Max is 4 maanden en dik 6 kilo, dus hij heeft helemaal geen fles meer nodig 's nachts. Maar hij komt wel nog elke keer…We gaven hem de laatste fles eerst tegen half 10 al, maar dat wordt steeds later. Hij taalt er niet echt naar en nu is het vaak tegen 10 uur, half 11. De fles daarvoor is om half 5…Hij kan best 5 a 5,5 uur op een fles teren. Maar vreemd genoeg komt hij 's nachts al tegen half 2? Om dan vervolgens rustig te wachten op zijn ochtendfles van half 8. Ik heb daar geen verklaring voor? We geven hem nu 5x180 cc met 6 schepjes. We hebben een keer rijstebloem in zijn laatste fles gedaan, maar toen kwam hij gewoon rond half 2…Raar he, lijkt meer een gewoontediertje?

Omdat Max stevig genoeg is, mag hij best van die nachtvoeding af. Dat vind ik ook wel fijn, gaap… Maar hoe deed je dat ook alweer? De hoeveelheid cc’s verminderen, of het aantal schepjes? Ik zou denken eerst bv 150+5 geven, dan 120+4 en zo afbouwen, maar het kan natuurlijk ook dat je de fles steeds meer gaat verdunnen, dus bv 180+5 schepjes…Wat is wijsheid??

Groetjes Rainbow, trotse mama

Hai Rainbow,
Op zich is het volgens mij niet ongewoon dat hij de nachtfles nog wil, qua leeftijd… maar dat zou het CB je waarschijnlijk beter kunnen vertellen? Ik heb geen ervaring met de nachtvoedingen afbouwen, ik heb net zolang bv gegeven tot ze 's nachts niet meer dronken/ kwamen ( dat was toen met een week of 12) . Maar ik heb wel ervaring met het afbouwen van de late avondfles, en dat deed ik inderdaad door steeds wat minder te geven tot ik hem ( als het goed bleef gaan met steeds minder ) een keer helemaal wegliet. Kan het anders zijn dat hij met wat water ook tevreden is? Dat het wel dorst is, maar geen echte voedigsbehoefte? Dan kan je hem ook wat afgekoeld gekookt water geven en kijken of dat gaat.
groetjes!

Hoi Rainbow,

Toen wij laatste fles gingen afbouwen kregen wij 2 mogelijkheden als advies van CB mee.
Je geeft inderdaad na een paar dagen steeds wat minder… dus langzaam afbouwen wat jij al omschrijft 150+5, dan 120+4 etc.
Andere optie is ook steeds wat minder poeder in de fles doen, dus dat t dunnere voeding wordt en ook hoeveelheid verminderen… dus bijv 150+4 120+3 etc.
Hier werd ons meisje gewoon s nachts niet meer wakker, ze kwam rond uurtje of half 5 ofzo voor de fles. ipv toen nog de fles te geven, hebben wij haar de speen weer in t mondje gestopt. Bij ons was ze daar toen ook tevreden mee en konden we t zo rekken tot uurtje of 7. En daarmee was bij ons t afbouwen klaar. helaas wel meerdere keren per nacht bed uit voor de speen, maar ze leerde wel ‘rekken’ en langer doorslapen. De nachtfles had ze toen idd niet meer nodig.

Dank je, dat was wat ik wilde weten. Vannacht meteen eens proberen met 150+5…! Ik denk dat 'ie misschien even moppert, maar dat is dan jammer! Overigens dronk Eva nog 's nachts tot 8 maanden. Ze vond dat gewoon gezellig ofzo? Ik vond het niet zo erg, maar ja, ik slaap natuurlijk liever ook gewoon een paar uur achter elkaar, al zit dat bij Max er toch al niet in omdat hij vaak druk is…

Groetjes Rainbow, trotse mama

Toen Erik vier maanden was en hij al goed op gewicht zat hebben we de nachtvoeding ook afgebouwd. Steeds met 30cc minder, als het goed ging. Tot hij praktisch niets meer kreeg en we hem een speentje (die 'ie toch al kreeg) gaven. Klaar, nachtvoeding afgebouwd. Succes!

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers