Hoe omgaan met nachtmerries?

Mijn zoontje is bijna 1 jaar en zit midden in de eenkennigheidsfase.
Bij mensen die hij niet zo vaak ziet moet hij nu spontaan huilen. Wil alleen maar op schoot en klampt zich vast aan mijn benen als ik bv in de keuken sta.
Overduidelijk een sprongetje waar hij in zit!

Nu heeft hij sinds 2 dagen last dat hij 1 a 2 keer per nacht huilend wakker wordt.
Normaal als we een speentje komen brengen en weer in stoppen slaapt hij gelijk weer verder. Maar zodra hij nu ziet dat je weg gaat is het brullen!

De 1e keer hebben we hem even mee naar ons bed genomen en toen weer in zijn bedje gelegd. Dan begint hij weer te huilen maar uiteindelijk werd hij stil.
Een paar uur later deed hij het weer(het was toen 07.00) en uiteindelijk zijn we er maar uitgegaan terwijl het normaal een onwijze uitslaper is!

Vannacht had hij het weer 1 keer, even getroost en gekroeld en toen weer in bed.
Toen was het 2 minuten keihard brullen en toen was het muisstil…

Hoe kan ik hier nou het beste mee omgaan?
Ik heb met hem nooit problemen met slapen gehad dus weet ook niet zo goed wat ik het beste kan doen. Als hij zo moet brullen, vind ik het eigenlijk onwijs zielig.
Maar in de hoop dat hij weer stil wordt laat ik hem huilen…

Hoe doen jullie dit en hoelang houdt dit aan?

Het beste is even troosten maar hem niet aan kijken en ook niet praten, dan weer weggaan, hij voelt dat toch dat je er bent maar ga je tegen hem praten denkt hij heeee, ik ben wakker en het is goed…

dit kan best even aanhouden maar ook deze fase gaat weer over…

succes Tries

Ik zou hem gewoon lekker in zijn bedje laten liggen en in zijn bedje troosten. Lukt dat niet dan even in zijn eigen kamertje op de arm nemen. Met Joep heb ik dit ook gehad en het gaat echt weer over hoor. Gewoon even rustig aandacht aan geven maar niet teveel. Het is ook van zijn kant even kijken of jullie er echt nog wel zijn.

Daarom ook het advies niet te praten, gewoon even aanhalen en weer weg gaan
kindjes hebben het heel snel door!!!

gr Tries

Hoi,

Heb niet zo een twee drie de opllossing hoe hier mee om te gaan als hij net een nachtmerrie heeft gehad. Mijn dochter gaf aan dat ze slechte dromen heeft en enge dromen. Ik bestede er niet zo veel aandacht aan ze werd er niet huilend van wakker. Na een tijdje deed ze dat ineens wel. Wij konden haar sussen door er over te praten was al 2 dus kan ook meer praten.
Maar en ik ben echt geloof me niet gelovig in dingen als steentjes die je helpen bij van alles nog wat en de zoutkaars enzo voort maar toch ik kreeg een dromenvanger van een vriendin. Zei zij probeer het nou maar eens. Dus na veel twijfel en nog een paar nare dromen geprobeert. Sindsdien heeft ze geen rare enge of slechte dromen meer. dat zegt ze dan. Ik heb niet met haar over het ding gepraat maar gewoon opgehangen. Weet niet of het bewust worden werkt dat daar iets hangt wat nare enge en slechte dingen opvangt of dat het daadwerkelijk zo is maar het is toch frapant dat het werkt.
Misschien ook wel bij jullie.

groetjes

lon106

hihi Ion ik ben ook zo nuchter als de neten maar heb ook zo’n ding boven m’n bed hangen…heb er voor m’n zoon ook 1 gekocht maar die hangt nog niet bedenk ik me. toch maar es doen.
Hier was het ook een fase dus…het gaat voorbij. Wij nemen m niet inbed, want dat willen we gescheiden houden, (behalve 's morgens vroeg, lekker tussen ons in mmmm gezellig), hij wordt ook helemaal hyper (want we hebben het ook weleens geprobeerd toen we echt radeloss waren) en gaat zitten springen en giechelen in ons bed nou dacht het even niet dus. Maar wij hebben weleens gehad dat hij gillend wakker werd en maar niet uit zijn huilbui kwam. van alles geprobeerd uiteindelijk het licht aangeknald, toen leek hij uit zn razernij (nachtmerrie?) te komen en viel hij in een diepe slaap. zielig joh.
maar het gaat dus over. even troosten en weer weggaan. meestal pak ik m even lekker beet (als het echt mis is) en fluister zachtjes dat hij lekker kan gaan slapen, niks aan de hand, mama en papa zijn dichtbij. en dan is het klaar.

succes!

x Floss