Hoe omgaan met een GROTE MOND en

De laatste weken heeft Fabienne geregeld een grote mond, ze praat me na dus als ik zeg; mama wil niet dat je een grote mond hebt, dan zegt zij; MAMA JIJ GEEN GROTE MOND met een volume waar je u tegen zegt !!! Ook zegt ze; JIJ STOUT MAMA, OP DE GANG !! In het begin moest ik er stiekem nog om lachen maar nu is het niet meer leuk en zeer vermoeiend. Het speelt als ze moe wordt dus eind van de dag of als ze iets niet mag van mij, ja dan krijg ik de wind van voren! Ik probeer me daar niets van aan te trekken maar leuk vind ik het niet.

Mijn vraag aan jullie. Moet ik die grote monden negeren? en als het echt te gortig wordt bv op de gang zetten? Of echt alleen maar negeren?

Ze slaat me ook af en toe en dat mag van ons beslist niet, daar ben ik heel duidelijk in naar haar.

Samen even met pappa praten gaat ook vaak niet want mevrouw tettert zo hard dat wij niet fatsoenlijk kunnen praten Fabienne ook praten zegt ze dan!

Groetjes Esther

Wat ik doe bij Bo is, als ik het echt niet door de beugel vind kunnen, waarschuwen, en benoemen dat wat hij zegt brutaal is, en dat ik dat niet wil hebben. Doet hij het dan nog, gaat hij op de gang. Als ik hem darvan af haal moet hij zeggen waarom hij op de gang stond, sorry zeggen, knuffel/kus en dan is het ook goed.
Soms probeert Bo ook wel een beetje de “baas” te spelen, maar dat is dan in zijn spel. Dus als hij bv met de trein speelt, en ik doe mee, dan vraagt hij bv niet of ik de rails wil maken, maar dan commandeerd hij soms gewoon echt. Ik kijk hem dan aan, en zeg dan, vraag dat eerst eens even netjes!!! En meestal (tot nu toe) doet hij dat dan ook. Als hij zegt dat ik op de gang moet staan, tja ligt aan de situatie wat dan doe. Zegt hij dat in zijn spel, en ik was niet boos vooraf, dan vraag ik op een leuke manier waarom dat dan? is mama stout geweest? meestal zegt hij dan nee, en dan is het klaar. Zegt hij dat wanneer ik bv al boos ben omdat hij iets doet wat niet mag, dan zeg ik weer dat wat hijz egt brutaal is, en dat hij ook daarvoor de gang op kan. In het begin deed hij dat dan nog een keer, want ja, even mama uittesten he, maar nu weet hij dat ik hem ook echt op de gang zet. Dus het valt hier tegenwoordig mee!!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

ja best herkenbaar, ik heb af en toe zoiets van; ze zijn nog zo klein en nou al een waffel van heb ik jou daar
Rico heeft dus soms ook een grote mond. idd met een flink volume, HIKO IS DE BAAS, en NIE ETE WIL SPELE als ik zeg dat we gaan eten. als ik dan zeg: nee er wordt niet gespeeld nu we gaan nu eten heeft mama gezegd, daarna mag je spelen. dan is het; NEEEEE NIE ETEEEHHH!!! en dan slaat ie met zn vuisje op tafel ofzoiets.
dan zeg ik ook; nu ga je echt je grote mond dichthouden, zo praten we hier niet tegen elkaar. soms…zeg ik ook wel is: praat jij ook zo tegen je vriendjes? dan zegt ie nee, en dan zeg ik: gisteren zei je dat mama je vriendje was. zegt ie: ja. en dan is het ook over maar ik zou dus zeker benoemen dat jij het niet hebben wil, ik ben op het moment op een punt dat ik 1 keer waarschuw, niet luisteren dan maar naar je kamer. als hij b.v. iets wil en ik zeg nee en uitleg waarom niet en hij gaat wat hiuj dan wil uitschreeuwen dan negeer ik hem wel gewoon nadat ik zeg dat ik het niet wil hebben. Meestal gaat Rico om dan toch aandacht te krijgen gooien met krijtjes of iets anders stouts doen. dan waarschuw ik hem dat als hij dat nog 1 keer doet hij op zijn kamer mag afkoelen. meestal gebeurd dat daarna dus ook omdat hij het dan weer doet

Ik hoor Fabienne ook vaak tegen haar knuffel zeggen; JE BENT STOUT hahaha. Ook onze pippie poes krijgt er nog weleens van langs. Ze gebruikt het dus ook in haar spel.

@Woezel … zoals jij er mee omgaat, probeer ik dat ook alleen weigert fabienne vaak sorry te zeggen. Toch geef ik haar dan een knuffel en geeft ze me een kusje terug.

En ja de baas spelen … ZITTEN MAMMA !!!

wij hebben bijna gelijk gepost haha, maar idd moet wel lachen om dat ze dat tegen dr knuffel zegt, dat heb ik hier nog nooit gehoord, wel dat hij zegt: mama was stout en jij bent lief.

Jep, ook hier komt het voor!
Vooral als hij druk gespeeld heeft met andere kindjes of inderdaad moe is.

Ik ga er hetzelfde mee om als Woezel.
Hier wordt ook rgelmatig gezegd: “mama moet…” En dan vraag ik altijd: “Wat vroeg je Seth?” en meestal vraagt hij het daarna netjes.

Liefs, Anne

@Esther, in het begin, toe bo het woordje sorry al kon zeggen en ook de betekenis wist, wilde hij het na een tijdje ook niet zeggen. Dat was bij een kennis van mij, nadat hij haar dochtertje had geslagen. Ik heb een uur lang hem telkens terug gezet op de gang. Elke keer na een minuut of 2 er afgehaald en gezegd dat hij op de gang stond omdat hij niet mag slaan en dat hij sorry moet zeggen. Een uur lang geweigerd, en eindelijk zei hij sorry!! Sindsdien zegt hij het bijna altijd. Doet hij het niet, of hij kijkt langs mij heen naar papa en zegt soryy papa, en weigert om sorry tegen mij te zeggen, dan is waarschuw ik hem , zeg ik dat hij sorry tegen mama moet zeggen en als hij dat niet doet, terug de gang op moet. Een enkele keer probeert hij dat uit, dan gaat hij hup de gang weer op. en dan weet hij weer dat hij het toch echt moet zeggen!!
Misschien ben ik dan een beetje te streng, maar ik vind gewoon dat hij echt moet nadenken waarom hij er staat, en dat wat hij deed niet zomaar kan (maakt niet uit waarom hij op de gang staat) En als hij geen sorry wil zeggen, heb ik het gevoel dat hij er dus niks van heeft geleerd.

@lalala , en ik zeg tegen woordig ook heel vaa dat als hij ergens om vraagt, dat hij dit netjes moet doen en dus ook alsjeblieft moet zeggen, net zoals als hij wat krijgt, hij dank je wel moet zeggen. Laatst zei iemand nog, wat zegt hij dat netjes zomaar dank je wel, en eerlijk is eerlijk, voelde me wel een beetje erg trots dat mijn opvoeidng in ieder geval voor een deel blijft hangen!!

liefs woezel

@woezel … vindt het hartstikke goed van je! Sommige zullen het wellicht streng vinden maar ik denk dat het op den duur alleen maar goed is voor Bo. Voor mij betekend dit dat ik nog iets consequenter mag zijn en volhouden! met name in het sorry laten zeggen! Tegen pappa zei ze het afgelopen zondag wel “zo ineens” maar tegen mij nog niet?!

@Inge … ze is momenteel net een papegaai en e en dril sergeant tegen de poezen. Dan tegen mij … MAMMA KOM, MAMMA ZIT … MAMMA IK OOK … MAMMA KOM … wel even wennen zo’n mini boss in huis.

gr Esther

haha, inderdaad, maar goed kan natuurlijk niet getollereerd worden door ons he

Tja hier is het ook zover hoor.
Met de verjaardag van 2 jaar heeft hij een soort indentiteits verandering doorgemaakt. Het hoort erbij maar soms vind ik het stiekem wel eens jammer hoor.
Het commanderen begint hier ook. Heel luid door ons heen praten, commanderen, niet dit en niet dat.
Alles is kommer en kwel.
Het gaat zo langzaam dat het ons eigenlijk pas opviel toen Bart 1 nachtje weg was geweest.
Het vergt van ons ook even wat aanpassingen dus idd 1x waarschuwwen 2e x in de hoek en na 2 minuten leg ik m uit waarom hij daar zit, sorry zeggen en kus en dan weer doorgaan waar we mee bezig waren.

Aaron begint ook te dirigeren maar vaak in het spel.
Dan zegt hij: mama jij moet daar gaan zitten en dan doe ik zo! zegt ie dan.
Dus dan op zo’n moment weet ik dat ie er niks mee bedoelt en DOE ik ook wat ie vraagt.
Als ie echt boos is en hij zegt stoute mama en/of geeft uit het niets mij een tik dan zet ik hem in de hoek.
Soms probeert ie weg te rennen maar na 3/4 keer blijft ie met tranen in zijn ogen staan wachten tot ie weg maag maar (net als Woezel) ga ik eerst erbij zitten en vraag: waarom moest jij in de hoek wat had je gedaan?
Knuffel kus en sorry en dan gaat ie weer.

De grote mond hier blijft nog wel beperkt tot : “stoute mama” en “denk eens een beetje na”! (slaat ie met zijn hand tegen zijn voorhoofd…hahaha.)

Gr, Danielle

Hier is een grote mond direct op de gang, zonder ook maar enige waarschuwing. Ik zeg er dan vaak bij: als je hard wilt praten, dan doe je het maar op de gang, maar zo praat je niet tegen andere mensen. Dan is het al snel ‘sorry mama, ik zal weer zachtjes praten…’ En het euvel is voorbij. Slaan betekent hier ook gelijk op de gang.

En bij ‘mama, jij moet mijn schoenen aan doen’ o.i.d. is mijn reactie: ‘wat zeg je?’ Dan zegt hij: ‘mama, wil je mijn schoenen aan doen?’

Dus Fabienne heeft een ommekeer gemaakt qua gedrag?

@freubeltje … van een rustig meisje is ze ineens een meisje met zo nu en dan een hele grote mond en sinds vanmiddag ook een heuse driftbui waarbij ik 2 minuten lang gekeken heb naar een krijsende, schreeuwende peuter ???
Wist niet wat me overkwam?!

Ze zei wel vrij snel; sorry mama dus een kus en het was over.
Mijn hemel, wat een heftigheid zeg en waarom ?? Ik weet wel dat ik op dat moment niets goed doe

Een paar grote waffels vandaag en 1 driftbui … wie had dat verwacht hahahaha. Dacht dat het hier nooit zou gebeuren

even zomaar een knuffel voor alle mama’s die op dit moment in “strijd” zijn met hun groter wordende prinsje of prinsesje en denken pppfffff dit valt niet altijd mee!!!

quote:
even zomaar een knuffel voor alle mama's die op dit moment in "strijd" zijn met hun groter wordende prinsje of prinsesje en denken pppfffff dit valt niet altijd mee!!!!!!!!

Nah

M.

Nou voorruit…ook dan maar 1 voor alle papa’s!!

liefs woezel

Oeps sorry ook voor alle papa’s