Ik zal proberen het verhaal kort te houden, maar moet wel vooraf even het e.e.a. uitleggen om het verhaal begrijpend te maken.
Mijn vriend heeft naast onze 2 dochters nog een dochter van 9jaar. Er is nauwelijks contact geweest tussen mijn vriend en zijn dochter wegens omstandigheden.
Nu is ze sinds ongeveer 4-5jaar 2weken geleden voor het eerst eens bij ons geweest.
Zo zaterdag ook. Maar…
Ik ben er nu al niet zo blij mee.
Ze tild de meiden continu op, ondanks dat we meerdere malen gezegt hebben dat ze de meiden moet laten lopen. Maar ze vind steeds weer een aanleiding om ze toch op te tillen. Op zich niet zo’n probleem, maar de meiden zijn duidelijk te zwaar voor haar en ze rent zelfs met 1 van de meiden op haar arm!
Ook heb ik zaterdag ontdekt dat ze Silvana stiekem pijn doet.
In de auto begon Silvana ineens te huilen van pijn (jullie herkennen vast zelf de verschillende soorten huilen wel) Maar de dochter van mijn vriend had natuurlijk een verklaring voor het huilen.
Kort nadat Silvana weer rustig/stil was begint ze echt te brullen van de pijn. Ze hield haar adem in tijdends het huilen en dat is voor mij een teken dat ze echt heel veel pijn heeft. Ik troost haar en bekijk haar (omdat ik het dus niet vertrouwde) Ik zag op haar rechterpols aan de buitenkant 2 nagelafdrukken staan met een rode plek er om heen. (wat een toeval dat die dochter aan die kant zat) Ik wist al voldoende maar kon er niks van zeggen want ik had niks gezien.
Die dochters verklaring was dat ze alleen haar arm had terug getrokken omdat Silvana aan haar armband trok…maar ja, dan huild Silvana niet zo…
Later op de terugweg zag ik in een ooghoek dat die dochter Silvana’s cadeautje (uit een kindermenu) afpakte, toen ze zag dat ik zou kijken gaf ze het razendsnel terug.
Toen we bij haar thuis waren wilde ze Jacqueline een truitje aan trekken (vraag me niet waarom) maar Jacqueline begint te huilen en mijn vriend gaat haar troosten. Op dat moment ‘springt’ Silvana van de bank af met een angstige blik richting die meid en gaat dicht bij mijn vriend staan. Alweer een teken dat Silvana haar ’ om de een of andere rede’ niet vertrouwd en bang is om pijn gedaan te worden door haar.
Ik heb dit al met mijn vriend besproken, maar hij verdedigd zijn dochter naar mijn idee. "die 2 knijpen elkaar ook onderling, je hebt het niet zien gebeuren, blablabla"
Hij zou haar er wel op aanspreken, maar ik weet niet of dat voldoende is.
Ik had zo graag gezien dat het anders was! Ik gun mijn vriend het contact met zijn dochter ontzettend (heb het zelf geregeld met zijn ex) en ben ook echt blij dat ze nu weer mag komen, maar natuurlijk niet ten koste van onze kinderen.
Het is niet de bedoeling dat ze dadelijk vallen, de helft van de tijd niet hoeven te lopen, bang worden voor andere kinderen, zomaar stiekem pijn gedaan worden ect.
Het doet me gewoon pijn, dat iemand Silvana zomaar pijn heeft gedaan. Hard heeft geknepen dat ze het uitbrult van de pijn, bang word…
Ik kan er dus niet van slapen, lig de hele tijd te piekeren; hoe kan ik dit in het vervolg voorkomen? Hoe kan ik haar in de auto in de gaten houden? Hoe moet ik haar aanspreken? Welke ‘straf’ moet ik haar geven als ze weer eens iets doet wat niet mag of de meiden pijn doet? ect ect.
Maar hoe zouden jullie het aanpakken? Als je weet dat als het de ex van mijn vriend niet zint, de omgang wel weer eens verbroken kan worden.
Ik vind het zooo moeilijk, vooral omdat ik niet de moeder ben, gezegt kan worden dat ik het kind niet leuk vind, jaloers ben of wat dan ook. Maar dat is dus niet van toepassing, helemaal niet! Ik ben blij dat ze komt, maar niet als ze mijn kinderen pijn doet, dat accepteer ik van niemand!
Gewijzigd door - Jolan op 27 Sep 2009 04:58:56