Hoe maken jullie vers eten klaar?

Eva eet al een tijd met de pot mee. Dat gaat de ene keer beter dan de andere. Smeuiige dingen, zoals pasta, vindt ze lekker en eet ze dus goed. Aardappelen met groente en vlees minder, want die vindt ze volgens mij erg droog. Ze gaat dan met haar vingertjes in het eten zitten en graait er bv alleen de kipjes uit. Potjes, die natuurlijk een beetje ‘nat’ zijn, vliegen er nog steeds goed in. Mijn vragen:

• ik snij aardappelen/groenten/vlees gewoon klein en prak het een beetje. Doen jullie dat ook zo, of gooi je alles bv in een blender om het gladder te maken?
  • wat kan ik toevoegen om alles wat sappiger te maken? Zelf dacht ik aan magere jus uit een pakje, wij eten zelf alleen bijna geen jus. Ik wil het niet té vet maken.
  • het eten mag dus wel wat smeuiiger worden. Gaat dat bij jullie ook beter naar binnen dan de droge happen?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie In verwachting Ticker

Wij maken het eten helemaal niet smeuiger. Waarom wil je dat?
Aardappels prakken we wel, maar dat doen we zelf ook, ik stop geen hele aardappel in mn mond haha.
Wij hebben ons zoontje hier op een gegeven moment leren eten via de methode van Ra-pley…misschien is dat voor jullie ook wat. Google maar even

Groetjes Evelien

Hoi,
Wij hebben Jony haar eten nooit geblenderd, in het begin atze potjes toen ze goed kiezen had, at ze met de pot mee. Om het eten niet te droog naar binnen te geven deden we gewoon jus er doorheen. Wij hebben jus van een pan vlees dus daar zit geod smaak aan. Je kan er ook nog appelmoes doorheen prakken.
Er zijn veel manieren.

Wat is de methode Ra-Pley?

Greetz Cora

Wij leggen groente, aardappels en vlees in stukjes op het bord van Julian. We vragen of hij er ook wat jus over heen wil en meestal zegt ie ja. Zegt ie nee, dan hoeft hij het ook niet. We hebben hem geleerd dat hij een aardappeltje/stukje groente aan een vork kan prikken en die door de jus kan ‘wrijven’ en dat vindt ie heerlijk! Hij pakt het ook wel met zijn handjes hoor, prima. Zo lang hij maar lekker geniet van zijn eten

We doen het eten niet meer in een bakje omdat Julian dan gaat zitten kneden met zijn eten. Op het bordje kan hij selectiever zijn en die hapjes pakken die hij lekker vindt. Eet hij slecht, dan halen we het vlees van zijn bordje en zeggen we: eerst een boontje, dan krijg je een stukje vlees. Dit werkt hier heel goed. En als beloning krijgt hij een bakje appelmoes

Succes met eten met die kleine.

@ Cora Rapley is alles in grote stukken en ze zo zelf laten kiezen wat ze eten. Dit doen wij met Morgan ook. Zo zien we meteen wat ze wel en niet lust en ze kan het allemaal zelf doen.

@ Raibnbow, onze muts moet omdat pappa het doet overal ketchup bij dus ze krijgt een iniminie drupje en ze eet alles zo. Zat laatst wel te denken om haar ook wat jus te geven.

Groetjes,

Michèle

Als wij aardappels groente vlees eten, snij ik allles in hapklare stukken en prikt hij het met zijn vork en eet het zo. Dat vind hij heerlijk!
Wij eten zelf wel jus, maar Seth eigenlijk nooit.

Je kan wel een beetje jus uit een potje maken (hebben wij ook).
Gewoon van maggi en water erbij, dan kan je ook zelf doseren.

Verder vind Seth eigenlijk alles lekker qua avondeten, en heeft het meer te maken met hoeveel trek hij heeft, hoe moe hij is en hoeveel zin hij heeft om eten.
Lief,s Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Ook Nick eet hier met de pot mee en dan ook alles. Ikzelf neem nooit sju maar bij Nick doe ik er altijd een klein beetje bij. Waarom wil je dat niet als ik vragen mag? Een beetje vet is goed hoor…
Soms doe ik er wat appelmoes doorheen als er te weinig sju is (papa is een enorme sju fan!). En dan is het ook niet meer zo droog.
Soms is het vocht van de groente al genoeg om het niet zo droog te laten zijn. En hier wordt bijna alles geprakt. Wel waar hij bijzit anders denkt hij weer dat hij wat anders heeft dan mama . Sommige stukjes leg ik er gewoon bij zoals worteltjes of bloemkool, die kan hij tussendoor zelf pakken. Maar verder geef ik hem zelf met de vork of lepel.

Groetjes Bianca

Ik doe dd altijd jus over de aarappels. Peuters hebben dit ook gewoon nodig. Peuters hebben naar verhouding meer vet nodig dan volwassenen. Daarom moeten ze sowieso boter op brood en moet er ook vet in het avondeten zitten. Dat kan bv olijfolie zijn bij roerbakken maar ook gewone margarine voor de beriding van vlees. Bij mij op het consultatiebureau gaven ze aan dat veel peuters juist te weinig vet binnenkrijgen omdat ouders erg bang zijn dat hun kind te dik word. Maar de boosdoener hiervan is bij peuters juist vaak een overvloed aan suiker.
Zou het dus gewoon proberen om haar lekker jus te geven. Kan me voorstellen dat ze het erg droog vind om aarappels zo te geven, ik krijg ze zonder jus ook echt niet weg.

groetjes Ramona

Ik zat een beetje met die jus omdat wij dat zelf dus nooit eten, niet omdat ik bang ben dat Eva dik wordt. Ze is niets te dik. Ik vind jus zelf alleen altijd heel vet, zo maakte mijn moeder 'm tenminste altijd. Dat je het vet zag druipen zeg maar. Bah. Ik ga eens proberen om zo’n poederjus te maken. Eva krijgt wel boter op haar brood en wij gebruiken altijd olijfolie bij het eten maken. Ik denk dat ze genoeg vet binnen krijgt. Alleen kan ik me voorstellen dat ze het eten te droog vond. Ik ga ook eens proberen om aardappels etc. los te geven van het vlees, alleen ben ik bang dat ze die dan laat liggen en alleen vlees is. Klein carnivoortje is ze!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie In verwachting Ticker

Joey krijgt zijn eten ook gewoon geprakt met een beetje jus. Mijn jus is gewoon het vet (olijfolie/croma en wat er uit het vlees komt) met wat water erbij… Ik gebruik bijna nooit een pakje poeder-jus.

Lilypie First Birthday tickers

ik gooi alles in zn babybordje, snijdt het dan in stukjes
de aardappelen prak ik helemaal fijn
doe er een scheutje halfvolle melk bij dat het niet zo droog is en eten maar

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Rens krijgt z’n eten trouwens ook apart van elkaar. HIj eet altijd eerst z’n vlees en dan pas de rest. Zolang hij verder goed eet vind ik dat geen probleem. Anders kun je haar ook het vlees geven nadat ze haar aardappels en groente op heeft. Rens z’n eten prak ik ook niet, i snij het gewoon fijn. Ook de aardappels en pas daarna de jus erover.
De jus maak ik altijd van het bakvet van het vlees en dan water en een half zakje poederjus erdoor. Vind ik smaakvoller als alleen vet met water(tenzij het draadjesvlees ofzo is want dan is de jus wel lekker zo) Ik doe er maar een half zakje door omdat je anders van die vieze dikke klontenjus krijgt.
Troewens je hebt ook jus in een flesje, net als van dat bak en braad spul. Dan hoef je alleen maar een kneepje daarvan en een beetje water toe te voegen aan de boter. Is ook erg handig.

groetjes ramona

groetjes Ramona

Hier alles geprakt door elkaar met jus

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

haha ja met jus, dat ook wel maar ook met melk beide door elkaar
hij vind het lekker zo,
hij heeft nog liever geen jus en alleen melk, maar dat ligt eraan wat voor saus we hebben natuurlijk.
als we stoofvlees/stoofpeertjes saus hebben hoeft ie weer geen melk, vind hij te lekker.
alleen is het makkelijk als het eten gloeiend heet is en we heel veel honger hebben om gewoon een klets melk erdoorheen te doen zodat het hap klaar is

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Nora eet eigenlijk altijd wat wij eten, en dat is bijna nooit gekookte aardappels. Gebakken aardappeltjes eet ze gewoon heel en hapt ze dan af. Als wij jus bij het vlees hebben, geef ik dat Nora meestal niet. Maar dat hebben we eigenlijk alleen bij biefstuk en varkenshaas dus dat komt niet dagelijks voor En die jus is dan heel zout, dus daarom geef ik het haar niet. Mist ze ook niet. Verder groente gewoon los en vlees ook in kleine stukjes.

Bij pasta of ovenschotels is het meer een prutje en dat vind ze ook lekker. De ene keer houdt ze van stevig eten en de andere keer weer van een lekker prakkie. We passen er nooit echt op aan en bieden haar dus aan wat wij eten.

appelmoes is inderdaad een optie om het smeuiiger te maken, maar niet heel handig om haar kennis te laten maken met alle verschillende smaken, want ik kan me nog van vroeger herinneren dat met appelmoes alles een beetje hetzelfde smaakt, handig voor bij de spruitjes!

liefs