Hoe maak ik zelf groente en fruit hapje?

Mijn zoontje is nu net 6 maand geweest. En ik zou ook graag zelf verse groente en fruit voor hem willen maken maar hoe doe ik dit?
groetjes elma

Fruit schillen en pureren met een staafmixer. Banaan kun je evt. ook geprakt geven.

Groentenhap precies hetzelfde. Aardappelen en groenten koken zonder zout of kruiden en dan pureren. Als je het smeuïger wilt maken, kun je er een lepeltje olijfolie of een paar lepeltjes opvolgmelk bij gooien.

Pasta is niet te pureren, dat wordt een hele taaie toestand. Dus met zelfgemaakte pastahapjes nog even wachten tot je zoontje gewend is aan eten met grovere stukjes. Vanaf dat moment kun je hem ook vers gemaakte pasta-gerechtjes geven.

Groetekes, Sje

Precies, de staafmixer is hier ook een aantal maanden onmisbaar geweest, top apparaat met een baby . Ik pureer trouwens nog steeds fruit voor Minke omdat ze dan meer vers fruit eet dan in stukjes ( kieskeurig type). Verder nog een tip; in van die avent-potjes ( doorzichtige stapelbekertjes) kan je heel makkelijk fruit- en groentehapjes invriezen dus ik kookte/pureerde vaak de halve vriezer vol . kan je even een paar dagen voort en heeft je kindje toch altijd verse groenten en fruit zeg maar. Succe smet kokerellen en pureren!
groetjes

Lilypie
Lilypie

Hoi,

Ik maakte een keer in de week wat groente hapjes klaar en fruithapjes. Deed ze in van die kleine opbergbakjes van de xenos. Zijn per 5 voor een euro of twee te koop. Dus niet te duur. Soms maakte ik wat meer klaar als er groente in de aanbieding was dan vriesde ik voor twee of drie weken die hap in. (ik bedoel dan wel 1 bakje per week) Soms deed ik de groente die wij aten ook voor haar klaarmaken voor volgende dag. Haar ritme was totaal anders dan die van ons dus wij aten nooit te gelijk.
Als ik had ingevroren dan haalde ik het er s’morgens eruit en was het ondooit tegen de tijd dat ik het nodig had.
De hoeveelheid moet je een beetje zelf uitzoeken. dat is voor een ieder kind wat anders. In begin bij ons een half bakje later een heel bakje en weer later vooral de warme hap in een grotere bak.

en de staafmixer ook hier onmisbaar .

groetjes

lon106

Ik heb ook altijd groente en fruit vers gegeven. Fruit maakte ik op de dag zelf klaar en gaf ik meteen. De groente had ik altijd in porties in de vriezer liggen. Gewoon hele bloemkool koken en dan pureren en in porties de vriezer in. Zo zorgde ik dat ik diverse groentes in de vriezer had liggen. Aardappels of rijst kookte ik op de dag zelf erbij. Heb in het begin alles gepureerd, maar ben al snel op prakken van groente over gegaan. En zo steeds grover gaan geven. Ook met fruit, eerst pureren daarna raspen of prakken en nu eet hij het al een tijdje in stukken.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Second Birthday tickers

Vroor je fruithapjes ook in Lon?

Groetekes, Sje

@sje,

Ja dat ging goed. en is goed bevonden door het cbb hier.
ben wel benieuwd waarom je vraagd?

groetjes

lon106

In plaats van een staafmixer werkt een vork ook goed.

Scheelt een hoop investering

M.

@Lon, omdat ik me afvraag of dat wel met alle fruit kan. Kan me voorstellen bijv. dat banaan er na invriezen niet lekkerder op wordt.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 03 Oct 2009 22:25:03

pasta kan je toch wel kleiner amken met vork?
was namelijk net van plan om morgen een bak macaroni te maken voor ruben…

groetjes!

karin

quote:
pasta kan je toch wel kleiner amken met vork? was namelijk net van plan om morgen een bak macaroni te maken voor ruben...

groetjes!

karin

Ja, dat kan prima.

Het hoeft ook lang niet zo fijn als in de potjes.
Die kinders redden zich er prima mee hoor.
Gewoon uitproberen

M.

Ook hier gewoon banaan in de vriezer ( gepureerd met ander fruit) en het smaakt prima als je het ontdooid hebt ( tenminste dat vinden Minke en ik )

groetjes!

Lilypie
Lilypie

Allemaal bedankt voor jullie reactie
Mijn zoontje vind de verse groente en fruit ook heerlijk.
Ik blijf dit ook aan hem geven.

Groetjes elma