Hoe Losec toedienen?

Sinds gisteren hebben wij Losec voor de (vermoedelijke) verborgen reflux van onze dochter. Het zijn capsules waar ik dan de korreltjes uit moet halen en die met melk aan haar moet geven. Nu zei de kinderarts heel makkelijk dat ik dat in een speentje kan doen met wat melk en dat ze het dan zo kon opdrinken. Maar, de melk drinkt ze op en de korrels blijven in de speen (zelfs in de papspeen met een redelijk groot gat). Hoe doen jullie dat? Ik heb het gisteren op een ijzeren theelepeltje gedaan en vandaag op een plastic fruitlepeltje. Tot nu toe werkt het theelepeltje het beste, maar het is nog niet ideeaal om toe te dienen. Hebben jullie een praktischer oplossing?

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Ja dat is lastig met die korreltjes.
De korreltje mag je ook helemaal fijn malen en dan gewoon in de fles melk doen en goed schudden!
En inderdaad als dat niet gaat werken dan met lepeltje.
Krijg ze al wat fruit? Ik weet dat ze nog jong is maar onze zoon was er al vroeg mee daarom vraag ik dat?

Succes ermee

Groetjes andrea

Ik maak de korreltjes idd ook fijn (gaat makkelijk tussen 2 eetlepels en dat flink wrijven). Daarna met wat melk in een flessenspeen geven. Werk hier prima.
Groetjes Nancy

Wij hebben het maar heel kort gebruikt en volgens mij hadden wij een soort poeder?
Kan dat? Ik heb het echt maar kort gebruikt omdat het hier te verhelpen was met JBPM.
Dat deed ik liever dan medicatie.

Ik weet alleen nog dat het hier niet eens werkte in de melk. Die liet ze gewoon staan.
Je zou het ander ook op kunnen lossen en dan in een spuitje geven?

Naar mijn weten en ervaring mag je de korreltjes niet fijn malen.
Er zit een laagje om het korreltje heen en die mag wordt dan te vroeg afgebroken.
http://www.ziekenhuis.nl/index.php?cat=medicijngids&medgids=question&id=8184
Ik deed 2 flesse klaarmaken. In de eerste fles klein laagje voeding met de medicijnen en door de grootste gat heen leeg laten drinken en dan de volgende fles erachteraan. Als er een paar korreltjes achterblijven is dat geen ramp. Ik deed het ook nog wel eens met een spuitje maar dat was in heel begin, en ook met de reden dat ze maar de helft er van mocht krijgen. Het is wel een heel gedoe want ze werkte het met haar tong zo naar buiten. Het is gewennig voor je kind/voor je zelf. Handigheid kan nog wel eens zijn voor de flesvoeding te geven want dan hebben ze erge honger… fles erachter aan klaar is kees, was hier het truckje.
Toen ze groter werdt deed ik een halve lepeltje appelmoes (of wat dan ook) korreltjes erop, weer een laagje appelmoes erop en dan naar binnen lepelen. Ik deed dat voor de ze fles dronk zodat ik gelijk de speen in haar mond kon doen. Omdat alles uit haar mondje ging werken, … niet handig.

Succes, Greetz Cora

@Coramora; de kinderarts in het ziekenhuis heeft mij het zo uitgelegd om te geven. De losec heeft hier ook goed zijn werk gedaan…

bo had eerst ook losec, maar dat waren tabletje die oplosten in een laagje water/melk. Dit dronk hij dan ook helemaal op en niet bleef hangen, aangexien het opgelost was. Vlak daarna begon bo met zijn fruithap en vanaf dat moment kregen we omeprazol (zelfde als losec, maar dan in capsules en idd korrettjes) . Deze deed ik dan over de fruithap/pap en dat ging prima er in. Ik weet ook niet beter dan dat je die korreltjes absoluut niet mag fijn malen, er ziet niet voor niets een laagje om heen.

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Ja inderdaad. Daarnaast werk ik in de zorg naar mijn weten mag je ze gewoon niet fijn malen ze moeten zo door de sonde of wat dan ook worden toegediend.
En de apotheek gaf het ook overigens aan, toen ik ze ophaalde voor Jony. Ik kreeg bewust spuitjes mee om ze daar mee toe te dienen…

Greetz Cora

@coramora, precies,w erk zelf ook in de zorg vandaar dat ik bij zulke dingen het meestal ook wel weet.

liefs woezel

Wij hadden een drankje voor Jasper, wel zo makkelijk. Dat deden we ook door een klein beetje melk omdat het echt super vies was. Maar geen gedoe met korreltjes die in de speen blijven steken…
Ik zal proberen de naam nog even te achterhalen, dan laat ik het je weten.

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

@mamavanjasper, was dat niet Zantac? Dat is / kan vloeibaar en is echt heel erg vies!

Wij mochten de korrels inderdaad ook niet fijn maken. Ik doe het nu nog met een theelepeltje en dan direct de fles er achteraan, dat gaat vooralsnog goed. Ze krijgt nog geen fruit, omdat ze te vroeg geboren is en gecorrigeerd nog maar 2,5 maand is.

Bo kreeg als eerste ook zantac, maar dat hielp eigenlijk helemaal niet goed. In het begin wel hoor, want toen krijg hij de max wat hij mocht met zijn gewicht, maar goed, toen werd hij zwaarder, en mocht hij eigenlijk niet meer hebben, omdat hij dan overgedosseerd zou worden, maar hij had wel last van het zuur, rook ook weer zuur etc. en vanaf toen kreeg hij dus losec/omeprazol. Zantac is eigenlijk ook niet bewezen dat dit goed werkt bij kindjes.
Bo kreeg vanaf 6 maand een fruithap, en toen zijn we overgegaan op de omeprazol. dit hebben we tot zijn eerste verjaardag gebruikt en vlak daarna konden we stoppen en had hij het niet meer nodig!

liefs woezel

Jony heeft ook zantac/motilium ed drankjes geprobeerd maar helaas dat werkte totaal niet. Ze bleef maar spugen.
We zijn daarna over gegaan op losec 2xdgs een halve. Daarna over op 2xdgs een hele. Deze heeft ze tot 2 jaar gebruikt. En is gelukkig eroverheen gegroeid.
@ Zwelgje74: Ik zou voor de zekerheid de apotheek bellen en vragen of je het mag malen, zodat je het zeker weet.

Greetz Cora

Ja het was idd Zantac. Brrr vreselijk goedje, maar aangezien jasper al hele vieze koemelkvrije voeding gewent was, ging het gemixed toch wel naar binnen. De zantac alleen hielp ook niet echt voldoende, we gebruikten ook nog Johannesbroodpitmeel om de voeding wat beter in zn maagje te houden. Na de fles nog een half uurtje in halve zithouding op de arm of in de wipstoel, een goed dik boek aan een kant onder de poten van het bed en dus de koemelkvrije voeding. Een heel gedoe allemaal en soms erg moeilijk om te achterhalen wat nu precies waar van komt.

Ik ken Losec korreltjes niet, maar ik gaf wel vaak medicatie in een spuitje. Die kan je tegen kleine vergoeding zo bij de apotheek halen. De opening van het spuitje is ongetwijfeld groter dan die van een speen, dus wanneer je de losec door wat melk doet en dan opzuigt met het spuitje wil het mogelijk wel?

Heeft je zoontje ook deze klachten gehad? Schijnt wel veel voor te komen bij prematuur geboren kindjes.

Succes, hopelijk helpt de medicatie en gaat het snel beter met je kleine meissie!
Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

@Coramora, vandaag nog nagevraagd bij de kinderarts en hij vertelde dat ik het mocht malen omdat de dosering erop was aangepast. De apotheek adviseerde dit idd niet te doen, m,aar de Losec heeft hier zijn werk (gemalen) goed gedaan gelukkig.

Gewijzigd door - Zwelgje74 op 05 Sep 2011 22:17:56

@mamavanjasper: onze zoon had het niet, die is idd nog vroeger geboren.

Ik geef het nu met een beetje melk op een lepeltje, marr ze begint er bijna van te kokhalzen. vandaag heeft ze voor het eerst een beetje fruit gehad, hopelijk gaat dat snel beter, dan mix ik het daar doorheen.