Hoe los ik dit op: Minder slaap nodig overdag

Hoi Mede mama’s.

Ja sorry dit is weer een topic met een slaapprobleem.
Ik zit hier al tijden met een probleempje, en na heel veel denken kom ik er nog niet uit.
Zoals de meesten weten ben ik iemand van de ritmes en regelmaat overdag
maar nu word dat steeds in de war gegooit omdat Ruben minder slaap nodig heeft overdag, op zich helemaal niet zo erg.

Maar als ik hem eerder pak is hij natuurlijk ook eerder moe en wil hij weer op bed.
en als ik hem eerder van bed pak, is hij gewent dat hij altijd iets te eten krijgt.
brood, pap, fruithap, warme eten.
Krijgt hij het niet meteen dan is het huilen en drammen, geduld heeft hij dus nog niet.

Hoe moet ik dit nou aan pakken, want tot nu toe heeft het altijd goed gewerkt overdag, en als iets goed gaat verander ik dat niet graag.

Zo ziet de dag hier er ongeveer uit:

8:30 uur opstaan aankleden, bordpap ( moet hij 5 min geduld hebben dat is meneertje al te veel)
10:00 uur op bed.

12:00 uur brood met melk ( dan is hij half 12 al wakker maar dat geeft geen problemen)
13:00 uur fruithap
13:30 uur op bed.

16:00 uur Warm eten + yoghurt of vla ( maar meestal is hij om half 3 klaar wakker en brabbelt tot half 4 en dan gaat hij echt jengelen)
17:00 uur beetje roosvice
17:30 uur op bed

19:00 uur wakker maken in bad en dan de laatste fles, dan meteen op bed.

Ik hoop dat ik mijn verhaal er een beetje goed neergezet heb, want ik vind het moeilijk te beschrijven.
Is er iemand die dit herkent en nog belangrijker hoe heb je het opgelost?
want als ik hem op bed leg is hij echt heel moe en valt vrijwel meteen in slaap dus langer wakker houden is geen optie.

Groetjes Marianne Mama Van Ruben

Gewijzigd door - MJ op 01 Mar 2006 16:40:40

Hallo! Mijn dochtertje heeft al vanaf het begin weinig slaap nodig gehad (was de eerste week 15 uur per dag wakker!). Net als jij ben ik ook wel van de regelmaat. Ik heb er nu zover gekregen dat ze dan 1 x per dag slaapt, maar dan 2 uur lang. Want hiervoor mocht ik blij zijn als ze een uurtje per dag sliep. Wat wil je nu precies weten? Hoe je dat doet of hoe een ander dagschema, om het zo maar even te noemen, eruit ziet? groetjes, debby

dvb

Hhoi Marianne

Ik snap ook niet helemaal wat je nu wilt.
Moet dit schema veranderd worden?

Manon slaapt nog 3x. De ene keer lang en de andere kort. Ik doe daar niet meer zo moeilijk over, ze geeft het zelf wel aan.

Kun je niet om vier uur bv drinken met een koekje doen en later de warme maaltijd?
Dan kan hij misschien met jullie mee-eten.

Ik zou gewoon zijn ritme een poosje wat volgen en dan komt er wel weer een lijn in. Ging hier ook zo.

Succes!!!

Tessie

quote:
Manon slaapt nog 3x. De ene keer lang en de andere kort. Ik doe daar niet meer zo moeilijk over, ze geeft het zelf wel aan.

Hoi Tessie je zegt dat ze het zelf dan wel aan geeft.
Maar pak je haar dan eerder van bed af ook als ze ligt te brabelen? of wacht je tot ze echt gaat jengelen?

ik heb nu dit ritme met luca:

sochtends tussen 7 en 8 wordt hij wakker. Om 8:00 krijgt hij pap. Tot die tijd speelt hij bij ons op bed.
9:30 fruit. Daarna naar bed. Begint nu dus eindelijk een ritme in te komen (zie topic slapen overdag!) Ongeveer 1,5 uur slapen.
12:00 brood en melk.
14:30 koekje met diksap. Daarna naar bed. Weer 1,5 uur slapen, als ik geluk heb.
17:00 warm eten.
19:00 fles pap. Daarna gelijk naar bed, tot de volgende dag.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt. Maar hij slaapt dus als het mee zit zo’n 33 uur. Maar eerder minder hoor!! is ook niet echt een slaper geweest overdag.
succes!!!

Lilypie Baby PicLilypie Baby Ticker

Hoi Marianne

Ik leg haar op bed als ze moe is. Slaapt ze na 20 minuten nog niet gaat ze er weer af. Vaak is ze dan ook echt niet moe en heb ik me vergist.

Als ze wakker is haal ik haar eraf. Soms pas als ze jengelt, soms als ze al een poosje ligt te brabbelen. En soms kijk je net even of ze nog lekker slaapt en grijnst ze je aan. Ik maak me er sinds kort niet zo druk meer om wanneer ze slaapt en hoeveel en eigenlijk komt er nu weer een vast ritme. Ze slaapt van 8.00 / 9.30 dan van 11.30 / 13.00 en van 15.00/16.00. Ongeveer natuurlijk.

Volgens mij doen ze toch wat ze zelf willen, niet ieder kind krijg je goed in een ritme wat jezelf past. Die van ons in ieder geval niet!

En 's nachts slaapt ze erg goed en dat vin dik eigenlijk veel belangrijker.

Tessie

quote:
Maar hij slaapt dus als het mee zit zo'n 33 uur

dit moet dus 3 uur zijn he

9 maanden banner

Dan heb ik nog 1 vraagje voor je tessie en dan is mijn braag eigenlijk wel beantwoord.
Als ze dan van bed komt krijgt ze dan ook iets te knabbelen of drinken.
Want bij Ruben is dat er zo ingebakken, die snap er dus helemaal niks van als ik hem bijvoorbeeld ineens in de box zou zetten.

Hallo! Onze kinderen zijn (bijna) dezelfde maanden en weken en mijn dochter volgt dezelfde dagritme als jouw zoon. Maar is de verschillen in het laatse voeding. Ik geef nog een 10.30 p.m. voeding dus is een 9.00 am wakkertijd voor haar logische. Soms is de 10.30 p.m. voeding niet nodig…

Oh, en ja, zij slaapt tussen voedingtijd ongeveer 1 uur - 1 1/2, 3-4x per dag. Mijn man en ik denken dat het is niet zo gezond dat s’avonds zij (meer) wakker is maar zij verandert haar ritme niet. hmm…

groetjes,
rachel

Gewijzigd door - bixdee op 02 Mar 2006 17:30:10

Hoi Marianne

Ze krijgt niet altijd direct eten als ze wakker is.
Ik heb een beetje vaste tijden voor het eten. Ik heb bewust steeds niet direct iets gegeven als ze wakker werd om haar daar niet aan te wennen. Misschien kun je het steds een beetje rekken zodat de gewoonte er wat afgaat?

Meestal krijgt ze een half uurtje nadat ze wakker is iets maar dat hangt er natuurlijk wel en beetje vanaf hoe laat ze wakker is enz. Soms is ze pas om 1 uur 's middag swakker en dan krijgt ze wel direct haar broodje.

Gewoon je gevoel volgen hoor!!! Hij doet het toch hartstikke goed!

Tessie

Zeker weten hij groeit als kool!!
Vandaag ging het echt super!
Ik heb hem elke keer als hij moe wert even een kwartiertje bij me op schoot gehad, even de boel rekken.
en dat ging goed, dus geen gejengel vandaag maar een tevreden slaapkoppy!

Super toch!
Ik heb bij Manon ook het idee dat het allemaal wat makkelijker wordt.
Ze zit in ieder geval nu super in haar velletje!

Tessie

fijn dat het weer wat beter gaat! Volgens mij zijn het ook gewoon fases hoor. Maar ik heb wel altijd dat ik denk te weten wat zijn ritme is, en dan verandert het weer! Ik heb ook nog wel moeite als we niet thuis zijn en luca zijn slaapje niet goed kan doen, in de auto slaapt hij toch minder. maar goed, flexibel zijn!! ik dacht dat ik dat wel was, maar niet dus!

Kim dat herken ik…denken dat je flexibel bent maar toch stiekem niet zo!

Ik vind op visite gaan, de stad in of zo ook lastig ivm de slaapjes.
Ach, nog even en ze slapen alleen nog maar tussen de middag.

Tessie

ja, dat lijkt me wel lekker!! Nu begint voor mij echt het actieve gedeelte van de dag pas na zijn boterham. Daarvoor is er gewoon te weinig tijd, omdat hij rond half 10 alweer wil slapen.

Ja, Manon is steeds hooguit 2,5 uur wakker.
Pas na vier uur blijft ze wakker tot ongeveer half acht.

Ach, hhet gaat al zo snel. Over een half jaar schrijven we wer…wat was heht nog lekker he, toen ze zo klein waren!

Tessie