Hoe leer je

… een enthousiaste peuter dat Sinterklaas weg is, en dat die man die hier nu in rode kleren rondloopt een kerstman is???
Joey kan heel goed het woord kerstman zeggen, maar hij blijft elke kerstman een sinterklaas noemen… Als ik hem verbeter zegt hij wel kerstman, maar hij snap er geloof ik niks van…
Dat blijkt ook uit het feit dat hij iedere avond ‘‘sjoentje sette’’ wil… Hij staat er dan braaf bij te zingen van bonne bonne, en zegt dat hij een cadeautje krijgt als hij wakker word… Ik probeer hem er elke dag van te overtuigen dat sinterklaas weg is en dat het nog heeel lang duurt voor hij terug komt…
Het heeft blijkbaar nogal indruk gemaakt, en dat terwijl hij de man niet eens in het echt heeft gezien, er op tv geen interesse in had, en eigenlijk alleen maar 2 keer schoentje zetten en 1 keer pakjesavond heeft meegemaakt…

Iemand misschien tips hoe ik hier mee om kan gaan? Ik heb het wel een beetje gehad met sinterklaas nu… Hahaha

Groetjes Anouk

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Meer dan uitleggen dat Sinterklaas naar Spanje is en volgend jaar pas weer terugkomt, kun je niet doen. Je bent goed bezig door het hem uit te leggen, hoe vermoeiend ook. Tim heeft geen schoentje gezet, ik vond hem daar nog te jong voor. Maar hij riep vlak nadat sinterklaas weg was ook telkens sinterklaas tegen de kerstman. En nu zegt hij wel telkens kerstman. Joey zal dus straks ook echt wel doorkrijgen dat sinterklaas weg is en pas volgend jaar weer terug is. En het goed gaan zeggen.

Groetjes,
Sandra

Wat betreft, vertrek sinterklaas: weet je wat ik niet snap? Het sinterklaasjournaal maakt er elk jaar weer een hele uitgebreide toestand van met al die reportages en filmpjes, maar nog niemand is op het idee gekomen om ook een filmpje te maken van de vertrekkende sinterklaas.

Kleine moeite toch om ook even een vertrek-scene op te nemen en te laten zien op 6 december in een laatste sinterklaasjournaal?

Ik denk dat zo’n scene in het sinterklaasjournaal al een hele goede oplossing zou zijn.

Tja, en het verschil tussen sinterklaas en kerstman da’s inderdaad niet heel erg makkelijk voor die kleintjes.

Groetekes, Sje

Daarom mocht morgan nog geen schoen zetten omdat ik hier dus geen zin in had

Maar hier is het ook kijk mamma klaas, nee morgan das de kerstman, Ja mamma kerstman en dan wandelen we weer verder. En er komt een moment dan snapt ze het verschil.

Groetjes,

Michèle

quote:
Wat betreft, vertrek sinterklaas: weet je wat ik niet snap? Het sinterklaasjournaal maakt er elk jaar weer een hele uitgebreide toestand van met al die reportages en filmpjes, maar nog niemand is op het idee gekomen om ook een filmpje te maken van de vertrekkende sinterklaas.

Kleine moeite toch om ook even een vertrek-scene op te nemen en te laten zien op 6 december in een laatste sinterklaasjournaal?

Ik denk dat zo’n scene in het sinterklaasjournaal al een hele goede oplossing zou zijn.

Tja, en het verschil tussen sinterklaas en kerstman da’s inderdaad niet heel erg makkelijk voor die kleintjes.

Groetekes, Sje

Hier had ik laatst precies hetzelfde gesprek met een collega. Erik snapte er namelijk ook niets van, dat het ineens voorbij was. Toen zei ik ook: “Waarom geen uittocht, net zoals een intocht? Dan is het tenminste duidelijk dat het klaar is.” Ik stem vóór, misschien een mailtje sturen met z’n allen naar Dieuwertje Blok?

Groetjes,
M

Ja, laten we Dieuwertje mailen!

Nee maar zonder gekheid, het hoeft niet eens een hele uittocht te zijn zoals de intocht ook is. Ik kan me voorstellen dat dat weer een berg geld kost en heel wat logistiek gedoe is.

Maar als je toch die Sint aangekleed hebt staan en de Pieten geschminkt hebt zitten voor opnamen van het Sinterklaasjournaal, dan is het een kleine moeite om gewoon een nachtelijke vertrek-scene op te nemen lijkt me! Veel duidelijker voor veel kinderen en heel goed voor de gemoedsrust van de papa’s en mama’s.

Groetekes, Sje

Wat ik heb gedaan is een plaatje van sinterklaas en de kerstman laten zien. Heb het verschil van hoeden uitgelegd: sinterklaas heeft een punthoed, dat is de mijter. De kerstman heeft een muts op, dat is de kerstmuts. De onze accepteerde dit en ziet nu alleen nog maar kerstmannen. Ook hebben we samen de sinterklaasspullen in huis opgeruimd en daarvoor in de plaats samen een kerstboompje gekocht en opgetuigd. Vandaag vond hij nog zijn hoedje van de speelzaal en kwam deze brengen met de mededeling: die hebben we niet meer nodig, sinterklaas is er niet meer… En die hoed hebben we samen in de prullenbak gegooid.

Ben het wel met Sje eens, die uittocht zou een boel verwarring voorkomen

Ja die uittocht, daar had ik ook al aan zitten denken, want ik denk dat dat, ook voor iets oudere kinderen dan Joey, heel wat duidelijkheid zou brengen! Ik stem voor, laten we Diewertje gaan mailen

Joey ziet het verschil ook wel tussen sint en kerstman als ze naast elkaar staan, maar hij is nog zo in de ban van de sint, dat hij nu alles wat in rood en wit loopt als sint ziet. En daar blijft het niet bij, want onze afrikaanse buurman is sinds een paar weken een zwarte piet…

Ik denk dat er inderdaat niks anders opzit dan blijven herhalen, en misschien begrijpt hij het dan over twee weken… als de kerstman ook weer weg is… zucht… nog meer verwarring! Ineens verschijnen er in een maand tijd twee super aardige kerels met cadeautjes in hun leventjes, om vervolgens weer weg te gaan zonder iets te zeggen… Al denk ik dat kerst wel wat makkelijker af te sluiten is door de kerstspullen samen op te ruimen!

Groetjes Anouk

Ben het met je eens Sje, het hoeft heus niet zo uitgebreid, maar het moet toch mogelijk zijn om íets te doen? Wie weet lezen de mensen die in alle wijsheid hierover beslissen wel op Ikkeben.

Groetjes,
M

Ik heb precies hetzelfde ‘probleem’ met Eva Snoekie! Eva snapt er helemaal niks van dat Sint weg is. VANDAAG begon ze keihard ‘Dag Sinterklaasje’ te zingen, toen ik haar vertelde dat zij morgen afscheid neemt op het dagverblijf. Ze had zin in nootjes (pepernoten) en dus pakt ze haar Ugg-jes uit de kast en zet die voor de deur. Peen erin (een plastic peen uit haar keukentje) en dan maar hopen dat er nootjes in komen! Slim, maar ik kon er niks mee. Ik zei: ‘Schatje, mama heeft je al verteld dat Sint weer weg is he? De Pieten ook. Ze kunnen geen nootjes meer in je schoen doen’. Ze liet haar Ugg-jes staan. Ik heb er niks in gedaan. Zielig, maar alleen zo kon ik het duidelijk maken. Het zou raar en onduidelijk zijn als er opeens weer iets in zou zitten…Toch heeft ze het ook nog vaak over ‘Saas’. De kerstman bij Intratuin was ook ‘Saas’. Ik ga haar maar niet uitleggen wie de kerstman is, aangezien wij niks aan cadeaus doen met kerst en zij het anders helemaal niet meer snapt! Maar misschien kunnen Joey en Eva samen nog namijmeren over die goede ouwe Sint? Het is schattig, maar inderdaad moeilijk uit te leggen als Sint niet duidelijk uit NL vertrekt met een boot of desnoods in een vliegtuig! Raar dat ze dan niet doen. Ik ben er voor om Dieuwertje te schrijven!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Het duidelijk uitleggen is gewoon ook het moeilijkste, want begrippen als ‘‘volgend jaar’’ en ‘‘hij is naar spanje’’ (wat is spanje? wat is nederland?) zijn al niet te bevatten voor die kleintjes! En een boot kan varen, dat weet Joey doordat zijn kleine bootje 30 centimeter kan varen in zijn badje… Maar honderden kilometers varen naar Spanje… dat gaat er nog niet in! Hahaha!
Het is inderdaat heel aandoenlijk, zo heel zelfstandig op het idee te komen om een schoen en een pantoffel van Jessey te pakken, die op de juiste plaats te zetten en dan ook nog zo braaf een liedje zingen… Ik had vanavond de tranen in mijn ogen… hij stond echt zo hoopvol met zijn handjes op de rug, schattig bonne bonne-dootje inne laasje-dankje sinteklaasje!!! te zingen

Groetjes Anouk