Hoe leer ik baby iets anders drinkien dan melk?

Hallo,

onze dochter is bijna 6 maandjes oud en tijd voor meer bijvoeding. De laatste fles drinkt zij al bijna niet meer… we vermoeden dat het tijd is om over te gaan naar nutrilon 2 (vandaag mee begonnen) grotere groente en fruithap en in de middag een tussendoortje met iets van sap/water/thee ipv melk om 16 uur. Maar uit de fles wil onze dochter niks anders dan melk. Een tuitbeker met zachte tuit wil ze nog niet aan. Wel knagen maar niet drinken.
Ook de flesjes melk gaan er maar moeilijk in. Wij vermoeden dat ze de fles zat is en graag ‘als een groot mens’ uit een glas/beker wil drinken. Maar daar is ze nog te klein voor.
Iemand tips hoe daar mee om te gaan? of iemand die het herkent?
En hoe leer ik haar dat als ik iets anders in de fles stop, het ook drinkbaar voor haar is? We hebben wat druppels diksap in haar mondje gedruppeld, dat wordt wel afgelikt, maar verder moet ze de fles dan niet.
Tja… hoe daarmee om te gaan? Neem aan dat 2 flessen en een halve 'savonds voor t slapen gaan te weinig is. En ik wil niet dat ze vocht te kort komt…

[img]http://lb1f.lilypie.com/N9LIp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” />

Tot nu toe heeft ze alleen maar warm drinken gehad en sap is koud. Warm het sap is op tot het lauw is. Grote kans dat het dan wel lukt om haar iets anders dan melk te laten drinken.

Onze oudste wilde ook niks anders drinken tot we ontdekten dat het haar niet ging om wat ze te drinken kreeg maar dat het ging om de temperatuur ervan.

Als dat lauwe sap nou goed gaat, dan steeds korter verwarmen tot ze het uiteindelijk wel koud drinkt.

Groetekes, Sje

Daarnaast zit ze overigens middenin een sprong. Kan ook dat dat de reden is dat ze moeilijk doet met drinken op het moment.

Zie het oei-ik-groei-boek.

Groetekes, Sje

Dank je voor je reactie. We hadden vermoeden al dat ze in sprong zat… maar 2 weken lang?? sinds ruim 2 weken drinkt ze s avonds slecht… en de laatste dagen beter bij mamma dan bij pappa (tegenstribbelen, mekkeren etc). Maar van sprongetjes hebben we bij haar nooit veel gemerkt eigenlijk.
Tja vorige week thee (lauw) geprobeerd maar was ook niet goed… en koud sap vandaag dronk ze wel uit gewoon glas (mijn man had toevallig glas frisdrank en ze wou wel een slokje… geen idee of ze sap mag - of verdund ofzo maar toch…)

[img]http://lb1f.lilypie.com/N9LIp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” />

Waarom probeer je niet gewoon een plastic beker? Of je hebt ook oefenbekers van Difrax (ff googelen). Ik weet dat ze bij ons op het KDV hiermee begonnen zijn toen Merel sap ging drinken. Dat was ook rond 6-7 maanden. Volgens mij heeft ze ook nooit sap uit haar melkfles gehad, maar altijd uit een gewone of tuitbeker. Of soms uit een sapfles (Difrax met een gat in het midden). Ik denk dat er niets mis mee is en ze toe is aan iets nieuws. En inderdaad wat sje zegt, eerst de sap een beetje lauw aanbieden.

Groetjes Natasja

hallo,

Mijn dochter wou eerst ook niets weten van thee. Gewone slappe thee niet, met een beetje melk erbij ook niet.
Wat wel hielp was een heel klein beetje diksap erbij door (echt een klein beetje) daar wordt de thee wat zoeter van. En ik liet de thee bij haar staan in de box of op het speelkleed. Zo ging ze al spelend met de fles wat drinken. Nu drinkt ze 's middags ongeveer 60 tot 100 cc achter elkaar zonder diksap. Meestal krijgt ze slappe aardbeien thee, deze is wat zoeter van smaak.

Misschien helpt dit. Maar je moet voor al gedult hebben, ze zijn niet anders gewend dan dat er melk uit de fles komt, en dan valt thee toch ineens wel ff tegen natuurlijk

Dit heb ik ook in een ander topic gezet, Over thee leren drinken.

Ik zou de fles of beker persoonlijk niet bij haar laten staan. Dit meer op advies van de tandarts omdat je dan veel meer drinkmomenten krijgt en dat slecht is voor het gebid. Nu heeft ze misschien nog geen tandjes, maar toch… In fruit zit ook veel vocht, dus daarvan krijgt ze het ook binnen. Als ze voldoende plasluiers heeft, zou ik me nog niet te veel zorgen maken over het binnen krijgen van te weinig vocht.

Groetjes Natasja

Dank voor alle reacties!
denk dat ik inderdaad maar een oefenbeker voor haar ga kopen. Maar waar hebben ze die? Gewoon bij een zaak als prenatal/babyplanet?? (gisteren net geweest… snik).
Een fles in de box leggen heeft geen zin. Ze drinkt nog niet zelfstandig. Pakt de fles nog niet beet…

hoi hoi, je zou natuurlijk een oefenbeker kunnen proberen, bedoel pakt ze hem dan ist prima, anders zou je (pippy was wel 3 weken toen ze al water dronk, maar toen wast ook 35 graden) wij deden water altijd in een klein ander kleurig flesje, waarschijnlijk zag ze het toen nog niet eens maar dat was haar sapflessie… toch anders als die van haar melk !

Toen Tessa 6 maanden was ontdekten wij bij toeval dat ze uit een pakje drinken met rietje kon drinken.

Verder is het volgens mij vooral een kwestie van tijd. Uit een ouderwetse tuitbeker drinkt ze nu ( ze is nu 7,5 maanden) ook goed.

Gewijzigd door - mamavantessa op 16 Nov 2010 13:41:09

Yeps, ik vermoedde al dat een andere fles een goede optie zou zijn. Dus ik probeerde thee in het flesje van 150 ml… maar dat moet ze niet.
Nu is idee haar gewoon de tuitbeker te leren. De anti lek eruit gehaald en zo maar wat in haar mondje gedruppeld. Met een poosje zal ze vast leren dat ze er zelf aan kan zuigen en dat er dan vloeistof uitkomt. Zo heeft ze al wel in elk geval een ietsie pietsie vocht binnen.

wel… in eerste instantie wil ik dat ze wat anders gaat drinken tussendoor dan melk… dus water, thee, diksap, “moet” ze allemaal leren.
En tja… mijn man en ik drinken zelf heel veel thee (en hij ook koffie) en gebruiken bijna geen sapjes.
Voor later ook handig (tandbederf) als ze thee en water tussendoor lusten!
maar goed… dat is mijn persoonlijke mening

quote:
We hadden vermoeden al dat ze in sprong zat... maar 2 weken lang??

Makkelijk mogelijk hoor! Is vantevoren nooit te zeggen hoe lang een sprong duurt. Kan een paar dagen zijn, kan ook een paar weken zijn. Dus het kan net zo makkelijk alsnog een sprong zijn!

Groetekes, Sje