Hoe lang kolven?

Ik geef Melvyn 1 a 2 keer de borst per dag en voor de rest kolf ik af met een dubbele electrische borstpomp.
Na een minuut of 5 heb ik eigenlijk ruim zijn maaltje eruit(zo’n 200 ml), en dan blijf ik nog maar even doorgaan tot ik een kwartier verder ben. Dan zijn de laatste druppels eruit.
Is dat nou echt nodig?
Hoe lang doen jullie er gemiddeld over?

Gewijzigd door - Moema op 05 May 2006 11:12:30

Ik kolfde altijd tot er niets meer in zit.
Je kindje drinkt tenslotte ook tot de borst helemaal leeg is.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04)

Volgens mij kun je dat langzaam afbouwen. Of wil je een voorraad in de vriezer? Ik weet niet hoe vaak je nu nog kolft tussendoor, maar als je gewoon 2x borstvoeding geeft, hoef je toch niet meer te kolven?? Ik heb steeds 1 voeding weggelaten en als het echt niet goed ging even de druk eraf gekolft. Zo bouwde ik mooi af. En ik had ook wel wat in de vriezer bewaard, maar dat heb ik uiteindelijk allemaal weggespoeld.
Bij het afbouwen goed letten op harde en/of warme plekken. Bij mij ging het heel soepel, maar ik hoor ook regelmatig van vrouwen met borstontsteking enzo.
Ik heb trouwens wel de lactatiekundige van ons CB erbij betrokken en zoveel mogelijk op m’n gevoel afgegaan.
Succes ermee!
Groetjes, Mariëlle en Joël

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Ik begon met 15 minuten per borst, maar merkte al gauw dat de laatste 8 minuten druppeltjeswerk was. Toen heb ik totdat ik met kolven stopte, 10 minuten per borst aangehouden (met dus een marge, want ik wilde natuurlijk niet dat het terugliep). Als het een keertje nog wel goed liep, ging ik gewoon wat langer door, tot ik een minuut of 3-4 vrijwel niets meer eruit kreeg.

Ik had trouwens een handkolf en deed het per borst, ik weet niet of het te vergelijken is met jouw kolf.

Als je twijfelt, kun je misscehin bij het CB navragen, die hebben tegenwoordig bijna allemaal een lactatie-deskundige in dienst.

Gewijzigd door - SeeSeeEm op 06 May 2006 22:08:57

Bedank voor jullie reacties.

Ik ben niet aan het afbouwen, maar ik geef 2 keer per dag de borst en voor de rest kolf ik af en geef het hem per fles.
Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe anderen het doen.
Ik wil niet te lang kolven als dat niet nodig is, maar natuurlijk wil ik ook niet dat het terug loopt. Ik ga op het ogenblik inderdaad op het gevoel af en dat wil dus zeggen dat ik het ene moment 10 minuten kolf en als ik het idee heb dat het wat terug loopt of dat mijn borsten helemaal gespannen zijn, kolf ik misschien wel 25 minuten.

Ik denk dat je het ook een beetje op gevoel moet doen.
Mocht je merken dat je voeding terugloopt, kun je weer langer gaan kolven of vaker gaan kolven.

Sorry dat ik het verkeerd begrepen heb. Lekker borstvoeding blijven geven, zolang als kan… Succes ermee verder!
Groetjes, Mariëlle en Joël

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker