Hoe lang fietsen?

Onze zoon van bijna 9 maanden kan al goed zitten (niet uit zichzelf, wij zetten hem neer) en dus hebben we besloten om met hem te gaan fietsen. Eerst 5 minuutjes, de keer erna 10 minuutjes, gisteren totaal misschien een half uur. Doen we dat zo goed? Ik hoor dat je de zittijd moet opbouwen, maar toen ik dat tegen onze buurvrouw zei, had zij er nog nooooooit van gehoord (is al wat ouder). Het is niet zo dat ik gelijk uren ga fietsen, maar ik voel me gelijk “schuldig” als het langer dan 10 minuten is. Ligt dat aan mij?

hoi Iris,
wat ik begrepen heb is dat je mag fietsen zolang je kindje normaal gezien zelfstandig kan zitten. Ons zoontje kon al vrij snel zitten en wij fietsen nu ook, maar nog altijd niet langer dan een kwartiertje-half uurtje. Dat is voor mijn gevoel ook lang genoeg voor hem. Hij kan dan wel zelfstandig zitten, maar toch. Soms zie je dat je kindje een beetje gaat “hangen” in het stoeltje van de fiets, dan is het lang genoeg geweest zeg maar. Fietsen is toch een hele belasting voor de rug van je kleintje, daarom fietsen wij nog niet zo lang.
Hopelijk heb je er iets aan en geniet van je fietstochtjes!!!

groetjes
Ineke

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

De mijne kan ook nog niet uit zichzelf zitten, maar als je hem neerzet houdt hij het voor mijn geveol ook uren vol voor hij het zat is. Heb het eigenlijk niet echt opgebouwd, maar ga ook absoluut niet meteen op de fiets naar mijn ouders toe (half uur verderop). Ik ga nog met hem op de fiets naar de winkel of kdv alles binnen de stad op 10 min afstand en dan fiets ik zo langzaam iniedergeval in het begin vond het doodeng, vanmorgen bleef meneer harstikke goed en netjes rechtopzitten, maar vorige week was hij moe en hing hij echt naar de zijkant hij zat dan wel vast maar was echt bang dat hij er uit ging vallen, het is ook even wennen voor ze heb wel een steunrol voor hem waar hij op zou kunnen slapen (zeggen ze) maar tot nu toe gebruikt hij hem nog als trommel.

Zou gewoon doen waar jij je prettig bij voelt, jij ziet wat jouw kindje al kan en niet bijv. de buurvrouw. Is 5 min lang genoeg dan vooral geen 10 doen etc.

Hoi
Sarah kan al een maandje goed zitten en ook uit zichzelf vanuit liggen gaan zitten.
Ze zit de hele dag, kan het niet eens tegenhouden.
Dus ik ga er maar vanuit dat het goed is.
Ik fiets niet heel lang, maar wel elke dag eventjes, zo’n half uurtje. (kwartiertje heen, kwartiertje terug naar supermarkt)
Ze zit toch heel de dag, in de box, in de wandelwagen, in de tuin, zelfs in bed.
Dus als hij het zelf goed kan, is het (denk ik) geen probleem.
Maar zoals Jaantje zegt, met dat omkiepen/schuin hangen, dat heeft Sarah niet. Dus misschien, als hij dat doet, even proberen en niet meteen heel lang fietsen.

Idd, ieder kind voorzich.

Groetjes, Boukje

Lilypie First Birthday tickers

ja wij zijn ook gewoon gaan fietsen hoor met die kleine, toen kon ze alwel zitten maar nog met wat steun, nu moet ik toegeven zelf niet zo’n fietsneus te zijn,dus ff een rondje stad of park, zeg 20 minuten dan ben ik er zelf ook wel weer klaar mee, maar die kleintjes vinden het prachtig, en inderdaad in de kinderwagen zitten ze ook toch ? zolang ze netjes recht zitten en goed vast, kan het geen kwaad, geenn 2 uur natuurlijk maar een half uurtje is prima hoor, bovendien heb je het toch al netjes opgebouwt…

ik heb van mijn schoonmoeder een nieuwe fiets met zitje gekregen om te gaan fietsen met die kleine, maar ik vind het doodeng. Hij is ook bijna 10 kilo dus best zwaar. Ook vind ik dat ik weinig ruimte heb tussen het stoeltje en het zadel terwijl ik geen buik heb Ik heb wel een paar x geoefend maar voel me net zo’n debiel die niet kan fietsen. Vonden jullie het ook eng in het begin??

22-12-2009 colin geboren

Ik vind het ook best eng, hoor! Vooral afstappen, ben bang dat ik val! Maar dat is vast een kwestie van oefenen.

Ik heb zo’n mamafiets aangeschaft, ( tweedehands helemaal niet zo duur) en daarmee voel ik me heel veilig want er zit extra ruimte tussen het stuur en het zadel. Ook extra vering enzo voor de kindernekjes, dubbele standaard, extra verstevigd ( ik maak bijna reclame zeg haha)
Ik heb nog niet met Neel gefietst, maar ga het deze week proberen, ze kan pas een week of 3 goed los zitten dus nu vind ik dat het wel kan. Maar ik bouw het ook rustig op en merk vanzelf of ze het leuk vindt!

@Mama van Colin: Doodeng ^^ vooral het opstappen, bij het afstappen weet ik me er nog wel snel tussen uit te wurmen. En ik heb ook absoluut geen dikke buik en ik kan me er zelfs niet tussen proppen, heb soms echt de neiging om mijn been over het zadel te gooien zoals mannen dat doen ^^.

Ik stap altijd vanaf links op en dan zorg ik dat mijn rechtertrapper redelijk omhoog staat zodat als ik alleen mijn rechterbeen er tussendoor doe en een beetje op mijn zadel neer plof ik hem zo kan pakken en weg kan fietsen, het heeft even oefening nodig en de nodige geslinger, maar het gaat steeds beter.

De eerste keer kon een oud mannetje met een rollator mij bij wijze van spreke nog bijhouden wel ben ik nog steeds als de doods met oversteken, maar dit gaat ook steeds beter zelfs als ik moet stoppen.

Toen hij nog achterop zat in de maxicosi had ik toch wat meer bewegingsvrijheid en is het net alsof je fiets zoals je doet als je alleen bent, vond het alleen niet zo leuk dat ik hem toen niet kon zien en als je wel wat te hard door een kuil ging had ik het gevoel dat hij een koprol achterop maakte…