Hoe laat ik zoontje zelf in slaap vallen?

Zoontje van 3 maanden heeft z’n slaapjes overdag nog hard nodig. Maarrr al brult hij het uit van moe zijn, ik krijg hem steeds vaker niet zo ver dat hij rustig wordt en zelf in slaap valt. M’n man en moeder lukt het ook niet erg, bij mij vaker omdat je 5 minuutjes borstvoeding in de strijd kan gooien.

Strijd is een raar woord, maar zo voelt het de laatste dagen. Ik probeer het rust & regelmaat schema te volgen (wakker - voeden - samen spelen - alleen spelen - wakker te slapen leggen). Maar bij het te slapen leggen zet hij het meestal al op een flink huilen (terwijl hij dan al moeheidssignalen heeft gegeven van geeuwen / oogjes wrijven / licht dreinen).

Doe ik iets fout? Wat kan ik doen zodat hij het leert? En dat hij bij papa of m’n moeder ook uitgerust is als ik er weer ben?

Gebruiken jullie echt die laat-maar-huil-methode die me wel eens getipt is? Of zijn er andere nuttige tips?

Hebben jullie een middagslaapjesritueel? Zo ja, hoe ziet die eruit?

Wat een boel vragen…

Hallo,

Lieke was in het begin ook een moeilijke inslaper.
Ben toen met 7 weken begonnen met inbakeren en dit ging prima nu slaapt ze in een slaapzakje en gaat over het algemeen goed. Lieke moet zich wel in slaap huilen en duurt maar hoogstens 5 min. Ik heb haar ook echt een keer door laten huilen op advies Cb. ging door merg en been, maar ben achteraf blij dat we dat gedaan hebben, nu slaapt ze zelf in zonder problemen.
Lieke wist gewoon als ik huil komt mama wel en dat was ook zo eerst huilde ze 20 min en werd steeds minder. Nu zoals ik al zei hoogstens 5 min en valt dan als een blok in slaap.

ons slaap ritueel:
7.00 fles
8.30 tot 10.30-11.00 slapen
11.00 fles
12.30-13.00 tot 15.00 slapen
15.00 fles
16.30-17.00 tot 18.00 (hazeslaapje)
19.00 fles
19.30 - tot 23.00 slapen
23.00 fles en weer slapen tot 7.00

tijden wisselen ik kijk naar lieke, soms is ze langer wakker als de andere keer.
maar bij oogjes wrijven en jengelen is ze moe en gaat ze slapen.

pff wat een verhaal
misschien heb je er wat aan! suc 6

groetjes gytha

Hallo,
Moeilijk soms hé dat babytaaltje…maar, inderdaad, vele baby’s hebben baat bij inbakeren, en zo kan de papa of je moeder ook de baby troosten.En wat regelmaat hebben ze ook baat bij.Mijn Timo (alweer bijna 5 jaar) heeft tot hij 15 md was bij mij melk gedronken.Hij weigerde een flesje of fopspeen, dus bij mama maar.Ik kon hem maar op 1 manier buiten de borstvoeding te slapen leggen, en dat was inbakeren.Dat is een bepaalde techniek hoor, als je zoekt via google zal je vast wel wat vinden.
veel succes met je kleintje, en…genieten hé, ze worden veel te rap groot.
groetjes

Veertje

mijn lexje slaapt overdag als ik erbij ben alleen maar met een doek over zijn oogjes…

als ik dat niet doe… heb ik een huilbaby… doe ik onder zijn hoofd een hydrofiele luier en sla de punt over zijn oogjes dan is ie binnen 3 tellen in slaap…

niemand durft het aan… oppassen oma en papa was zelfs bang… maar manneke is net zijn grote zus… ik was ondertussen vergeten dat die dat ook had…
Mijn manneke is direct in slaap. let wel in de box of de wagen… alleen als ik erbij ben en overdag… maar stukkie textiel over zijn hoofd en hij heeft rust.

avonds na de laatste fles heeft ie het absoluut niet nodig

ieder kind heeft specifieke eigenschappen enne… helaas de gebruiksaanwijzing werd niet bijgeleverd bij de bevalling

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

Bekend verhaal Kim
Justin had en heeft nog steeds een lapje bij het slapen
Heeft hij het niet is hij wakker
In zijn bedje liggen er ook wel een paar haha
Robin die lag het liefst op schoot en heet dat ook lang gedaan
Die hebben we dus een beetje verpest daarmee zeg maar
Nu gaat hij al weer heel lang gewoon naar bed
En ja ik weet niet of het inbakeren nog kan hoor als hij al 3 maanden is
Ik heb het nooit gedaan
succes

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

Sommige kleintjes hebben het ook even nodig om uit te razen van al die nieuwe indrukken… Jeske had dat in het begin ook… Ik liet haar altijd gewoon huilen…
9 van de 10 keer was ze in een kwartier wel vertrokken…

Ha,
Ik maak er van Tom wel een slaapritueel van zodat hij weet dat hij moet gaan slapen. Eerst kijken we even bij het schilderij van de giraf en daarna bij het koetje. Ik leg hem dan in zijn slaapzak in bed samen met zijn speen en hij heeft een plat hondje wat hij zelf tegen zijn oortje aan drukt. Zonder hondje slaapt hij niet zo makkelijk in . Dus ik denk dat het hondje hem wel associeert met slapen. Heeft je kindje een knuffeltje/doekje?
Groetjes Bibi

Hoi Cindy,

bij ons is het vanaf 2 weken al zo dat Zoë alleen met een speentje in slaap komt. Ze had enorme zuigbehoefte. Met een speentje was ze rustig. Ze heeft nooit overdag in de box of wagen een speen oid, alleen maar in bed om in slaap te komen.

Groetjes,
Inge

hallo cindy

ik heb t zelfde probleem ongeveer als jij alleen is mijn zoontje iets jonger nog maar ik ben ook nu met rust en regelmaat begonnen heb ook leren inbakeren maar dat wil ik echt als laatste optie houden hij word er wel super rustig van maar toch als ik t zo voor elkaar krijg vind ik dat t beste
het is heel erg moeilijk maar als je tot t besluit bent gekomen dat hij moe is en je hem in bed legt hem er niet meer uit halen tot dat zijn volgende voeding is heel erg moeilijk vond ik ook alleen werkt wel t beste ik had naar 2 dagen al resultaat ben er nu een week mee bezig en heeft vandaag toevallig een terug val gehad en veel gehuild maar dan is t even volhouden
ik ga wel als hij echt harder begint te huilen even kijken of zijn speen geven en hem even over zijn lijfje wrijven en weer weg moet zeggen bij reno werkt t wel het is alleen wel ontzettend moeilijk maar proberen vol te houden dan heb je zelf meer rust en kom je zelf ook ergens aan toe heel veel succes ermee

groetjes mirelle

Hallo,

Ook ik had het probleem maar ben ook begonnen met slaapritueel.
Leg hem in bed dan komt beer ff een babbeltje met hem maken dan de grote kikker en als laatst konijn dan weet hijdat hij moet slapen en lacht nog ff.
Doe ik zijn speen erin geef hem zijn knuffel en ga weg.
Het werkt uitstekend.
In het begin was het ook huilen maar toen bleef ik steeds 5 min weg en haalde hem niet uit bed zij dat hij moest slapen en zo is het op den duur gelukt en bleef hij bij het slapen gaan snachts stil.

gr. Debora

Hoi,

Een baby van 3 mnd. mag ongeveer anderhalf uur op zijn.
Onze dochter van 10 week was vanmorgen om 6 uur wakker
en toen heb ik haar de fles gegeven en daarna heeft ze van half 7
tot kwart over 7 in de box gelegen en tegen de mobiel geslagen.
Daarna heb ik haar op de bank gelegd en een schone luier gegeven en nog
een poos tegen haar gekletst. Flink lachen!
Tegen half 8 werd ze moe (gapen).
Heb haar toen op bed gelegd.
Slaapt nu nog steeds.
Ze mag straks om 10 uur weer fles en dan gaat ze weer in de box spelen.
Wij legden haar denk ik ook wel eens te vroeg in bed ( met een uur)
en dan sliep ze niet zo snel en huilen/jengelen.
Ik probeer haar nu maar iedere keer anderhalf uur op te houden.
Laat je baby maar rustig een kwartier huilen. Goed voor de longetjes.
Heeft de baby ook een speen?
Geef die dan na het kwartier huilen. ZE zijn dan zo moe van het huilen
dat ze gelijk in slaap vallen.

Succes! Groetjes Heleen. Mamma van Elke en Anne

Dat ritueel doe je goed,wakker in zijn bed leggen.Dat hij gaat huilen is gewoon puur uit moeheid.Sommige kindjes willen zichzelf in slaap huilen,dat is hun manier van de dag verwerken.Mijn 2e legde ik ook wakker in bed en zij huilde dan 15 min en sliep daarna als een roos.Als een baby huilt is niet erg hoor,is juist gezond

Groetjes Tamara

(mama van 2 kids en 35 weken zwanger van nr3)