Hoe laat groente geven?

Hallo

even nog een groentevraag (het houd je bezig).

Onze zoon heeft het volgende schema:

7.00 uur: fles 195 + 6,5 schepje
+/- 10.00 uur: fruit 150 gram
11.00 uur: fles 195 + 6,5 schepje
15.00 uur: fles 195 + 6,5 schepje
19.00 uur: papfles

Nu vroeg ik me af hoe laat ik het beste zijn groente kan geven. Ik doe nu rond 16.15/16.30 uur, maar dan is hij al best wel weer moe en gaat meestal rond 16.45/17.00 uur naar bed.
Als hij om 15.00 uur de fles krijgt, wil hij het ook niet eerder. Of moet ik dan wat minder in de fles doen en rond 16.00 uur groente geven?

Hij slaapt van 8.30-9.30 uur, van 12.00-15.00 uur en van 17.00-19.00 uur.

Ik vind het erg lastig!

Alvast bedankt.

Groetjes,
Petra

Je kunt denk ik het beste naar zijn slaap patroon kijken. Als hij dan net een dutje heeft er net voor in plannen of er net achteraan. De mijne eet het beste als hij net een slaapje heeft gedaan, als ze tegen een slaapje aan zijn heb je de kans dat ze er te moe voor zijn.

Dat van die 195 ml en 6,5 schep kan ik niet helemaal thuis brengen, maar jij zou daar wel je redenen voor hebben ^^ ik heb zelf op de sprongen en de tandjes na een heel makkelijk eet kind die zich netjes aan voedingsschemas houd ^^, afkloppen dat wel. Ben trouwens wel jaloers op een slaap ritme

Kan je niet proberen dan bijv. om zeven uur de groente te geven of inderdaad vier uur en dan savonds geen pap meer en smorgens te beginnen met de pap. Ben trouwens even kwijt hoe oud je zoon was :blush: je ticker doet het ook niet.

Met zes maanden was het hier geloof ik:

7.00 fles + pap
10.00 fruit + sap
12.00 fles + broodkorst sabbelen
15.00 sap + koekje
17.30 groentehap
19.00 fles

Maar daarbij de mijne heeft een heel ander slaap ritme soms een half uurtje uurtje met uitzondering twee uur, maar wel een volle nacht door met heel afentoe een droom gilletje maar meestal heeft hij het dan koud en moet ingestopt worden.

kun je niet 1 fles minder geven?

Ons schema:

800 fles 180/6
1100 fruit 200gr
1300 fles 180/6
1700 warm eten
1930 papfles

22-12-2009 colin geboren

ah ik zag net ergens dat die van jouw zeven maanden is gecorrigeerd 5 haha die van mij is zes weken te vroeg dus aardig te vergelijken, met zeven maanden was het hetzelfde als nu:

7.00 fles v 200 + 5 el pap
rond 10.00 fruit + sap naar behoefte
12.00 flesv 200 + min 1/2 plak brood
rond 15.00 sap + liga
17.00 groentehap + zuiveltoetje ongv 100 ml

en hij gaat voor zeven uur in bed, behalve vanavond blijkbaar haha hij heeft vanmiddag heel heel lang geslapen wel van 12 tot half vier in de wandelwagen pff he, waren \op de markt, dus is nog druk met zijn grote winnie de pooh knuffel aan het kletsen en ik hou me eigenlijk niet aan vaste tijden qua schema behalve volgorde hoewel de fruit en het koekje nogal eens verwisselen.

Hallo,

Net wat Jaantje zegt ik zou kijken naar je slaapschema. Je kindje slaapt van 17.00 tot 19.00 en dan??? Is je kindje van 19.00 tot ?? nog wakker.
Of krijgt hij om 19.00 nog een fles en gaat dan de nacht in.

Ik zou persoonlijk kijken of je je kindje bijvoorbeeld van 16.30 tot 17.30 nog even een slaapje te laten doen en dan tussen 17.30 en 18.00 warm eten.

Hoe oud is je kindje?? Staat mooie_zoon 2010. Dat kan max 8 maand zijn.

Wij zaten met 7 a 8 maand op dit schema:

7.30 fles en korstje brood
9.00 tot 10.00 slaapje
10.00 koekje en drinken of fruit en drinken
12.00 1 boterham en een flessie
12.30 tot hooguit 15.00 slaapje
15.30 fruit en drinken of koekje en drinken ( was maar net wat ze s’morgen had gehad)
17.30 warm eten
19.00 a 19.30 fles
19.30 op bed!

Lilypie Second Birthday tickers

Hallo

onze zoon is ruim 7 mnd (van 4 januari), maar hij is 11 wkn te vroeg geboren, dus eigenlijk van eind maart.

Hij slaapt tot 19.00 uur en dan van 20.30 uur tot de volgende ochtend 7.00 uur. Hij houdt het (nog) niet vol om langer dan 2 uur achter elkaar wakker te zijn.

Ik heb het idee dat hij er rond half 5 te moe voor is (en dus niets wil/lust) en als ik het eerder geef, dan heeft hij de fles nog in zijn maagje.

@ Jaantje: ik geef hem 195 + 6,5 omdat hij 210 nooit helemaal opdrinkt en aan 180 niet genoeg heeft. Ik kan natuurlijk ook 210 aanbieden en een beetje weggooien, maar goed, dat terzijde.

Wellicht kan ik ook proberen om om 15.00 uur groente te geven en daarna de fles (en dan naar bed).

Heb je het idee dat je zoon toe is aan de warme hap? Want als hij nog tevreden is met de flessen en het fruit zou je het warm eten ook nog even vooruit kunnen schuiven. Ook omdat hij eigenlijk iets later geboren had moeten worden.

Dat later geboren worden heeft niets met het eten te maken. De maag werkt vanaf de geboorte en is dus even oud zeg maar ^^. Je moet dan ook met zes maanden beginnen met bijvoeden. Bijvoorbeeld de ijzerreserves zijn op met zes maanden die jij voor de geboorte hebt meegegeven aan je kind. Het is dus heel belangrijk om bijvoeding te gaan geven. Mijn zoontje is dan zes weken te vroeg en heeft een half jaar aan een ijzerdrankje gezeten omdat ik dus dat voorraadje niet heb meegegeven en naar dat half jaar moest de voeding het overnemen en dus zijn lichaam moest het uit de voeding halen.

Ik denk dat het een goed idee is om hem om drie uur zijn groentehap te geven, als hij dan nog lekker wakker is en goed eet, kan hij daarna lekker slapen en dan nog zijn fles of niet dan

en dat van die vier flessen als hij goed op de groente zit straks dus zon 100/200 gram per dag hebben ze nodig, dan komt die fles van drie uur vanzelf te vervallen, zodat je naar je schema van ontbijt en lunch alleen de fles kan toewerken, alles op zijn tijd.

Heb ik wel een tip: Geef dan wel eerst zijn groente en heeft hij genoeg gehad dan pas zijn fles, als je eerst de fles geeft gaat de groente er niet meer in en ik weet niet hoe ondeugd de jouwne is, maar ik moest de fles goed verstopt laten staan in de keuken want als ik de fles alvast op tafel zette en eerst zijn hapje wou geven…

En als dat goed gaat het groentehapje om drie uur die de fles heeft overgenomen en je gaat beginnen met brood eten om twaalf uur over een tijdje, niet meteen natuurlijk dan kun je het groentehapje op een gegeven moment waarschijnlijk ook soepel naar vijf uur zetten of normale etenstijd en een toetje, zodat de fles van zeven er ook af gaat.

Dan heb je dus je op een gegeven moment * Pap * fruit en sap * Brood en flesv * Sap en evt koekje * Diner en toetje * wat eigenlijk zo blijft als ze ook groter worden als ik het goed heb, alleen de hoeveelheden worden dan nog meer en flesvoeding wordt melk en misschien wordt de pap wel brood of crackers of wat jullie thuis ook maar gewoon zijn Een grote mensen schema iniedergeval.

Nou om je weer even op een ander spoor te zetten ik zou het om 16 uur geven of zo laat als je het nu doet. Je bent net begonnen dus je kleintje zal misschien een paar hapjes eten ik denk niet dat hij dan nog te vol zit van de fles van 15 uur. En naarmate je kleintje wat ouder word dan zullen de slaapjes wel wat minder worden en zal je kleintje meer honger gaan krijgen en zal het snel duidelijk worden welk schema je an het beste kunt volgen. Dan hou je vanzelf wat meer tijd over om hem de groente te geven.

haha dacht dat ze om vier uur al half lag te slapen anders kan dat ook jah, maar als ze dan net zon volle fles opheeft van drie uur dan gaat dat nooit lukken denk ik

Ik vind persoonlijk 15.00 of 16.00 een rare tijd om warm eten te geven. Als je er dan even op uit wil zit je altijd met de warme hap tijd. Ik, jij, wij, hun eten toch ook niet om die tijd warm.

Wij hebben onze dochter altijd van 16.30 tot 17.30 laten slapen. Sliep ze om 17.30 nog dan maakten we haar rustig wakker zodat ze hooguit om 18.00 de warme hap kon krijgen.
Persoonlijk voel ik daar ook meer voor. Omdat Petra haar kindje van 17.00 tot 19.00 slaapt en dan van 19.00 tot 20.30 wakker is. Ik zou er dan liever voor kiezen om mijn kindje na een uurtje weer wakker te maken en dan tussen 19.00 en 19.30 weer om bed te doen voor de nacht.
Maar goed dit ben ik persoonlijk. Wij hebben altijd gezocht naar een ritme wat zo dicht mogelijk bij ons eigen ritme kwam.
Maar er zijn mama’s genoeg die het geen probleem vinden om om 15.00 de warme hap te geven.

Ik ben het op zich wel met je eens hoor dat het erg vroeg is maar het gaat nu nog maar om een paar hapjes groente en nog niet om een hele warme maaltijd. Ik zou dan toch eerst om 16 uur geven straks zal hij vanzelf langer wakker zijn en kun je de groente om 17 uur geven. Nu is het een beetje groente geven tussen de flessen en slaapjes door. Ik zou dus niet mijn kindje wakker maken voor eten. Ik laat haar gewoon slapen en pas de rest van de dag daar op aan. Meestal slaapt ze dezelfde tijden maar soms ook wel eens anders en dan schuift alles een beetje op. Maar dat is inderdaad heel persoonlijk.

Ik heb mijn kinderen altijd pas om een uur of 17.30 groenten gegeven en dat gaat prima. Uiteindelijk eten ze straks met de pot mee en dan moeten ze ook rond die tijd eten… maar je kan natuurlijk ook vroeger geven en dan langzaam aan wat gaan schuiven in die tijd. Succes ermee!

Hallo allemaal

hartstikke bedankt voor jullie snelle reacties. Gelukkig maar dat iedereen het anders doet en dat elk kind anders is.
Ik probeer het toch nog maar even op deze manier, dus om 16.15 uur ongeveer groente eten (de worteltjes gingen wel goed namelijk). Volgende week heb ik ook nog vakantie, dus heb ik ook nog even de tijd om een ritme te zoeken.

Hij heeft nu eindelijk een vast slaapritme ontwikkeld, wat ik liever niet wil doorbreken, zeker nu het om een paar hapjes groente gaat en nog niet om en volledige maaltijd. Maar ik snap andere reacties ook dat 16.00 uur voor een warme maaltijd erg vroeg is (wij eten ook pas rond 17.15 uur).

Petra