Hoe kom ik van die opvolg melk af?

Hallo allemaal,

Hier nog een voeding vraagje!
Mijn dochter (11 maanden) eet nog steeds slecht, brood is helemaal een probleem dat eet ze eigenlijk (op 1 a 2 stukjes na) niet!
Nou geef ik ongeveer een uur na dat we met het brood hebben zitten knoeien, nog een fles opvolg melk (150 ml).
Wat denken jullie, moet ik dit niet meer doen? ik heb het al wel eens geprobeerd maar dan word ze ongeveer 2 uur na het brood moment erg onrustig, (okeeee STRONT vervelend) honger natuurlijk!
maar als ik dan nog een flesje geef dan eet ze haar groenten niet meer, daar staat ze toch al niet voor in de rij
En omdat ze haar groenten ook vaker niet dan wel eet, krijgt ze voor het slapen gaan ook nog een fles (180 + 6 schepjes) Ik zit er over te denken om de avond fles te vervangen voor een fles warme melk (gewone melk) ik moet toch eens van die opvolg melk af???
Hoe denken jullie hier over? Hebben jullie nog tips of advies?

Lieve groet,
Monique mama van Silver.

Gewijzigd door - Monique 1 op 18 Apr 2010 21:59:43

Dat is lastig…vooral dat ze geen brood wil eten. Eet ze wel pap? En op hoeveel melk zit ze nog in totaal? Kan het zijn dat het brood eten te dicht op iets anders zit wat ze gegeten heeft? Wij hebben dit probleem nl. ook gehad met ons zoontje.

Dat flesje tussen de middag kun je gewoon blijven geven hoor, de meeste kinderen drinken melk of yoki tussen de middag. Maar misschien gewoon een paar stukjes brood aanbieden en niet meer dan dat. En super trots reageren als ze haar bordje leeg heeft gegeten (ook al lagen er maar twee stukjes brood op ). Wie weet gaat ze dan vanzelf wat meer eten?

Die fles voor het slapen mag best nog, ze is nog maar 11 mnd. De meeste kinderen hebben dan nog een ‘slaapfles’. Bij Julian hebben we de fles van 19.00 uur pas rond de 14 mnd afgeschaft. Dat was het moment waarop hij hem de ene avond wel goed leeg dronk en de andere avond niet.

Wat betreft het overstappen naar gewone melk, wij hebben dit met 11 1/2 maand gedaan toen de opvolgmelk op was. We zijn er 's morgens mee begonnen zodat we konden merken of hij er overdag op zou reageren en eventueel nog opvolgmelk konden kopen. Dit ging goed, dus 's middags en 's avonds ook gelijk gewone melk gegeven.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Tsja lastig, ik heb zelf geen ervaring. Onze dochter was net voordat ze 11 maand werd helemaal klaar met de opvolgmelk. Dus wij zijn toen gestopt en overgegaan op gewonen melkproducten.

Mag ik vragen hoe je schema eruit ziet?

Ben je een uur bezig met brood en geef je daarna nog een fles. Of geef je brood, laat je haar spelen en dan nog een flesje??

En die laatste fles…als je meisje daar nog behoefte aan heeft…lekker geven.
Ze geven op den duur zelf wel aan of ze het wel of niet willen hebben.
En ze in nog maar 11 maand.

Gr

Hoi Freubeltje en Pjukje,

bedankt voor jullie reactie’s!
S’ morgens (8.00 uur) eet ze wel pap maar dat is dan ongeveer 100 ml en dan is het echt gedaan, vervolgens geef ik dan nog 100 ml opvolg melk in de fles.

9.30 - 10.00 uur krijgt ze dan een fruithapje, dat eet ze met smaak op!
“Tja” en dan rond 12.30 - 13.00 uur is het tijd voor het brood, ik heb dit ook al vaak gerekt tot 13.00 - 13.30 uur maar dat maakt allemaal niks uit.
het fruithapje vindt ze heerlijk dus dat heb ik ook wel eens op brood gedaan maar daar trapt ze niet in.
rond 17.00 uur krijgt ze dan haar groente hap en als haar bordje leeg of voor een groot gedeelte leeg is dan krijgt ze nog yoghurt of danoontje.

Om 18.00 - 18.30 uur gaat ze in bad en daar na nog een fles van 180 - 6 schepjes
19.00 uur slapen!

tussen door nog diksap - soepstengel - of rijstewafel.

S’ middags met het brood probeer ik een keer of drie a vier weer een stukje in haar mond te doen (ze neemt het ook wel aan maar spuugt het na een minuut weer uit) en dan stop ik er mee, ik ga zeker niet een uur liggen klooien want dat is voor haar niet goed en zelf wordt ik er ook gefrustreerd van.
(‘Pjukje’ na het brood moment wacht ik een uur voor dat ze de fles krijgt)

Als ik het zo lees dan blijf ik het avond flesje ook wel geven.
Deze onzekerheid komt omdat ik weer naar het CB moet en de vorige keer zei ze dat ik de avond fles moest afschaffen, maar ja als die kleine meid daar toch behoefte aan heeft, dan kan zij zoveel zeggen toch?
Ze zit met gewicht en lengte ook in het gemiddelde dus dat is ook ok!
Ik vindt eigenlijk dat zo’n kleine ook al zoveel moet!
Eerst liggen ze nog zoet en hulpeloos in je armen en dan moeten ze eten, eten, eten en nog eens eten en als dat dan niet lukt dan heb je toch al een probleem!
‘Sorry’ het is weer een lang verhaal geworden!
Maar ik probeer vanmiddag of dat ze brood pap lekker vindt, misschien is dat wat?

Groetjes,
Monique

Hoi
Persoonlijk zou ik stoppen met de fles na het avondeten. Als ze een toetje eten hebben ze die echt niet meer nodig qua melkproducten. Minke krijgt ook nog 1 flesje, namelijk na het middageten. Ze drinkt geen koude melk namelijk en zo krijg ik er toch nog genoeg melk in ( s morgens eet ze meestal een bord pap ook aangemaakt met gewone melk). Ik weet zeker dat Minke de fles ook zou opdrinken als ik hem nog zou geven na haar avondeten en toetje, want ze vinden het gewoon fijn. Maar op een gegeven moment moet je je ook afvragen of het nog wel nodig is denk ik. Wij zijn er mee gestopt toen ze goed at incl. toet.

groetjes

Lilypie First Birthday tickers

Ik dacht ook al, een uur doen over het broodeten. Maar je weet het nooit.
Toen onze meid 9,5 maand was was ze klaar met de opvolgmelk. Ik ben toen gaan kijken welke fles ze helemaal leeg dronk en welke ze wilde hebben. De ochtend fles kreeg ik er niet in. Niet in pap vorm, niet van de lepel, kortom alles geprobeerd. Oke de tussen de middag fles. Nou soms dronk ze iets en soms wilde ze echt niet. Als ik haar een flesje met diksap/ roosvice gaf was het klaar. Dan dronk ze goed. En hoe slecht de “overdag” flessen gingen zo goed ging de fles van 19.00. Die had ze zo maar leeg, kon ze echt van genieten.
Dus nou ja dan s’avond maar een fles. Dit heb ik vanaf dat ze 9,5 a 10 maand was gedaan tot ze krap aan 11 maand was. Toen begon ze te huilen als ik de fles melk klaar maakte. Gaf ik haar diksap was het klaar en zo is dus die fles ook komen te vervallen.
Ons schema was en is nu eigenlijk nog steeds.

7.00 wakker,
7.30 1 boterham met jam en gewone melk
10.00 koekje en diksap/roosvice
12.00 1 a 2 boterhammen met vlees en kaas enz enz
12.30 tot 14.00 soms 14.30 slapen
15.00 fruit eten en diksap/ roosvice
17.30 warm eten en toetje
tot 11 maand: 19.00 fles
Nu 19.00 op bed.

Ik zou naar dat ik haar brood had gegeven tussen de middag direct de fles geven.
Persoonlijk zou ik hier geen uur mee wachten. Maar dat komt ook omdat onze meid direct na het eten op bed gaat.
Onze meid drinkt nu tussen de middag ook wel Optimel yogi. Zit geen suiker in.

Op zich heeft ze wel de leeftijd om op een dag 1 a 2 flesjes te krijgen. Dus s’morgens met de pap en s’avonds voor het op bed gaan.
Onze meid kreeg met 10 maand een fles met 130 water en 4 schepjes.
Ze sliep er best op. Maar dat zal bij elk kindje wel verschillend zijn.
Onze meid is nooit een dikke eter geweest.

Gr

Persoonlijk vond ik het ook altijd spannend/eng om iets af te bouwen/stoppen. Ik heb daarom gevoelsmatig … de opvolgmelk steeds dunner vermengd… en daarna gestopt. Dus als je 180 water + 6 schepjes moet doen dan deed ik 180 water met 4 schepjes… en dan steeds beide wat minder na 2 a 3 dagen. Dit echt alleen gevoelsmatig hoor … want als je het durft kan je het gewoon in 1 keer stoppen…

Lilypie In verwachting Ticker

Inderdaad, Mini-Boy,
Als je er van af wilt, doe je dat door gewoon niet meer te geven.

Nou ja, begin toch maar met 1 fles minder,
of de hoeveelheden per fles te halveren.
Anders is de schok ook zo groot.

Maar wel consequent blijven, en niets anders aanbieden
dan datgene waarvan jij vindt dat er gegeten en gedronken moet worden.
Dan is ze het snelst over de schrik heen,
en begint ze vanzelf wel weer te eten en drinken.

Een paar dagen met wat minder kan helemaal geen kwaad.

M.