Hoe kom ik van de potjesvoeding af?

Hallo
Kane is van 29 oktober 2 jaar geworden. We hebben v kleins af aan problemen gehad met de voeding. Kane heeft koemelkallergie en krijgt nutramigen. Verder had hij meerdere allergieen bijvoorbeeld fruit, Daarom pas met 6 maanden met vaste voeding begonnen.

Boterhammen eet hij maar… alleen met zoetigheid. Heeeel soms een tosti. Tips om hem meer beleg te laten eten??? heel graag!

Nu ben ik het helemaal zat om potjes te kopen. Ik heb hem al vaker ons eten aangeboden maar dat accepteert hij niet. Dus… toch maar weer een potje gegeven omdat hij al niet aan de zware kant is volgens het CB. En ik ben bang dat hij s nachts wakker wordt vd honger,

Vandaag heb ik vh eerst doorgezet wat ons eten betreft. Het was een drama. 6 hapjes naar binnen gekregen… Hij heeft dus veel te weinig gegeten maar wil dan toch pudding of een ijsje…
Moet ik het hem dan wel of niet aanbieden? Ze zeggen dat het averechts werkt om een peuter te dwingen met eten maar hoe nu verder? Ik wil echt dat hij met ons mee gaat eten maar ben bang dat hij veel te weinig binnen krijgt van avondeten en biedt hem dus vaak een alternatief aan. Hoe doen jullie dit?

groetjes Joyce

joyce Kurstjens-huber

Ik heb hier verder geen ervaring mee.
Ik denk dat je met 6 hapjes al behoorlijk in de goede richting bent. Als ik jou was zal ik het met hem erover hebben en zo goed mogelijk proberen uit te leggen. Ze begrijpen een hoop. En de potjes vanaf nu achterwege laten en alleen maar gewoon eten aanbieden. Toetje krijgen ze hier altijd of ze moeten het wel heel bont gemaakt hebben door niet te eten omdat ze geen zin hebben. En een toetje kun je nu ook zien als beloning, jij hebt 6 hapjes gegeten en daar zijn wij heel trots op en daarom krijg je een toetje. Ook al gingen de hapjes er moeilijk in hij heeft het wel opgegeten. Als ze echt honger hebben eten ze echt wel. Hier zijn er dagen dat Marijn ook niet veel meer eet en hij is nog nooit wakker geworden omdat hij honger had.
Wat betreft het beleg zou je kunnen zeggen je eet eerst een boterham met hartig en daarna krijg je er eentje met zoet beleg. Je zou ook nog voor een halve boterham kunnen kiezen als hij er maar 1 op eet.

Ik zou onmiddelijk stoppen met potjes voeding. Kinderen hebben genoeg reserves, dus als hij niet eet dan maar niet. Hij is 2 jaar en kan prima met de pot mee eten. Nu weet hij dat hij een alternatief krijgt, dus daar moet je echt mee stoppen.

Zal een paar avonden duren dat hij weinig of niets eet, maar als hij honger heeft en merkt dat hij echt niks krijgt gaat hij echt wel eten.

Succes!

Groetjes,
Sandra

Gewijzigd door - Sandra1980 op 29 Dec 2011 23:16:18

Eten blijft moeilijk he, met peuters…

Tja over beleg doe ik eerlijk gezegd niet moeilijk. Ben allang blij als ze een hele boterham eten!
Ik ben wel altijd heel strikt in: niet je bord leeg? Ook geen alternatief! (wel uiteraard het gewone tussendoortje op dezelfde tijd als ze normaal ook zouden krijgen)
Zolang ze goed groeien, maak ik me niet zo heel druk over de hoeveelheid, als ze maar wat eten elke maaltijd.

Ik had me dan ook voorgenomen om me er niet druk om te gaan maken, elke peuter gaat tenslotte door die fase heen.
Maar pff dat valt dus écht nog niet mee!
De oudste heeft 1,5 jaar niet gegroeid… en MOESTEN we dus echt alleen maar eten gaan maken wat hij lekker vond (wel gezond), ipv leren met ‘de pot mee eten’…
En krijg dat er maar eens uit? Niet dus…

En nu blijkt dat de jongste waarschijnlijk glutenallergie heeft… dus ook daar moeten we nu plotseling een hoop aanpassen in het eten.
Tja en glutenvrije boterhammen? Bléh sorry… maar zó lekker zijn die nou ook weer niet. Dan ga ik haar dan ook niet ‘pesten’ met het idee van dat ze er nog wat gezonds op moet ook. Dus dat is eigenlijk altijd pasta, pindakaas etc.
En tostis is ze ook gek op.

Pannekoeken of poffertjes bak ik ook wekelijks…
En nu groeien ze beide goed en zijn nauwelijks ziek, dus wij gaan lekker op deze tour verder!

Wat de potjes betreft, zou je hem niet kunnen foppen? Dat je een vers prakje in een potje doet? Geen idee hoor, of ie daarin trapt?
Wij hebben eigenlijk nooit potjes gegeven…

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

Broodbeleg zou ik niet te moeilijk over doen, ik heb hier een kind dat elke vorm van vlees weigert, en dus alleen zoet eet. Ja en dan?
Potjes zou ik ook gelijk mee ophouden, op den duur moet ie wel eten, en dan neemt ie je eigen eten wel! Ze hebben inderdaad wel reserves om dat een paar dagen uit te zingen, dus even volhouden!

Manderijn