Wat een drama was het gisteren bij ons. Eva had van haar tante een speelgoedhorloge (een ‘maloge’) gekregen met Hemelvaart. Dat had ze die nacht van mij om mogen houden. Gisteren wilde ze het weer om, toen ze ging slapen. Dat mocht niet van papa, hij vroeg of ze het af wilde doen. Echt meteen sloeg ze op tilt. En niet zo’n beetje ook! Ze ging he-le-maal uit haar plaat: gillen (‘Ik doe het niet af, NOOIT!), schelden: ‘Stomme papa!’, dreigen: ‘Jij bent een jongen, jij mag nooit meer op mijn kamer komen!’, huilen en stampvoeten. Ze gilde: ‘Mijn maloge! Ik MOET mijn maloge, mijn maloge, waar is dat stomme ding nou!’ Haar oogjes spoten vuur! Papa tilde haar al schoppend en tierend in bed, daar trok ze echt helemaal krom van woede! Ze leek echt net zo’n duivel We waren eigenlijk best bang van haar bij wijze van spreken, want zo’n uitbarsting heeft ze echt nooit gehad. Driftbuien wel natuurlijk, maar nooit zo’n woede-aanval? Ze wist van gekkigheid niet meer wat ze moest doen.
Hoe krijg je zo’n kind nu rustig? Ik heb haar vastgehouden en gesust, maar ze bleef ziedend. Ik heb gezegd dat ze op een kussen mocht slaan, maar dat wilde ze ook niet. Ze bleef zo in die woede hangen, ik wist niet wat ik ermee aan moest. Ze raakte echt over haar toeren, ging ook naar ons spugen. Uiteindelijk kreeg ze een tik. En toen kwam ze bij zinnen. Ik vond het heel vervelend om haar die tik te geven, maar ik wist echt niet wat ik anders moest doen. Ik heb haar toen tegen me aangehouden en langzaam kwam ze bij. Ze bleef wel kwaad op papa, maar werd wel rustiger. Uiteindelijk kwam het goed, heb ik tegen haar gezegd dat ik niet had moeten slaan, maar dat ik van haar schrok. We hebben geknuffeld en ik heb haar voorgelezen. Ze is rustig gaan slapen (ze was bek-af natuurlijk), maar werd wel midden in de nacht wakker. Blijkbaar zat er toch nog wat spanning?
Wij slaan niet thuis, maar ik had haar echt niet uit die woede-modus kunnen krijgen met woorden? En rustig blijven, wawt ons heel lang lukte (de aanval duurde minstens 10 minuten), was ook niet de oplossing. Sommige mensen zetten hun kind onder de koude douche, maar dat zou ik helemaal niet kunnen…Hebben jullie ooit zulke aanvallen meegemaakt en wat deden jullie dan? En dat allemaal om zo’n stom horloge!
En wat ik ook moeilijk vind bij een peuter: was het normaal peutergedrag en wat niet?
Groetjes Rainbow