Hoe ging jullie kerst met zo'n kleintje?

Pfff hier een redelijk uitgeputte moeder. Kerstavond bij de een familie, blijven slapen, en de volgende dag naar de volgende familie. en weer blijven slapen. Voor ons volwassenen al druk (ook door de nodige kerststress en -‘gezelligheid’ (=ruzietjes)). Voor mijn dochtertje van bijna 11 maanden helemaal heftig. Dat merkte ik vooral afgelopen nacht, voor het eerst in 6 maanden dat ze 's nachts een uur wakker was, en vanmiddag: ontroostbaar. Volgend jaar gaan we dit anders doen!

Hoe doen jullie dat? En wordt het makkelijker?

De decembermaand is gewoon een drukke tijd voor iedereen en dus ook voor de hele kleintjes. Je denkt misschien dat ze er nog niet veel van mee krijgen maar niets is minder waar.
Wij probeerden, en proberen nog steeds om zo veel mogelijk vast te houden aan het dagelijkse ritme van Jack.
Dus gewoon de slaap- en eettijden aan houden zoals je die gewend bent. En eventuele rituelen ( zoals bijvoorbeeld het bedritueel) zo veel mogelijk proberen aan te houden.
En verder proberen om het enigzins rustig te houden. Als het niet perse hoeft, dan zou ik gewoon lekker thuis slapen en niet ergens overnachten maar dat ben ik…
Je dochter moet alle indrukken gewoon verwerken, daar is op zich niets mis mee en ze zal er heus wel overheen komen hoor, maar het is altijd wel sneu als ze zo overstuur zijn.
Het wordt wel makkelijker, Jack is nu 2 en het gaat al veel makkelijker allemaal alleen merken wij het ook hoor als hij een drukke dag heeft gehad. Dan valt hij in de avond namelijk veel later in slaap. Niet dat hij huilt hoor maar hij ligt dan nog een lange tijd te “kletsen” voor hij in slaap valt.

Succes!

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Wij hebben ons vaste ritme aangehouden en gezorgd dat we thuis konden slapen. Heel belangrijk vind ik dat voor haar rust. Want aan aandacht geen tekort op zulke dagen! Heel leuk voor haar en hebben wij onze handen ook een beetje vrij, maar erg vermoeiend voor zo’n kleintje.
We dachter er eerst over om haar bij oma in bed te stoppen en haar dan 's avonds laat mee te nemen naar huis maar konden het niet over ons hart verkrijgen… dus toch maar naar huis… ben blij dat we dat gedaan hebben. Ik denk dat ik het ook zo zou blijven doen.

Hier ook gewoon kerst gevierd, maar wel thuis en we hebben gewoon haar eigen ritme aangehouden, dezelfde tijden slapen en zo. Verder heeft ze wel lekker stokbroodje meegegeten en met opa en oma gespeeld, maar wij hadden er hier geen kind aan. Ben blij dat we het op deze manier konden doen.

Vorig jaar met kerst was Erik 6 maanden oud en gingen we in de namiddag naar de wederzijdse families. Hapje, drankje en 's avonds eten. En daarna naar huis, zodat Erik lekker in z’n eigen bedje kon slapen. Hij lag er misschien ietsje later in dan anders, maar niet meer dan 45 minuten en hij sliep heerlijk.

Dit jaar hebben we het eigenlijk niet veel anders gedaan. Hij is sowieso nogal gevoelig voor prikkels en heeft z’n slaap hard nodig aangezien 'ie hoe dan ook om 6.00 uur 's ochtends wakker is.

Het bevalt ons prima en de families passen zich graag aan het ritme van Erik aan.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

hoi hoi,

Onze lieverd is nu bijna 4 maanden en dus zijn eerste kerst wij zijn naar beide opa,s en omas geweest maar ind. zoveel als kan zijn ritme aangehouden en vooral het avond/bed ritueel in stand gehouden.de dagen er voor waren we ook nog op vakantie geweest en je merkt ind. dat ze last hebben van ergens anders slapen.(jesse tenminsten) mischien helpt het om dit voortaan thuis te doen?

Wordt elk jaar makkelijker denk ik ze zijn ook steeds groter.
Zoals het voor ons een (stres/drukke) tijd is, is dat ook voor de kleine zeker ook het geval.

veel liefs

@ Will is je vader de rest van het jaar kaal???

Vorig jaar was morgan 3 maanden oud en sliep ze heel veel en overal dus wij konden haar makkelijk overal mee naar toe nemen, hebben we ook gedaan. Eerst naar mijn schoonmoeder en dag daarna naar me vader. Dit jaar zijn we naar mijn moeder gegaan op eerste kerstdag en hebben we daar allemaal geslapen. Morgan slaapt gelukkig wel overal dus dat ik nooit een probleem, en gister waren we lekker met zijn drietjes thuis. Maar wel en wat hangerigere en huiligere morgan. Dus ook voor haar is het nog steeds druk. Oud en nieuw zijn we dit jaar bij me schoonmoeder. Gelukkig hebben we nog een paar dagen weekend erna om weer in het gareel te komen

Groetjes,

Michèle

Ha ha ha ja tuurlijk snapte ik hem maar ik vond het wel een mooie verspreking.

Groetjes,

Michèle

@Michèle: gebruiken jullie nog steeds die Kindival bij dit soort dagen?

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ik heb het nu niet gedaan wilde even weten hoe het zou gaan en het ging goed, ze wil namelijk ook geen chamodent tablethes meer dus vandaar. Ik wilde er geen strijd over voeren.

Groetjes,

Michèle

Wij zijn eerste kertsdag bij mijn schoonouders geweest, en hebben Seth daar op bed gelegd, en hem daarna mee naar huis genomen.
Slapen ging erg goed, hij was alleen om 6.15 uur wakker:S (normaal tussen 7 en 8).

De volgende dag gingen we naar mijn ouders, en hebben we om 4 uur gegeten, zodat Seth gewoon 's avonds om 7 uur in bed lag. En hij heeft weer goed geslapen, was helaas weer om 6.15 wakker.
Vandaag is hij heel erg gezellig, speelt lekker, en haalt zijn slaap nu overdag in

Wij hebben wel strak zijn ritme vastgehouden, en de dagen ervoor helemaal strak, en het is eigenlijk heel erg goed gegaan
Hij is natuurlijk ook jarig woensdag, dus nog meer extra drukte tussendoor…

Liefs, Anne

Nou dat klinkt allemaal wel oké, hoe dat gegaan is metjullie en Kerst!?!

Met Lieve ging het de dagen zelf wel goed, ze was vrolijk en at redelijk goed. We hadden haar ritme qua eten gewoon aangehouden (uiteraard) en ook de bedrituelen. Maar slapen overdag ging moeilijk en ook 's nachts heeft ze probleempjes. Ook nu nog, nu de kerstdagen over zijn. Vannacht, toen ze weer thuis sliep, was ze wel 1,5 uur aan het gillen en kreunen in haar slaap, waarschijnlijk dromen en verwerken. Vandaag is ze behoorlijk huilerig en hangerig.

Wat zeker niet helpt, is dat ze (weer) snipverkouden is… en vorige week flink ziek was. Aan de andere kant, mijn humeur laat ook te wensen over (die gebroken nachten en de nodige familieperikelen), dus dat helpt natuurlijk ook niet…

Volgend jaar gaan we met Kerst weg, naar Vlieland ofzo… lekker rustig.

@Michèle: fijn dat het dus gewoon goed ging zonder de Kindival.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Vorig jaar was Tim met kerst 6 maanden. Zijn toen beide dagen niet thuis geweest met kerst. Hebben hem toen gewoon op bed gelegd bij mijn ouders en schoonouders en s’avonds toen we weer naar huis gingen hem wakker gemaakt. Tim slaapt overal en vind het geen probleem om wakker gemaakt te worden om naar huis te gaan. Dit jaar kregen we 1e kerstdagen mijn ouders te eten, dus heeft hij in zijn eigen bed geslapen. Gisteren bij mijn schoonouders en is daar s’avonds gaan slapent totdat we naar huis gingen.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

@ Mriek, zeker nu weten we ook dat ze wat meer kan hebben en dat maakt dingen toch makkelijker. Tuurlijk ze is ook hangerig en moe daarna maar wie niet

Groetjes,

Michèle

Wij hebben een late lunch/ vroeg dinner gehad dus we waren om kwart over 6 lekker thuis. Toch heeft ze nog wel wat dromen gehad omdat ze natuurlijk veel kado’s heeft gehad. Ja lekker in eigen bedje slapen. Nu helpt het ook wel dat wij niet naar 2 families kunnen. We hebben er hier namelijk maar 1!!

@Michèle: precies, wie niet?

@malawimamajada: da’s handig inderdaad! Vind je het jammer dat je niet naar je eigen familie kon gaan met kerst?

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ahhh alles heeft z’n voor en nadelen. Het is zoals het is en daar kan ik niet veel aan veranderen. Als wij in NL zouden wonen zouden we hetzelfde probleem hebben maar dan omgekeerd. Het komt wel als ze wat ouder is, ze begrijpt er nu toch niet zoveel van. En ook zijn we hier niet permanent gevestigd, we kunnen altijd vertrekken toch, we zijn tenslotten wereld burgers!

Jada begrijpt het nog niet, maar jij wel… Zonder dollen, fijn dat je het zo kunt bekijken. Scheelt toch een hoop lijkt me. Ik zou het niet zo makkelijk kunnen hoor!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker