Hoe geef je voor de eerste keer brood?

Hallo,

Volgende week is mijn dochtertje 7 maanden en wil ik beginnen met brood. Maar hoe doe je dit? Gewoon kleine stukjes in het mondje stoppen?Ik word er een beetje zenuwachtig van. Ik geef haar af en toe een halve liga en daar zuigt ze aan. Ook wel eens een broodkorstje, daar zuigt ze ook aan. Vanmiddag weer een broodkorstje gegeven, maar nu kreeg ze toch echt een stukje in haar mond. Hoesten, rood aanlopen en tranen in d’r ogen. Ik heb gelijk het stukje uit haar keel gevist, maar ben wel geschrokken. Hoe moet ik dit aanpakken?

Annemiek de Graaf

Wij begonnen eerst met brood zonder korst. Gewoon in kleine vierkante stukjes snijden met een beetje boter en bijvoorbeeld smeerpaté erop. En dan gaven we het met het beleg op de tong, zodat het minder kans had aan het gehemelte te blijven plakken. Dat ging goed en al vrij snel kreeg Erik brood mét korst. Maar gewoon kijken hoe het gaat, je merkt vanzelf wanneer dat misschien kan.

Als ze het niet lust: sommigen dopen de stukjes brood in een beetje melk, maar dat is hier nooit nodig geweest. Als ze het echt nog niet lust, dan gewoon even een pauze inlassen en een paar weken later opnieuw proberen. Dan was ze er blijkbaar nog niet aan toe. Als ze echt goed brood gaat eten, kan je een fles laten vallen (die van 's middags bijvoorbeeld en die vervangen door wat sap met bv. een liga).

Het beleg kan je afwisselen natuurlijk: smeerpaté, smeerkaas, kaas, jam, etc.

Succes!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

In het begin is het even aankijken hoe het het beste gaat.

Hier ging het (bijna) gelijk met korstjes en al naar binnen.

Maar ik zou het voor de eerste keer proberen met kleine stukjes. Evt alleen brood erop en de korsten eraf. Gaat dit paar dagen goed dan evt beleg erop (smeerkaas / appelstroop oid maar wel smeerbaar) en kijken hoe dit gaat. Gaat dit ook poosje goed dan lekker kleine stukjes met korsten en al proberen.

Het kokken is heel gewoon … maar het zweet staat dan wel in je handen he. Zorg dat ze goed rechtop kan zitten zodat het niet in haar keeltje schiet … en verder heel rustig aan beginnen.

Bij het ene kindje is het na paar dagen al super … andere zijn maanden aan het tobben om ze brood te leren eten. Lukt het niet … dan lekker paar dagen / week stoppen en later weer proberen…

Lilypie In verwachting Ticker

Wij hebben Tim de eerste keer brood zonder korst gegeven. Ook geen boter en beleg erop en gewoon in vierkantje stukjes gesneden. Wij kregen het advies het brood in het wangzakje te duwen, zodat het wat makkelijker ging. Maar ik heb het gewoon op zijn tong gelegd en dat ging prima. De hele boterham had hij zo op. Heb dus de 2e dag meteen boter en beleg erop gedaan. Ook dat ging prima, dus al vrij snel liet ik ook gewoon de korsten eraan. De eerste tijd heb ik smeerworst en smeerkaas afgewisseld en daarna lekker gaan varieren met allerlei soorten vleeswaren.

Succes!

Groetjes,
Sandra

Eerst gaf ik haar een korst om op te sabbelen. Toen daar stukjes af gingen ben ik begonnen met hele kleine stukjes brood zonder korst met een beetje boter er op. Nu (8mnd) krijgt ze grotere stukjes met boter en smeerkaas of leverpastei.

Succes!

Gewijzigd door - Rijafa op 01 May 2010 16:57:44

Ik heb de eerste keer alleen wat zoter erop gedaan, omdat het me anders wat droog leek.
En hele kleine stukjes gesneden.
Volgens mij heb ik het gelijk met een vork gedaan, maar dat weet ik niet zeker, zou ook kunnen dat we dat pas na een paar weken deden.

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Hier begonnen met de broodkorstjes, daarna brood in stukjes erbij. Al snel werd het een hele boterham in stukjes.

Beleg hebben wij heel lang smeerbare geitenkaas (zo’n bakje dat je op de kop kunt zetten, AH en Lidl heeft het) gegeven omdat daar geen smeltzouten inzaten. Dit was in het begin het favoriete beleg van Julian. Dit hebben we gegeven tot zijn eerste jaar (iets anders wilde hij absoluut niet), daarna langzaamaan weten uit te breiden met smeerworst, jam, appelstroop en pindakaas. Nu eet hij bijna alles op zijn brood, behalve smeerbare geitenkaas haha.

Nou, we hebben vanmiddag een broodje met boter gegeven. In hele kleine stukjes op haar tong gelegd. Kokhalzen deed ze wel, maar verder ging het gelukkig goed. 6 hapjes gingen er met enthousiasme in, daarna verloor ze haar interesse. Komt vanzelf wel, denk ik.

Annemiek de Graaf

Da’s een supergoed begin. Gewoon elke dag blijven aanbieden en voor je het weet gaat er een hele boterham in!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker