Ik maak zelf eten voor Muriel. Maar tot nu toe pureerde ik alles. De aardappels prak ik en de rijst gaat er zo door heen om haar wat aan stukjes te laten wennen. Nu wil ze sinds een paar dagen het brood graag zelf pakken en in de mond stoppen. Bij het fruit en avond eten steekt ze regelmatig haar vingertje in de mond. Maar de laatste paar dagen duwt ze ook af en toe de happen eten met haar tong weer naar buiten toe en pakt het met de handjes vast. Nou begreep ik vanuit een ander topic wat hier over geplaatst was dat dat toch wel normaal was ze willen ontdekken. Daar is niets mis mee natuurlijk maar kan ik dat beter vanaf nu ook het eten zo aan bieden en dat ze het zelf in de mond kan stoppen. Dus de groente en het vlees ook in stukjes aan bieden. Of eerst het eten prakken in plaats van pureren zodat het wat opgebouwd word dat er eerst wat meer stukjes in zitten. En dan wel met de lepel voeren of haar het zelf met de handjes laten doen.
Hoe eten geven
Misschien is de Rapley methode iets voor jullie? Ik kook ook alles zelf en ik prak steeds wat grover. Nu heeft mijn moppie ook een tijdje alles weer uit haar mond gewerkt maar ik ben haar gaan afleiden met een speeltje of iets dergelijks waardoor ze uit haar mond blijft. Ik pas Rapley een beetje toe. Broccoli en bloemkool krijgt ze zo, naast een bordje geprakt. Ik help haar met het bordje en zelf mag ze halverwege de stronkjes hebben. Grote lol en de hond heel blij na afloop want de helft ligt op de grond . Verder eet ze zelf haar stukjes brood en soms stop ik er snel een stukje in. Helemaal Rapley vonden wij te eng qua verslikken of erger en er gaat dan zo weinig in dus wij doen het zo en het bevalt prima.
groetjes,
Wendy
Zelf heb ik maar weinig gepureerd alleen in het begin alles maar vanaf een maand of 7 prakken en laten wennen aan de kleine stukjes en dit gaat prima. Af en toe geef ik Dion zijn lepel in de hand en dat doet hij hem netjes in zijn mond. Brood leg ik vaak in stukjes voor hem neer en eet hij het zelf op.
Verschillende smaken leren is ook belangrijk als het gepureerd is hebben ze 1 smaak en niet de smaak van aardappel, groente en vlees.
Laat haar lekker spelend eten de vork of lepel komt vanzelf. Aanbieden van vork of lepen is nooit verkeerd natuurlijk.
Ik voer Neel altijd met een lepeltje, brood eet ze met haar handjes. Maar warm eten en fruithappen gaan gewoon met de lepel.
Hier hetzelfde als Linette.
Joaquin eet `s avonds ook met de pot mee aan tafel (voer ik geprakt met een lepeltje meerendeels) maar bijvoorbeeld de groentjes leg ik voor hem neer stukje voor stukje, dat hij af en toe zelf wat kan pakken om te oefenen en zodat wij ook een beetje normaal ons eten op kunnen eten. Boterhammetje ook zelf pakken want hij eet niks als ik het in zijn mondje stop haalt meneer het er gewoon weer uit om het er vervolgens zelf weer terug in te doen haha.
Succes, groetjes Ghislaine.
@moppiesmamma
Nieuwsgierig naar die Rapley methode, ben ik ff gaan googelen en las dat het alleen onderzocht is bij baby`s die borstvoeding krijgen, en dat men (nog) niet kan bepalen of het ook toepasbaar is voor ‘fles’ babies.
Is denk ik wel belangrijk om te weten…
Klinkt verder allemaal wel erg logisch die Rapley methode! Onbewust was ik dat ook een klein beetje aan het doen .
groetjes Ghislaine.
Gewijzigd door - Ghis- hartje -Joaquin op 27 Sep 2010 13:50:45