Hoe doen jullie dat?

Mijn zoon is over 2 weken een half jaar oud en dat betekent dus een hele verandering in voeding. Wij zijn al begonnen met iedere dag een half potje groente en vandaag ook begonnen met fruit een half potje. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat straks met de melk moet gaan doen. Hij kan niet de hoeveelheid houden die hij nu ook drinkt. Hoe hebben jullie het gedaan met omzetten naar opvolgmelk?

Momenteel is het schema als volgt:

06.30 uur 200cc
9.30 uur half potje fruit
10.15 uur 165cc
13.00 uur 200cc
16.00 uur 165 cc
18.00 uur half potje groente
19.15 uur 210cc

Iemand suggesties?
Alvast bedankt

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Mama van Twan, toen Dani bijna 6 maanden werd dacht ik ook…jeetje hoe gaan we dat nou doen met de voeding etc. Maar of 1 op andere manier gaat het toch vanzelf en zijn die kleintjes er vaak ook aan toe waardoor ze best snel wennen aan de omschakeling.

Bij Dani zag het er ongeveer zo uit:

• rond 07.00/07.30 flesje 210 + 7 scheppen of pap
  • rond 09.00/09.30 6 maanden potje fruit
  • rond 12.30 flesje 210 + 7 scheppen
  • rond 15.30 broodkorst/koekje/fruit ofzo met diksap (of een flesje als hij trek had)
  • rond 17.30 avondeten (6 maanden potje)
  • rond 19.30 flesje 210 + 7 scheppen

Je moet ook maar even kijken of Twan honger heeft rond 15.30/16.00 uur. anders zou je altijd een klein flesje melk kunnen geven.

Op dit moment krijgt Dani rond 11.30 zijn broodje en dan ongeveer 1,5 uur later zijn flesje. Hij heeft rond 15.30 nu geen melkfles meer, maar iets anders (dus koekje/fruit/cracot ofzo). Verder krijgt hij overdag wanneer hij dorst heeft water en met dit weer gaat dat er goed bij hem in.

opvolgmelk ben ik gaan mengen met de eerste melk, (een half zakje nog, dan 3 schepjes eerste melk en 2 schepjes opvolgmelk dat 2 dagen, en daarna andersom, 2 schepjes normale melk 3 schepjes opvolg melk, de dag daarna 4 schepjes opvolgmelk en de dag daarna gewoon opvolgmelk)

je geeft nu nog 5 flessen, dat mogen er in principe 4 worden als je overgaat op 6+ potjes dit vervangt namelijk een flesvoeding.
rico at eerst nog maar halve potjes avond eten van 6+ maar binnen no time waren ze helemaal op. de rede van de halve potjes lag denk ik ook wel in zn sprong (die er bij jou kind ook wel aan komt of er al in zit) ik heb in het begin een half flesje 90+3 bijgegeven en na een week niet meer. toen vond ik dat hij moest leren zijn potjes leeg te eten en dat ging na 2 dagen meteen super!
verder ziet je schema er supergoed uit hoor

[img]http://lilypie.com/pic/090617/Yqux.jpg" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Pic” width=“100” height=“80” border=“0” />[img]http://m1.lilypie.com/n5BMp2.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />

idd een goed schema hoor.
ik ben met 6 maanden gewoon overgestapt naar opvolgmelk en dat ging prima, maar Lindsey zit dan ook verder niet met dingen als reflux e.d. zoals bijvoorbeeld Rico, dus dat zal een hoop schelen. en het combineren van fruit/groente met de fles is gewoon aankijken hoe hij t pikt. gaat t goed en eet hij binnen no time de potjes leeg dan kan je een fles laten vervallen, eet hij ze niet helemaal op kan je melk bijgeven en kijken hoeveel hij telkens opdrinkt. wat ik inmiddels ook geleerd heb is dat ze het zelf ook heel goed aangeven hoeveel ze opkunnen, in de meeste gevallen dan in ieder geval want er zitten zat kleine vreetschuurtjes tussen die kleintjes haha

liefs,
Rinske

quote:
@saro, hoeveel brood eet Dani nu dan? Ik ben net 3 dagen begonnen, maar om eerlijk te zijn vind ik het dood eng, ben zo bang dat hij stikt in zijn brood, en knal blauw wordt!! Ik heb dan ook geen flauw benul van wat ik moet doen op dat moment! Hij eet nuelke keer ongeveer 10 kleine stukjes met smaak op, maar zodra hij begint te kokhalzen, stop ik er al mee, puur uit angst. Maar goe hij moet het toch leren. Hij haalt soms ook met zijn mond dan adem, en dan een stuk brood erink, brrrr straks schiet het in het verkeerde keelgat!

Liefs wil

<a href=“http://lilypie.com/">[img]http://lilypie.com/pic/2009/06/24/fIcG.jpg" width=“60” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]http://lb1m.lilypie.com/COalp2.png” width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie” /></a>

Wil, wat jij aangeeft herken ik heel erg…in het begin vond ik het ook best eng en nu nog wel af en toe hoor. Dan maakt hij zo’n kokhals beweging en dan ga ik zachtjes op zijn rugje kloppen (net of dat helpt haha).
Dani eet nu ongeveer 1 broodje. Ik haal de korsten er tot nu toe nog wel af. Die krijgt hij op dit moment gewoon nog niet weg. Moet eigenlijk wel met korst, maar goed…ik heb er ook altijd een flesje water bij. Na een paar stukjes brood geef ik hem een paar slokjes water om de resten een beetje weg te spoelen. Hij heeft nl nog weleens de neiging om een paar stukjes aan zijn gehemelte te plakken.

Hij krijgt nu sinds een aantal dagen naast boter ook een beetje appelstroop erop. Dit vind hij lekker. en ik moet wel een beetje geduld hebben hoor. Zit soms wel een half uur met hem.
10 stukjes vind ik best netjes hoor van Bo!!

Hoi Dames,

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben benieuwd. Twan wil al 2 dagen zijn groente niet opeten. Sprong? of toch Hitte?
Ben benieuwd hoe het morgen weer gaat. Eergister was hij na een half potje niet blij dat ik hem niet meer gaf. Gewoon meer geven dus?
Ben zo bang dat hij verstopping krijgt.

Blij dat de hitte nu even ten einde is, vooral omdat zoonlief over 2.5 week een helmpje krijgt ivm plat achterhoofd.

groetjes tamara

@ wil…brood geven lijkt mij ook eng!
ruben mag dat nu ook. ik ben ook al bang dat het niet goed gaat en ik weet ook niet wat je dan kunt doen…
dus bij deze…iemand tips ?

groetjes!

karin

Ik zou beginnen met broodje zonder korst (volgens mij adviseert CB met korst, maar goed je moet ergens beginnen toch?). Verder is het handig om brood van een dag oud te geven, dat hele verse brood plakt meer aan hun gehemelte.

Daarnaast gewoon beginnen met kleine stukjes en als je het broodje in de mond doet kan je deze het beste een beetje in zijn mondhoek doen. Dan gaat hij vanzelf soort kauw bewegingen maken.

Dani doet dat ook, maar hij sabbelt er ook op en dan gaat het alsnog aan zijn gehemelte plakken. En niet gelijk erg schrikken als ze een soort kokhals neiging maken. Ze stikken echt niet zo snel, maar het blijft altijd eng…heb ik ook nog hoor.

Oja en bruin brood geven…geen wit brood. Dit schijnt veel te veel te plakken en als ze dat in hun mondje verzamelen wordt het 1 grote broodbal en dat lijkt me wel gevaarlijk.

Ook geef ik Dani na een paar stukjes brood een paar slokjes water.

en als ze wel stikken? wat moet je dan doen? op buik leggen en op rug kloppen?
word tijd voor een ehbo-cursus volgens mij…

groetjes!

karin

Heb zelf ook geen EHBO cursus gehad. Maar volgens mij moet je dan je kindje op je arm houden met het hoofd naar beneden en de buik op je arm zeg maar en dan kloppen op de rug. Nu is brood natuurlijk heel zacht, dus weet ook niet of het daar bij werkt. als het nog achter in het mondje zit kan je ook proberen het broodje eruit te halen met je vinger?

hoi allemaal,

onze janneke is bijna 7 maand en ze eet soms de helft van de groentehapje/fruithapje.
maar heel vaak is het na een paar scheppen dat ze al genoeg heeft

als we de lepel al naar de mond doet ze niet open.

Ze lust het wel, want laatste deden we gek met haar en deed ze de mond open en ging het groentehapje naar binnnen zonder te protesteren.

komt jullie dit bekend voor en wat kan ik er tegen doen?

groetjes, Gea

dankje wel.

hier heb ik zeker wat aan.

ik varieer een beetje met potje en zelfgemaakt.

ik zal jullie op de hoogte houden.

liefs, Gea