Hoe bouw ik avond- en nachtvoeding af?

Mijn zoontje van 9 maanden krijgt nog een late- en nachtborstvoeding. Maar dit hoeft hij al lang niet meer. Hij weegt al 11 kilo (was 9 pond bij zijn geboorte)! Toch wordt hij iedere avond huilend tussen 21.00 uur en 23.00 uur wakker. Ik geef hem dan borstvoeding. Ook tussen 02.00 - 03.00 uur meldt Siep zich huilend. Ook dan krijgt hij borstvoeding.
(En soms om 05.00 uur gebeurt dit soms ook nog wel eens… pffff… Soms laat ik hem dan huilen maar na een half uur trekken mijn man en ik dat ook niet. Helaas wordt dan ook ons oudste zoontje wakker (evenals 's nachts). Na een half uur huilen dus ook maar weer de borst (dat is dan gelijk zijn ochtendvoeding)).

We hebben ook al bijna twee weken geprobeerd om Siep 's nachts niet meer bv te geven en dus gewoon te laten huilen. Hij sliep dan beneden in een campingbedje (zielig) omdat wij maar twee slaapkamers hebben. We gaven Siep dan om 23.00 een papfles (Nutriolon avondpapje). Maar ook dit werkte niet.
Ik wil zo graag dat Siep doorslaapt vanaf 19.00 uur tot de volgende morgen 07.00 uur. Maar wanneer geef ik dan de laatste voeding? Siep heeft het volgende ritme:
07.00 bv
08.30 -10.30 slapen
10.30 fruithap (vers)
12.00 1 boterham met boter en/of smeerkaas of smeerworst daarna bv
13.00-16.00 slapen
16.00 fles 180 water of diksap
17.30-18.00 warm eten (vers of soms uit potje) met yoghurt na
19.00 naar bed
22.00- 23.00 bv
03.00 bv

Heel verhaal maar wie o wie kan mij helpen?

wendy van Lent-van Houwelingen

Gewijzigd door - mamavanmeesensiep op 15 Jun 2011 22:24:04

Hai Wendy,
allereerst moet ik mijn bewondering uitspreken dat je na 9 maanden nog borstvoeding geeft, petje af want ik ben nooit verder gekomen dan 3 weken.
Het is een lastig verhaal, ieder kind is anders, maar een kind van 9 maanden zou geen nachtvoeding meer hoeven en al helemaal niet 2x (23.00 en 03.00 uur). Sterker nog, mijn jongste van 4 maanden krijgt om 20.30 uur de laatste fles en dan nar 8 uur sochtends weer.
Het is voor jullie al helemaal zo lastig dat de oudste er wakker van word want eigenlijk zou ik zeggen, een paar avonden laten huilen en kijken wat hij dan gaat doen.
Heb je overdag het idee dat hij voldoende eet? En wat betreft 19.00 uur naar bed, zou je dit een uurtje kunnen rekken en dan met een papfles naar bed te doen? Wie weet is hij dan wat meer moe en gaat hij met een dik buikje zijn bed in en trekt hij dan ineens door?
Ik vind het lastig om je tips te geven omdat ik 2 makkelijke kindjes heb wat dat betreft, maar ik denk dat je moet doen wat het beste bij jullie past, laten huilen of niet, later naar bed en meer eten of niet?? Overdag meer eten of niet??? Je moet het toch zelf ontdekken.
Succes!

Lfs

Ik zou idd proberen om hem nog bv te geven voordat hij 's avonds op bed gaat zodat hij met een volle buik gaat slapen.
Sowieso vind ik dat hij wel wat weinig eet overdag. Ik mis de boterham/pap bij het ontbijt en een tussendoortje rond 16.00 uur. Misschien toch proberen hem overdag iets meer aan te bieden?

groetjes Ramona

Hoi,
Liam slaapt van 19.30u tot de volgende ochtend 06.00- 07.00u… Hij is al een tijdje druk aan het tijgeren, klimmen en staan en daar wordt hij heel moe van, maar dit is wat hij eet;
ontbijt; pap of boterham met melk
09.30; fles 180cc
slapen
12.00u boterham met fruithap en flesje 90cc
15.00u fles 180 cc (soms een koekje ervoor)
slapen
18.00u warme hap (vers of potje)
19.00- 20.00u slapen

Liam krijgt geen bv (meer) Ik heb maar 10 weken bv gegeven en dan alleen kolvend. Ik vind het knap dat je het nog steeds geeft, maar als het lekker loopt dan is het misschien goed vol te houden. Liam was ook 9 pond toen hij werd geboren en 56 cm. Toen hij bv kreeg sliep hij 2 uurtjes en wilde dan weer drinken. Ik bood het dan natuurlijk wel aan in een flesje van 120cc. Toen hij over is gegaan op Nutrilon ging hij langer slapen. Sterker nog, we zijn uiteindelijk Forte gaan geven. Voor de opvolgmelk hebben we weer gewoon standaard gedaan. Het is misschien dus een beetje lastig om ons voedingsschema te vergelijken, maar ik hoop dat je er wat aan hebt?! Je nachtrust is immers erg belangrijk!

Groetjes, Jolanda

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers