Hoe bereid je je oudste goed voor?

Hallo allemaal,

Ja ja, lange tijd niet op de site geweest maar nu kom ik toch weer even om de hoek kijken hoor. En uiteraard weer met een vraag. Ik vraag me af hoe jullie je oudste kind het beste hebben voorbereid op de bevalling van jullie 2de/3de etc kindje.
Hier in Frankrijk gaat het niet zoals in Nederland dat je als je in het ziekenhuis bevalt snel daarna weer naar huis mag. Nee, hier blijf je echt 3 dagen en tot een week indien keizersnee, in de kliniek liggen. Mijn oudste is het echt niet gewend dat haar moeder 's nachts en overdag er niet is, dus ik maak me toch een klein beetje zorgen voor de dagen dat ik er dan dus niet ben. Op ben dus nu al begonnen om haar lichtjes voor te bereiden maar uiteraard is al jullie advies welkom!
Hoe pakten jullie dit aan?

Lilypie Expecting a baby Ticker

Lilypie 3rd Birthday Ticker

Dat vraag ik mij ook wel een beetje af. Maar Anna is een stuk jonger dan jou dochtertje dus de krijgt niet zoveel mee. Wel hebben we het er af en toe over met haar, maar echt begrijpen doet ze natuurlijk niet.

We leren haar nu wel zachtjes te doen, ook met haar pop en knuffeldiertjes. Nu geeft ze die constant een knuffel of een kusje, zo lief!!!

Wij hebben onze dochter verteld dat ze een zusje kreeg en boekjes erover gelezen. Wij hebben Joyce op laten halen door opa en oma, daar heeft ze het zo leuk gehad dat ze papa en mama ( ik denk het ) niet zo erg heeft gemist.

Misschien kun je je kindje alvast ergens een nachtje laten slapen, zodat ze eraan kan wennen dat mama er even niet is tijdens de bevalling en de daagjes erna.

lieke is een stuk jonger en we nemen haar telkens mee naar verloskundige.
Ze zegt nu wel mama baby buik. en als we het hartje weer horen zegt ze boem boem. Sinds een paar weken is ze echt aan het poppen met flesjes geven etc.
Ook heb ik een boek van nijntje die broertje of zusje krijgt en daar kijken we regelmatig in!
Als ik straks ga bevallen gaat ze naar oma. Lieke is wel gewent om bij iemand anders te slapen.
Misschien zou je vast kunnen proberen om ze bij iemand anders te laten slapen.
Zo kan ze er misschien aan wennen!

groetjes gytha

Indien het gebeurt dat ik 's avonds naar de kliniek moet om 's nachts te bevallen dan slaapt ze bij vrienden van ons (ouders van haar vriendinnetje). Misschien een idee om van het voorjaar haar een keertje (als ze wil) daar te laten slapen.
Afgelopen november waren we een week in Nederland voor de 10 jarige bruiloft van mijn broer en zij bleef dus bij haar nichtjes en hun oma thuis. (Een situatie dus waar ze dus ergens blijft slapen en pappa en mamma zouden dan 's nachts thuis komen. Dit is niet echt goed gegaan… ze is prima in geslapen, geen probleem, en we hadden uitgelegd dat wij dus 's nachts thuis zouden komen en dat oma op haar zou passen. Ze werd om half 12 's nachst wakker en heeft 2 uur lang gehuild over haar toeren totdat ze van moeheid weer in slaap was gevallen. 's Morgens bij wakker worden zag ze mij in het bed naast haar en begon meteen weer te huilen. Dit heeft best wel indruk op haar gemaakt, ze was echt bang dat we niet meer zouden terug komen. Uiteraard hebben we het opnieuw uitgelegd en blijven we het nu ook herhalen dat als mamma weg gaat ze altijd weer thuis komt. Ik hoop dus dat het de volgende keer beter gaat.
Maar hier in Frankrijk hebben we gewoon niet ‘een oppas’ bij de hand. Familie woont ver en de vrienden hebben zelf gezinnen. Daarnaast ben ik echt een enorme moederkloek.

Lilypie Expecting a baby Ticker

Lilypie 3rd Birthday Ticker