Hmm lastig

Ik ben helemaal geen moeder die opschept over zn kind, of over het feit dat een kind zo goed is blabla.
Ik ben eerder het typ, als het kind maar gelukkig is.
Maar…

Nou is bij Job autisme dus uitgesloten, ik blijf het gevoel dat er iets niet klopt bij het mannetje, maar wat? Ik heb geen flauw idee.
Op het MKD zeiden ze wel dat ie voor is op zn leeftijd.
Nou oke, dat was ons thuis ook al wel opgevallen, niet eens zozeer dat ie voor is op zn leeftijd maar wel dat ie alles oppikt, een achterlijk goed geheugen heeft etc.
Ben voor de lol eens gaan googlen op hoogbegaafde peuters, en ik moet eerlijk zeggen dat het me wel bekend voorkwam, zelfs een vande kenmerken die me bij hem waren opgevallen en die ik wat vreemd vond.
Namelijk het immiteren van andere kinderen en dat ook volhouden, op het MKD gebruikte een autistis jongetje bv dat ie moe was als iets moeilijk was, en nou doet Job dat dus ook, ook als ie niet moe is etc. En dat doet ie met meer dingen, dat ie ineens iets heeft en als ik hem dan ophaal van de peuterspeelzaal zie ik ineens dat ie dat dus van een ander kind heeft.

Maar goed, hier iemand met ervaring mss?
Ik doe er nu sowieso niks mee, ben allang blij dat we weg zijn uit het medische circuit en testen is toch nog lang niet aan de orde, wou gewoon even mn verhaal met jullie delen.

Nogmaal ik ben echt niet zo’n moeder van: oo mijn kind kan dit en dat en blabla.

Morgan loopt ook voor, ze heeft de spraak van een 3.5 jarige en puzzels van 16 en 24 stukjes draait ze haar hand niet voor om. Op het kdv staan ze regelmatig met open mond te kijken hoeveel ze kan en met hoeveel gemak, maar ook wij doen er niets mee en niks aan want ze moet ook gewoon lekker kind zijn. En ik merk dat ze zich inderdaad soms bewust dommer of kleiner voordoet dan ze is. En dan laat ik haar lekker. Soms wil ze weer even als een baby bij me liggen en dan zegt ze ook ben een baby en kan niks en dat mag ze, mervin heeft dan zoiets van gaat het wel goed en ik zeg dan laat haar ze gaat al hard genoeg. Hier ook geen testen en zo om te kijken wat ze al kan, ze kan al genoeg alleen moet ik wel soms dingen bedenken waardoor ze niet verveeld raamt zeg maar.

Groetjes,

Michèle

Ja idd, dat gevoel dat hij zich verveelt ken ik ook wel.
Ik heb dus ook bewust voor zn verjaardag wat '‘ontwikkelings’'speelgoed gevraagd.
Loop jij niet tegen problemen op bij Morgan?

Problemen?? hoe bedoel je?? Ze heeft pp buien en momenten, maar verder niet echt. Ja hooguit dat de buitenwacht haar ouder schat dan ze is en mij dan aanspreekt op oets dat ze doet of zo. En ik dan weer moet uitleggen dat ze pas 2.5 is en geen 3.5.

Groetjes,

Michèle

Haha, oke op de pp na dan.
Hier ook niet echt problemen, alleen het feit dat als hij iets niet wil of niet leuk vind, bv weggaan uit een speeltuin ( ook na voorbereiding ) hij het op een brullen zet en je dan bijna niet meer tot hem doordringt.
O mocht iemand hier tips voor hebben trouwens?

Oh nee morgan is erg van jantje huilt jantje lacht zeg maar, Die kan ook tijdens het huilen op iets reageren en dan gewoon weer verder huilen. Ik negeer die buien want anders blijft ze bezig. Moet zeggen morgan weet heel goed wat wel en wat niet kan en dat ze domweg nie hoeft te proberen een keel op te zetten want ik laat haar ter plaatse staan.

Groetjes,

Michèle

Zoals je weet is bij mijn zoon wel autisme vastgesteld, maar ook herken ik veel dingen van hoogbegaafdheid. Tja… is zeker op de leeftijd die Job nu nog heeft heel weinig over te zeggen. Kan zijn dat hij nu heel ver voorloopt, maar dat hij straks opeens een tijd stilstaat en opeens weer gelijk zit met zijn leeftijdsgenootjes.

Zolang het niet echt problemen oplevert zou ik er nu niet achteraan gaan. Maar idd wel lekker blijven uitdagen.

Tja nu zit hij in groep 2 en loopt in de meeste dingen ook wel ruim 6 maanden voor. (behalve sociale ontwikkeling en motoriek -> maar hé dat heeft uiteraard met zijn autisme te maken).
Ze laten hem nu boekjes lezen en lekker op de computer werken etc. Hij wordt dus echt wel uitgedaagd, maar niet gepusht, hij mag lekker zelf aanklooien op een iets hoger niveau zeg maar. En ondertussen zijn ze bijv. het kleuren enzo aan het stimuleren.

Over dat niet doordringen… tja dat hebben we hier ook.
Het enige dat hier helpt is uit de situatie halen (andere ruimte als dat mogelijk is) en laten uitrazen…
Er tegenin gaan of afleiden werkt alleen maar tegengesteld.

Als uitrazen niet mogelijk is (omdat hij dan bijv. zichzelf of anderen pijn kan doen / spullen kapot maakt) dan ga ik op de grond zitten en pak ik hem voor me, armen gekruisd en mijn benen over die van hem. Kan hij geen kant op en raast hij zo maar uit. Duurt wel langer zo, maar levert geen gevaar op.

Tja… als dat in het openbaar gebeurd wordt je wel even raar aangekeken… Helaas, dan kijken ze maar als dat het enige is dat werkt…

Zo heftig is het hier gelukkig niet, maar dat lijkt me idd moeilijk als het in het openbaar voorkomt.
Uit de situatie helpt wel, maar kan niet altijd.
Als ie op moet ruimen, kan ik hem wel uit de situatie halen maar opruimen moet ie toch, met als gevolg dat ie dat dus vaak brullend doet.

Oh, maar je mag toch best trots zijn op je kind, als het gewoon veel kan? Misschien is Job wel gewoon hoogbegaafd? Ik weet niet hoe je dat kunt testen, maar ik weet wel dat het op deze leeftijd inderdaad nog niet veel zegt. Wat hietrboven ook staat, hij kan best later even stil staan. Maar ja, als je een kind van 5 hebt dat technische tekeningen maakt, of speelt als Mozart…tja, dan is 'ie duidelijk hoogbegaafd. Ik zou hem nu even laten en pas echt hulp ofzo gaan vragen als je merkt dat hij problemen krijgt, of zich bv anders gaat gedragen omdat hij zich erg verveelt. Je merkt dat ook vaak als ze echt naar school gaan, dromerig zijn en niets lijkt door te dringen. Gewoon, omdat ze met andere, moeilijkere, dingen bezig zijn. Hoogdbegaafdheid is natuurlijk te testen, al weet ik niet vanaf welke leeftijd?

Groetjes Rainbow, trotse mama