Hij durft niks!

Ik heb een klein probleempje waar ikke een beetje onzeker over ben over hoe ik dit op ga lossen en ik ben benieuwd of jullie misschien tips of een soortgelijke ervaring hebben:
Milan is nu 2 driekwart jaar, maar ik ben erachter gekomen dat hij als stoere bink toch maar weinig durft! De glijbaan gaat nog net, maar een draaimolen is voor hem al horror, we waren vorige maand in pretparkje Oud Valkeveen en we hadden t net zo goed niet hoeven doen, want hij durfde niks! Ik nam hem dus toch mee in de mini 8baan, nou hij zat met zn nagels in me vel geklampt en janken, n drama was t. Vandaag hadden we het zomerfeest van de psz en hij vond de schminck zelfs eng! Nou zeg ik je…
Ik ben nl bang als dit zo doorgaat dat ie straks op de basisschool voor bangepoeperd wordt uitgemaakt en gepest zal worden, of maak ik me nu te vroeg zorgen?
wie weet raad?

Suus (Faye/19-08-1976)
mammie van Milan Thiamo (20/11/99)& Andora Faith (07/09/01).
http://communities.msn.nl/mamshoekje

Gewijzigd door - faye op 17 Jul 2002 23:02:05

Tsja, ik denk dat je er weinig aan kunt veranderen. Je moet in ieder geval niets gaan forceren want door die druk zou het alleen maar erger kunnen worden. Je kunt hem natuurlijk wel op een positieve manier proberen te stimuleren maar als hij iets niet wil hem daarin vrij laten. Zeker niet gaan zeggen dat hij nog een baby is ofzo… das niet zo best voor zijn eigenwaarde.

Mijn neefje van 5,5 jr. is ook geen held, nooit geweest ook. Toch wordt hij op school niet gepest en speelt hij wel met andere kinderen. En langzaam aan durft ook hij steeds meer.

En je moet het maar zo zien, de een is een echte sportheld, de ander een top advocaat in spé. Ik bedoel maar te zeggen, ze hebben allemaal hun eigen kwaliteiten.

Bovendien kan het ook een fase zijn, misschien kan hij het op dit moment allemaal niet zo goed overzien en is hij liever veilig bij pa en ma. Sommige kinderen zijn bijvoorbeeld als de dood als je de stop uit het bad trekt en het water wegloopt omdat ze bang zijn dat ze met het water mee zullen gaan en zullen verdwijnen in het afvoerputje… Dat is een fase, als ze eenmaal doorhebben dat ze er zelf helemaal niet doorheen passen is dat over. Snap je?

Laat hem maar lekker zijn gang gaan, het komt vast allemaal dik in orde!

Groetjes Marielle en ? (34+2)

heeeeeeee herkenbaar
dylan heeft het ook gehad eerst durfde hij alles en ineens werd het hoe wij het noemen een watje

en nu is hij 5 1/2 en hij klimtoveral op en doet de gevaarlijkste dingen

maar niet forseren dat werkt averecht gewoon laten

sterkte ermee

groetjes bianca

Denk inderdaad ook dat je niets moet forceren. Ach de een doet niets anders dan klimmen en dan geeft ook weer andere problemen. Misschien vindt hij de schmink gewoon niks. Je kunt ook zeggen, een echte jongen.

Ach ze doen het toch allemaal op hun eigen manier en wie weet zijn er wel dingen die hij juist wel leuk vindt en een ander kind niet.
Ik zou zeggen probeer het voor jezelf en hem leuk te houden en tot niets te dwingen.

Heb ook al gehoord dat tussen 2 en 3 best een moeilijke leeftijd is, de peuterpuberteit? Misschien moet hij gewoon ook nog veel ontdekken.

Groetjes Miriam

Heee bedankt voor jullie reakties

Dus het is herkenbaar? Das al een pak van me hart. Mijn ouders stonden echt gek te kijken hoor, toen ze met hem naar een speelplaats gingen en hem probeerden omhoog te laten klimmen, dat het een drama werd, zij hadden echt zoiets van; is dat wel gezond?
Ik heb hem 1 x aan zn hemd omhoog getrokken, in Monkey Town, toen durfde die ook niet omhoog te klimmen, toen ik hem eenmaal boven had (de mensen keken echt zo van; ontaarde moeder!) en hij was een x beneden geweest, durfde die daarna wel uit zichzelf naar boven, dus af en toe dacht ik inderdaad van; misschien moet ik hem ff over de streep trekken, maarja, de laatstte tijd werkte dat dus niet meer he. Maargoed, hij zit inderdaad denk ik dan vollop in de peuterpubertijd en hoop dat het vanzelf over gaat. Naar andere kids toetrekken doet hij dus (gelukkig) wel heel erg. Dus we wachten gewoon af…

Suus (Faye/19-08-1976)

Tja, ze kunnen niet allemaal Veronica heten he? Nee hoor Grapje. Ik weet dat het niet leuk is, maar ja, misschien moet ie er toch zelf over heen zien te komen? Kweenie.

Zo weer op naar een heldendaad, zoefff SuperMoooo

Hoi faye,

Mijn held op sokken is nu 3,5 jaar maar durft nog steeds nergens vanaf te springen nog niet van een, in onze ogen lullig stoeprandje. Maar weet je wat hem wel geholpen heeft en helpt is de peutergym.
Hij durft nu in iedergeval steeds een beetje meer. Hij leert zo zijn grenzen te verleggen.

Op het kdv zeiden ze al toen hij 2 jaar was dat zijn grove motoriek een beetje achter lag maar daarin tegen was zijn fijne motoriek erg goed ontwikkeld en was hij verder dan de meeste kinderen van zijn leeftijd.
Ze kunnen maar ergens in goed zijn.
Gewoon lekker zijn gang laten gaan en zoals hierboven ook al eerder gezegd, positief aanmoedigen, wat je zeker al doet en meer kun je volgens mij niet doen…

Groetjes
MONIQUE

Hee peutergym? Waar kan ik dat doen?

Suus (Faye/19-08-1976)

Bij een gymnastiekvereniging, in de gemeentegids (ik neem tenminste aan dat ze die in Amersfoort ook hebben) staan wel adressen van gymnastiekverenigingen.

Het is trouwens een erg goede tip! Ik zou zeker eens informeren als ik jou was, niet alleen vanwege zijn angst maar het is zowiezo erg leuk. Je moet het je zo voorstellen; er worden een aantal situatie’s opgezet, dus bijvoorbeeld twee kasten waar een bank tussen hangt met een dikke mat eronder en ergens anders in de zaal de lange mat met wat hoepels erop, het klimrek is uitgetrokken enz. En dan mogen de kinderen zelf weten wat ze gaan doen, hoe ze het doen, hoe hoog ze durven enz. Het is dus niet zoals een gewone gymles zoals je die zelf op school hebt gehad “Nu gaan we dit doen en dat doe je zo!”. Nee, die peuters kunnen gewoon vrij spelen. Vooraf doen ze vaak een spelletje om een beetje op te warmen en te wennen en na het “gymen” doen ze weer een spelletje om duidelijk te maken dat de les afgelopen is. Verder worden er vaak liedjes gezongen bij die spelletjes zodat de spelletjes duidelijk herkenbaar worden voor de kinderen. Ja, het is echt erg leuk (en stom van mij dat ik er niet aan gedacht heb want ik heb zelf mijn leidstersdiploma en val nog steeds zo nu en dan in voor de vaste leidster).

Groetjes Marielle & Co

Klinkt echt leuk die peutergym. Zeker zoals jij het uitlegt Marielle. Is misschien best een goede oplossing voor het “probleempje”. Had al wel van peutergym gehoord maar wist niet wat dat nou precies inhoud. Nu dus wel. Jammer dat Lucas nog te jong is.

Groetjes Miriam