Het leed....dat tandenpoetsen heet!

Weer even een vraag: hoe doen jullie dat met tandenpoetsen? Onze zoon vond het eerst best leuk (toen hij nog maar 4 tandjes had) en was het tandenpoetsen geen probleem. maar sinds kort vindt hij het niet meer leuk. Lippen stijf op elkaar en krijsen als ik het wil proberen. Als ik hem de tandenborstel in de hand geef, doet hij 'm wel in de mond, maar bijt hij op de haartjes. Nu doe ik hem dus de tandenborstel en beker in de hand en als hij de tandenborstel een paar keer in zijn mond heeft gedaan, poets ik met een andere tandenborstel (en onder dwang dus) zijn tanden. Nu wil ik eigenlijk niet dat tanden poetsen een strijd wordt/is, maar anders gebeurd het helemaal niet.
Iemand tips?

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Gezien het feit dat tanden poetsen wel heel belangrijk is, hebben wij er destijds bij de oudste wel een strijd van gemaakt. En die strijd heeft maar heel kort geduurd!

We bleven elke keer als we wilden gaan poetsen en ze begon al moeilijk te doen, uitleggen dat tandjes poetsen belangrijk is en als ze daarna alsnog moeilijk deed, ging ze gewoon in de houdgreep. Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks.

Zo had ze snel door dat er met ons niet te sollen is en dat ze er echt niet onderuit kwam en binnen een weekje ofzo was het klaar met de grappen en liet ze gewoon weer haar tanden poetsen.

Je zou evt. met een stickerbeloningssysteem kunnen gaan werken, maar op een gegeven moment kun je overal wel stickers voor gaan plakken. Bij zindelijkheidstraining is dat wat anders, want dat zijn gewoon telkens weer knappe prestaties en overwinningen voor zo’n kleintje, maar tanden poetsen is weinig aan te presteren, dat hoort er gewoon bij, dus dat hebben ze gewoon maar toe te laten vind ik. (Zeker als het al een poos gewoon goed gegaan is, dan is het dus gewoon klieren als ze ineens moeilijk gaan doen).

Dus stickerbeloningssysteem zou mijn persoonlijke keuze niet zijn, maar het kan evt. wel een oplossing zijn.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 16 Jun 2011 09:36:56

Eens met Sje, tandenpoetsen is noodzaak, leuk of niet, het moet!
Het gaat hier af en aan, de ene keer gaat haar mond keurig netjes open, andere dag is het een strijd. Het is helaas niet anders!

Manderijn

Ja tandenpoetsen moet! daar is niets aan te doen, hier gaat het in de houtgreep als het moet! Tegenwoordig is het geen probleem meer, Ik poets eerst, daarna mag J, ze vind het leuker als papa poetst, want dan mag ze daarna papa’s tanden poetsen!

Hier gaat het bij beide kinders in de houdgreep.
Bij de oudste nu 3,5 is het niet leuk, ik kanhet zelf bijna niet meer af.
Stickerssystemen, liedjes zingen, dreigen, niets werkt, dus ja dan maar onder dwang.

Dus ik zou ook gewoon de strijd aangaan en onder dwang gaan poetsen

Oh gelukkig herkennen jullie het! Hier gaat het dus ook in de houtgreep, maar ik hoop dat het snel beter wordt. Ik heb inderdaad ook een liedje dat ik zing, dus hij zou het inmiddels moeten weten dat het snel klaar is, maar goed. Dank voor jullie snelle reacties!

borstvoeden.info Tickers

borstvoeden.info Tickers

ik doe de houdgreep niet meer omdat het alleen maar erger werd. Ik laat hem zelf klooien en daarna ga ik nog even goed over de tandjes heen. Dan is het geen strijd meer.

22-12-2009 colin geboren

Hier is het inmiddels geen probleem meer (maar de houdgreep hebben wij ook toe moeten passen ‘vroeger’). Wat Erik leuk vindt, is om te benoemen wat je allemaal wegpoetst. “Wat heb je vandaag allemaal gegeten? Euhm…ik zie een broodje, even wegpoetsen. Een stukje appel! Oh en daar nog een koekje.” Vindt 'ie grappig en doet z’n mond er wijd open door.

Groetjes,
M

Lilypie Fourth Birthday tickers

@ mama van COlin: dat is nu juist het probleem, onze zoon wil niet hebben dat "uberhaupt ga poetsen. Dus toch maar de houtgreep.

borstvoeden.info Tickers

borstvoeden.info Tickers

Hier is tanden poetsen ook een drama…
Dat ging ook goed met de eerste paar tandjes maar vanaf een mnd of 10 is het echt een drama, en hij is inmiddels bijna 2 jaar.
En meneertje hier is zo sterk dat ik hem soms ook hier in de houdgreep moet houden.
Maar de laatste dagen gaat het wel weer wat beter maar ben benieuwd hoe lang dat duurd. Maar zodra ik bij z n voortandjes kom wordt die helemaal gek vind die echt niet grappig en houd kiezen stevig op mekaar en kan geen kant meer op,.

Ik laat hem hier ook zelf klooien en daarna ga ik er zelf nog even met de borstel overheen. Ik geef hem wel de tube tandpasta in de hand, daar staat een teletubbie op !

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Onze zoon krijgt de beker in de hand, daar staat Takkie van Jip en Janneke op. In het begin hielp dat wel als afleiding, maar ik ben bang dat ik wat anders moet zoeken.

borstvoeden.info Tickers

borstvoeden.info Tickers