Het kinderkastje in de keuken

Hoezo het CB is gek !!!

Mee koken is misschien niet geschikt voor alle kinderen maar die van mij kan prima mee koken met een pollepel en het gas kan je ook wat lager zetten zonder te spatten, natuurlijk is het opletten maar dat is het altijd en overal.

Vanuit Zeeland is Beverwijk nog verder Michele

@lalala ben het met je eens, overal verbannen heeft geen zin. Overal kunnen er idd ongelukjes groot en klein gebeuren. Ik ben weleens uitgegleden met mijn fiets terwijl Fabienne achterop in het zitje zat en de boodschappen over de straat rolde. En de kindjes die plots oversteken? Ik zie ze met regelmaat en je schikt je wezenloos. Op gepaste afstand en geen risico nemen, alert ben je sowieso volgens mij met kleine kinderen, binnen en buiten, in de speeltuin en achter het fornuis.

Gr Esther

het cb is gek ja als je eenn kind van 2 adviseerd mee te koken. kom op daar hebben ze kinderkeukens voor. en mee koekjesbakken dmv deeg kneden prima maar ik laat rico echt NIET bij een pan met heet vuur door de pan roeren.
maar dat is mijn mening he… wat ieder voor zich doet moet hij zelf weten maar als er door de brandstichting onderzoek is gedaan EN er staat dat dat de nr 1 is om dit op te lopen… ik mag toch wel zeggen dat ik het niet doe? daarbij verban ik hem niet uit de keuken hij mag er alleen niet alleen komen. en tijdens het koken op de arm op afstand. ik ga niet zeggen omdat veel mensen hun kind daar toelaten: goh dan doe ik dat ook.
ik heb mijn eigen regels hier in huis net zoals jullie daar regels hebben. dit is er 1 van mij en daar wordt niet over onderhandeld.
maar hee dat is ieder voor zich hoor ik bedoel ik snap ook wel dat het LEUK is voor kinderen om mee te helpen. daarom mag rico alleen mee helpen met de voorbereidingen. in onze ogen is vuur dichtbij niet voor kinderen.
maar dan nog snap ik best dat jullie het leuk vinden. zou ik ook wel leuk vinden daar niet van maar ik hecht veel waarde aan het advies van het brandwondencentrum en geloof me…daar heb ik mij redenen voor.

Gewijzigd door - MamavanRico op 13 Mar 2011 16:02:10

Hier wordt ook niet meegekookt hoor. Brrrrrr met dat onstuimige mannetje van mij veel te gevaarlijk!
Deeg kneden en beslag mixen natuurlijk wel. Daar kunnen ze zich niet aan branden.
Ze mogen hier wel gewoon in de keuken komen. Wij hebben een eetkeuken… dus wordt lastig om ze daaruit te verbannen.
Maar als ik kook zit de kleine meid in dr kinderstoel! Meestal gewoon lekker te kletsen, of soms tekenen. Mag ze lekker met mij meeproeven.
Als ik haar vrij laat lopen loopt ze voor mn voeten, zou zo over haar struikelen. Dus doen we maar niet

Een speciaal kinderkastje hebben we hier ook niet. Bekers en borden staan gewoon bij die van ons. En lekkers voor hun ligt ook gewoon in de la bij ons lekkers . Daar kunnen ze wel bij. Maar na een paar keer boos geworden te zijn is dat gestopt.

Als er hier iets zonder te vragen gepakt wordt (ook al is het wel de tijd voor iets te eten), dan gaat het terug de la in, en krijgen ze niets.
De driftbui daarna nemen we dan maar voor lief
Dat heeft hier wel gewerkt.

@ michelle… soms aan jou dingen te lezen vallen wij een beetje in hetzelfde catogorie mama… hahahaha
gelukkig heeft het CB weer niet zoiets aan me voorgesteld, want soms vraag ik me zowieso af waar hun hersenpan zit…maar ja dat kan ook per CB verschillen, ik vind het hier niet van die 'lichten zeg maar…

@ esther, ja meid prijs je gelukkig met een rustig kind, dat is hier dus absoluut niet, pipzilla hebben we niet voor niks bedacht, het is een wervelwind… en haar rustig op het aanrechtblad laten zitten is onmogelijk want die ken geen 5 seconden stilzitten, en jammer genoeg zit er geen volume knop op, ze is te snel en te wispelturig, om daar bij te zitten dat word inderdaad een ritje beverwijk… dus dat risico ga ik niet nemen…

nou moet ik zeggen dat ze vanmiddag weer zeer medewerkend was, en ik haar liet kiezen welk koekkie zij wilde, en toen wast allemaal goed, maar ja ze is gewoon aan het brabbelen, en ik versta het soms wel, en soms echt niet, en als ik vanmorgen al om 07.00 uur me mandje uit word geblazen met een luchtalarm…dan is me lontje very kort… en da van haar jammer genoeg dus ook !

Pippy is geboren 17.07.2009

Inge, prima toch dat jij het zo doet, zekere voor het onzekere.
Kijk als jij je er niet goed bij voelt, moet je het niet doen, zo makkelijk is het.

Hier wordt ook absoluut niet ik pannen geroert! Dat vind ik ook veel te gevaarlijk.
Maar wel op het aanrecht zitten en boontjes in de pan doen, of aardappelen.
Net heeft hij even bij papa op een stoel bij het aanrecht gestaan, en dan snijdt hij een paprika op een bordje met een broodmes (lees: hij snijdt hem en eet hem op), en dat vind ik dan reuze gezellig, en kan ik lekker mijn gang gaan
Ook met overnschalen maken bijvoorbeeld: hij staat op een stoel erbij en vet de overschaal in, en legt daarna de aardappeltjes erin, dat soort dingen

Liefs, Anne

Lindsey ‘kookt’ ook gewoon mee, nou ja op haar manier dan. ze krijgt dan haar eigen houten snijfruit en groenten en staat dan ook aan het aanrecht op een stoel.
ook komkommer en tomaat snijd ze met haar eigen (botte) mesje en eet ze dan lekker op. bij het vuur komt Lindsey ook zeker niet in de buurt.

wij hebben overigens een la waar koekjes en wat snoepjes liggen voor Lindsey. ze weet uiteraard dondersgoed waar het ligt maar weet daarbij ook dondersgoed dat ze deze niet op mag maken en doet dat eigenlijk ook nooit.
niet in de keuken komen is bij ons vrij lastig, we hebben een open keuken en je komt bij ons alleen maar binnen door via de keuken te lopen. juist daarom is ook Lindsey er duidelijk op getraind dat ze de kastjes nooit en te nimmer open mag maken. schoonmaakmiddelen e.d. staan bij ons in de voorraadkast dus ook daar kan ze niet bij komen, mocht ze ineens bedenken dat het toch wel is leuk zou zijn om een kastje open te maken en te inspecteren wat erin zit.

liefs,
Rinske

@anne; ja kijk die dingen doet rico ook maar dan in de huiskamer
ik schil de aardappels die hij me aangeeft en hij doet de geschilde aardappels in de pan. maar hij wil wel is de aardappels pakken die ik aan het snijden ben en dat is veelste gevaarlijk die mesjes zijn hier vlijmscherp DUS ga ik aan een hoge tafel staan en hij heeft de aardappel zak en de lege pa op de salon tafel. dus zo geeft hij die aan me aan en als ik klaar ben brengt hij ze terug
want oke IK heb het mesje vast maar als IK perongeluk uitschiet en hij staat langs me of steekt ineens zn hoofd naar voren. ieks nee… veelste gevaarlijk. daarbij vind ik mijn peuter net als wat sugar zegt een wervel wind die van de hak op de tak gaat met zijn bewegingen. ze zijn nog zo ongecontrolleerd in hun spiertjes.
en ik had het ook niet tegen jou die zn kind in de pan liet roeren ik weet even niet meer wie dat schreef met het gas laag en dan roeren. want het heeft niet eens zo zeer me het gas/vuur te maken ik bedoel het kokende water is echt niet minder heet als het vuur laag staat snapje

Dan bedoel je mij @mamavanRico … Als Fabienne een wervelwind zou zijn dan had ik haar niet met een pollepel in de pan laten roeren. Dan zou ik ook zeker geen risico nemen. Nu vinden de meeste dit misschien al een risico maar ik sta voor het fornuis en zij zit er rustig naast, te kijken en mag roeren op het moment ik het zeg. Ze vind het geweldig om haar moeder te helpen! Ik zie absoluut geen probleem hier in omdat het gewoon een heel rustig kind is en ze eerder bang is van de hete pannen (heb ik haar uitgelegd) dan dat ze er een vinger naar zal uitsteken.

Als ik bij voorbaadt al moet gaan denken wat er wel niet kan gebeuren dan kan ik haar beter in 1 hoek zetten bij wijze van. Ik vind dus zeker dat het per kind verschilt. Als je het overigens hebt over hete pannen dan kun je een peutertje ook geen hete soep uit een bordje laten eten. Dat doe ik hier ook gewoon, blazen en voorzichtig happen en anders eerst een boterham er in soppen, geen probleem! Natuurlijk moet ik dat eerst 10x herhalen maar als het kwartje gevallen is dan is het ok.

@Esther; ok dan bedoelde ik jou dus richt ik me in dit geval even op jouw. En het is absoluut geen aanval he! ik zeg echt niet dat je niet nadenkt of wat dan ook maar wat ik al eerder uitlegde, al die kindjes DIE verbrand zijn voor het leven waar zij over spraken, die ouders letten OOK goed op en die kinderen mogen OOK alleen maar iets doen als zij het zeggen, maar meisie weet je hoe vaak het is voorgekomen dat de ouder ZELF om de 1 of andere reden tegen de steel stoot en de pan van het vuur valt (heb het zelf 2 keer meegemaakt toen het water nog net niet kookte en de pan viel op mijn voet het had ook mijn hele lijf kunnen zijn. en het geluk dat het water niet kookte maakte dat ik er geen blijvende littekens aan over heb gehouden) of wat dan ook wat maar kan gebeuren…
kijk en dit is precies dezelfde vergelijking die ik al maanden terug maakte met het kiezen van een rashond… ja nu denk je wat lult ze nou ineens. ik leg het uit;
wij wilde heel graag (al jaren) een rottweiler. 9 van de 10 keer ronwijs lief met kinderen en een goede waakhond waar je echt een trouwe vriend aan kunt hebben.
MAAR toen twijfelde we want ALS hij bijt dan is de wond zo gigantisch dat is niet te vergelijken met een beet van een Tekkel (de tekkel staat op nummer 1 van de meeste bijt incidenten)
dus dan kun je wel een rottweiler kiezen in de gedachten van: die bijten minder snel kind binnen het gezin… jaja maar ALS hij bijt… en als een tekkel bijt dat is nogal een verschil…terwijl een tekkel veel eerder zou bijten. Ok uiteindelijk is het een Bordercollie geworden (ook niet altijd trouwe kindervrienden maar vaak ook wel) want het eindresultaat daar gaat het om. ze kunnen alle 2 bijten maar het gaat om de gevolgen van het bijten en na het bijten.
dit is wat ik probeer te zeggen:
de vergelijking die jij nu maakt: dan kan ik mn kind wel in een hoek zetten…
dat is dus helemaal niet zo want daar heeft het niets mee te maken. oke ja je kind kan tegen de tafel vallen en dat KAN verkeerd aflopen. maar 9 van de 10 keer is hetgeen wat hij daarvan krijgt een bult hooguit een hersenschudding en dat was het. 9 van de 10 keer dus dus die ene procent dat het echt goed fout afloopt is bijna nihil.
wat ze zien in de keuken; als er wel kokend water over je kind heen valt. dan is hij voor de rest van zijn leven verminkt.
realiseer je dat goed.
en dat is mijn punt en de hele vergelijking die ik maakte net in mijn bericht.
beetje uit zijn verband gerukt maar ik weet zeker dat je een weldenkend mens bent die mijn punt nu begrijpt.
het hoeft dus niets te maken te hebben met of je kind wel of geen wervelwind is.
is het dat laatste dan is het zoiezo al meteen af te raden.
maar is het dat eerste moet je nog 10 keer nadenken voor je beslist dat het oke is dat je kind langs het gasfornuis zit.

nogmaals ik bekritiseer je niet als moeder he want ik weet zeker dat je een geweldig leuke lieve moeder bent die haar kind overal bij wil betrekken. Maar soms heb je als mens ervaringen of leeservaringen nodig van iemand anders om iets te “zien” en te beseffen.
Ik heb dat zovaak dat mensen zeggen oh wij dit of dat. Michele laatst b.v. dat ging over het hebben van een discussie over wel of geen snoepje waar je kind bij is.
tja mij is dat wel is overkomen maar door wat ze zei ben ik er NOG meer op gaan letten. snapje?

Hier word ook meegekookt, maar dan heb ik alles al gesneden (dat doen we ook samen) zij met haar broodmes (ze duwt daarme de tomaatjes stuk!) en ik met een gewone. Ik denk dat het echt verschilt per kind hoor. Sommige kunnen al snel stilzitten andere niet. Ze komt eigenlijk nooit bij hete pannen. Die zet ik dan uit en dan mag ze roeren.

Verder hebben wij ook geen keukenkastje voor haar, maar ze heeft al uitgevonden hoe de deur te openen en de eetstoel uit de eetkamer te halen en dan haar favorieten dingen uit de bijkeuken te halen, die boef! Ik moet daar alleen om lachen. Tja wat kan je er aan doen! Ik vind het wel grappig! Ze kan wel bij het fruit (gewassen) en mag ook zelf een jogurtje pakken uit de koelkast (als het daar tijd voor is en als ik het aangeef, dat vraagt ze ook gewoon) Ik vind dat dit ook wel hoort bij het iets ouder worden. Ze neemt meer verandwoordelijkheid (als dat kan voor een 3 jarige dan) Ze zoekt zelf haal kleding uit vanaf 2 weken geleden, kleed zichzelf uit als ze in bad moet, poetst 's ochtends zelf haar tanden (ik 's avonds!)

Maar ik blijf er bij dat die vast niet met elk kind kan! En dat je als ouder altijd zelf een afweging maakt met wat het beste is voor je kind!

@mamavanrico … bedankt! Groetjes Esther

geen dank maar nogmaals dit zie ik niet als een discussie ofzo maar ik vind het ECHT heel eng. ik bedoel het echt goed esther!

@ Esther dan heb je mazzel dat fabienne dat kan. Morgan kookt mee op de bank. Paddestoelen scheuren en zo, maar bij mijn gasfornuis komt ze echt niet. Inderdaad te druk daarvoor en te ongeduldig. Vandaar mijn reactie CB is gek als ze dat aan alle ouders adviseren. Ze hebben daar nog steeds niet door dat er geen gemiddeld kind is en dat je elk kind als individu moet behandelen.

Groetjes,

Michèle

Ben ik met je eens hoor Michele … elk kind is weer anders en het is dat ik geluk heb met een makkelijk en rustig kind. Je kunt nu eenmaal niet alle kinderen over een kam scheren. Uiteindelijk moeten wij moeders zelf bepalen wat goed is voor ons kind.

Gelukkig snappen wij dat als zelfstandige weldenkende mamma’s dat gelukkig wel

Groetjes,

Michèle

hahahaha… zei ik bij het 3e bezoek CB ook,

doet u mij maar zo’n standaard model dan !
hahaha die mevrouw, had weinig humor… strijkplank… !

standaard modellen bestaan gewoon niet, kind heeft karakter, en bij de ene gaat het wel bij de andere niet, ik heb model, 'relnicht’hahahhaa… dus soms…aghhhrrr… nu kwam het ook na een week om 7 uur smorgens luchtalarm, dus mama is ORIGINAL… dus ook zo’n relnicht…dus ja da botst dan lekker…
vandaag ist weer een engeltje, mama ook want die kon een uur langer pitten en 2 bakken cappuchino achterover slaan voordat kindje wakker werd, werk 100 keer beter, ze heb vandaag ook niet staan holiganen aan haar kassie…

tis maar net hoe haar pet staat blijkbaar hahaha

Pippy is geboren 17.07.2009

Zo heb ik model J-lo in de dop. Een echt dametje met heel veel pit en (ster) allures

Groetjes,

Michèle

hmm ik zeg niks meer