Er komt inderdaad weinig uit een kindje als je vraagt wat ze op school gedaan heeft. Maar draai het eens om: als iemand aan jou elke dag vraagt wat je gedaan hebt, dan weet je het ook allemaal niet te reproduceren terwijl je wel de hele dag bezig bent geweest.
Wij hebben destijds het advies gekregen om niet te vragen wat ze gedaan hebben op school, hoe verleidelijk dat ook is. Ze krijgen nou eenmaal een eigen leven zodra ze op school zitten en je krijgt er niet alles meer van mee. Da’s wennen.
Ik vraag gewoon aan ze “Hoe was het op school?”. Als ik een “goed” terugkrijg, laat ik het erbij en als ze aangeven dat het niet goed was of niet fijn, dan praten we er thuis rustig over verder want we houden natuurlijk wel vinger aan de pols.
We hebben ze ook uitgelegd dat ze echt niet elke dag hoeven vertellen wat ze allemaal gedaan hebben, maar dat we wel willen weten als er op school dingen zijn of gebeuren waar ze zich verdrietig of ongelukkig door voelen.
En verder…je zult merken dat er uiteindelijk op een ander moment later op de dag of later in de week toch wel wat uitkomt over wat ze gedaan heeft. Ineens weet ze het dan weer, of ineens weet ze hoe ze erover moet vertellen.
Dus gewoon lekker laten zo. Ze komt vanzelf met verhalen.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 08 Feb 2012 16:49:11