Het goed gaat op de basisschool

Ik ben zo trots dat Jade het zo goed doet, ze heeft alleen bij het in de rij staan 's morgens nog wel een beetje moeite met afscheid nemen, maar dat is volgens de juf snel over!

Afgelopen maandag zijn wij Faye weg gaan brengen naar het kdv en Jade MOEST langs haar oude klas om de juf een knuffel te geven, want dat had ze beloofd

Ik vind het wel wennen dat je weinig/geen feedback krijgt van de juf over hoe de dag is verlopen. Op het kdv kregen wij hele verhalen te horen en nu enkel dat het goed is gegaan. En als ik aan Jade vraag wat ze heeft gedaan, krijg ik als antwoord…weet ik niet… Maar goed ik klaag niet!

Groetjes mama Jade

Er komt inderdaad weinig uit een kindje als je vraagt wat ze op school gedaan heeft. Maar draai het eens om: als iemand aan jou elke dag vraagt wat je gedaan hebt, dan weet je het ook allemaal niet te reproduceren terwijl je wel de hele dag bezig bent geweest.

Wij hebben destijds het advies gekregen om niet te vragen wat ze gedaan hebben op school, hoe verleidelijk dat ook is. Ze krijgen nou eenmaal een eigen leven zodra ze op school zitten en je krijgt er niet alles meer van mee. Da’s wennen.

Ik vraag gewoon aan ze “Hoe was het op school?”. Als ik een “goed” terugkrijg, laat ik het erbij en als ze aangeven dat het niet goed was of niet fijn, dan praten we er thuis rustig over verder want we houden natuurlijk wel vinger aan de pols.

We hebben ze ook uitgelegd dat ze echt niet elke dag hoeven vertellen wat ze allemaal gedaan hebben, maar dat we wel willen weten als er op school dingen zijn of gebeuren waar ze zich verdrietig of ongelukkig door voelen.

En verder…je zult merken dat er uiteindelijk op een ander moment later op de dag of later in de week toch wel wat uitkomt over wat ze gedaan heeft. Ineens weet ze het dan weer, of ineens weet ze hoe ze erover moet vertellen.

Dus gewoon lekker laten zo. Ze komt vanzelf met verhalen.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 08 Feb 2012 16:49:11

Ik kreeg idd van collega’s te horen dat er weinig feedback is. En wij vinden het ook niet verkeerd het is alleen wennen. Wat je zegt soms komt er dan vanuit het niets een heel verhaal

Is ook wel, mijn vriend “klaagt” er ook wel eens over dat hij zo’n drukke dag gehad heeft en niet eens exact kan zeggen wat hij heeft gedaan (herken het zelf ook, zeker nu met hormonen)

Groetjes mama Jade

Gaaf dat het goed gaat, Jony heeft wel hele verhalen. Ik vraag dan meestal wat heb je gedaan, en soms krijg ik ook wel eens een antwoord weet ik niet of vertel ik niet… prima dan laat ik het zo. Inderdaad net wat Sje zegt soms komen ze gewoon uit hun zelf met verhalen.
Jony gaat nu sinds jan. naar school en klaagt nu alleen maar over moe moe moe moe.
Ze gaat 5 dagen per week en ma/di/do hele dagen en blijft over.
Ik laat haar nu op de ma/di/do middag thuis en ze gaat naar bed slaapt 2 uren lang. Ze is helemaal op! Het is gewoon niet leuk meer. Vanmidag heeft ze ook 2 uren geslapen zit ze nog te gapen net aan tafel en geeft aan dat ze moe is. Nu ligt ze plat en pit al… Niet te geloven…
Ik kijk uit naar de voorjaarsvakantie!!

Cora

Wat fijn! Ik snap dat het wennen is dat je weinig terughoort, dat is op het kdv inderdaad wel anders. Wij gaan het in juni ervaren, hopelijk went Erik net zo snel als Jade.

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Ja spannend, wij zitten er nu ook bijna tegenaan, vanaf 2 Maart mag ze beginnen met proberen (3 dagen) en dan vanaf 12 maart mag ze er vol in (dat is precies haar verjaardag en het valt om maandag dus dat komt goed uit!) Ik vind het leuk en spannend tegelijk. Ze heeft er wel ontzettend zin in, en deze mama ook hoor, maar tot die tijd nog even genieten! Ohh en over dat slapen, dat verwacht ik hier eigenlijk ook, dat ze gewoon bij thuiskomst minimaal 1 uur out is, hahah zien of dat echt zo gaat zijn.

Fijn dat het bij Jade zo goed gaat

Bij Hylke wel feedback hoor

Niet als je vraagt: Hoe was het op school?
Want dan is het altijd: Goed hoor.

Maar als je vraagt: Wat heb je vandaag gedaan op school?
Dan is het eerst: Dat weet ik niet meer.
Vervolgens vraag ik: Oh, jammer, heb je misschien de ramen gelapt dan?
Dan is opeens het antwoord:
Nee gekkie, we hebben geknutseld, en in de kring een verhaal vertelt,
en gegymd, en …

Dan komt het verhaal wel hoor.

M.

@marsel, dat is idd een goeie! Om het met een draai er proberen uit te krijgen, ga ik proberen.
@cora, Ik hoop dat ik Jade niet thuis hoef te houden, kan de rust nu zelf goed gebruiken we zullen wel zien…

Ze vindt het nu iig fijn om het weekend weer even thuis te zijn! Hopen dat ze wat bij kan slapen.

Groetjes mama Jade