Het gaat zo snel

Hoi Eljada (en de andere meiden)

Nou daar komt ie hoor (hahaha!!)

Ik ben zélf vroeger naar een christelijke school geweest terwijl mijn ouders ons verder niet zozeer gelovig hebben opgevoed.
We gingen bijv. niet naar de kerk en we bidden ook niet.
Maar mijn ouders hadden zoiets van: ze moet later zélf bepalen OF ze gelooft en zo ja, wat voor geloof ze dan heeft (christelijk, katholiek etc.)
Maar ze wilden in ieder geval dat ik er IETS van wist. Over het bestaan van God enzo.
Ik heb het totaal niet als vervelend ervaren dat er op school ook “gelovige” liedjes werden gezongen (het waren trouwens wel teksten die voor een kind begrijpelijk waren).
Nogmaals: ik ben verder dus niet gelovig opgevoed.
Later (toen ik 18 jaar was) heb ik inderdaad mijn eigen keus gemaakt (mijn toenmalige vriend ging naar de kerk, was gelovig opgevoed etc.)
Toen was ik dus 18 en ben mij er toen in gaan verdiepen (ik was lekker sceptisch enzo en wilde alles weten).

Dus…ik ben naar een christelijke school geweest, heb dat helemaal niet als vervelend ervaren en heb later zélf mijn EIGEN keus gemaakt.

Zo wil ik het bij Stephan ook graag doen.
En wat kan het nou voor kwaad als je kind iets over het geloof hoort?
Hij zal er in ieder geval niet sléchter van worden…
Dat, tezamen met wat ik al eerder zei, maakt dat wij gekozen hebben om Stephan naar een Christelijke school te doen.
Ik weet trouwens wat een openbare school is want Stephan’s zus gaat daar heen.

O ja, en natuurlijk mag je niet alle scholen over één kam scheren.
Ik zeg ook niet dat een openbare school “slecht” is!

Nou jullie weer

Groetjes, Bieb

P.S.
ik vind niet dat ik door de christelijke school in een bepaalde richting ben gestuurd.
Zoals ik al zei heb ik op mijn achttiende jaar, na heel veel denken, vragen, vragen, vragen en nog eens vragen en ervaren, ZELF mijn EIGEN keuze gemaakt.
Toen was ik al héél lang van die Christelijke school af hoor!

Gewijzigd door - Bieb op 22 Oct 2003 21:59:19

lalalalalalalalalalalalalalala(op de maat van de voetbal muziek)
nee, het is zeker zo dat het niets uitmaakt en ik wil graag dat mijn lijn van normen en waarden doorwordt gezet op een school, maar als ik dan de keuze heb uit een christelijke school vol met buitenlanders, een katholieke school met minimaal 30-35 leerlingen op 1 leerkracht, of een openbare school met maximaal 20 leerlingen in de klas en ruimte voor van alles en nog wat en zelfontplooing wat dat dan ook mag zijn… dan kies ik voor die laatste optie, ben zelf op een openbare lagere school geweest, een openbaar lyceum, toen een montessorimavo en daarna een christelijke hotelschool om weer uit te komen bij een katholieke havo en dat terwijl mijn ouders antigeloof zijn… hahahah knap he
ik heb mijn weg wel gevonden en ik ga voor mijn kinderen ook over 2 jaar wel de juiste weg vinden in het woud van onderwijs, maar blijf er wel bij, opvoeden moet ik doen, niet de school

Kussies

Yes, opvoeden moet je zélf doen, maar ook ik wil graag dat mijn lijn van normen en waarden wordt voortgezet op school.

Groetjes, Bieb

zeg ik toch ook

Kussies

Jahaa…sssst…stil maar…je hebt gelijk hoor Kimmie!!!
Dat ZEI je al…

Alleen sturen we allebei onze kinderen naar een andere school, hahaha!!!

Gelukkig maar dat ieder zo zijn eigen mening heeft.
Zou knap saai worden anders.

Liefs, Bianca

Hoi Biep.
Toch vindt ik dat je een verkeerd beeld hebt van een openbare school.Er wordt juist heel veel aandacht besteed aan het onderwerp geloven.Maar niet voor het grootste deel(zoals op een christelijke school wel het geval is),aan het christelijke geloof.Er wordt ook aandacht besteed aan andere geloven die er op de wereld zijn.En wat de overeenkomsten en verschillen zijn.Men viert b.v Carnaval en Kerstmis maar ook het suikerfeest.Nou moet ik zeggen dat dat voor mij nou ook weer niet hoeft hoor.We wonen tenslotte in Nederland en daar horen Nederlandse feesten bij maar het is meer een antwoord op jou verhaal.Dus dat er juist veel aandacht aan wordt besteed(en ook de negatieve kant ervan wordt belicht,ik bedoel de meeste oorlogen ontstaan door geloofsverschillen waar of niet).
Maar ik vindt het persoonlijk heel vreemd dat ouders(zoals de jouwe)hun kinderen thuis niet christelijk opvoeden en dan toch naar een christelijke school sturen.Een school moet toch het verlengde zijn van de thuissituatie.En dat argument baat het niet dan schaad het niet dat vindt ik wel heel gemakkelijk.
Mijn ouders zeiden juist altijd"Je gaat naar school om te leren lezen/schrijven,rekenen en om de wereld te ontdekken en christelijk rekenen dat bestaat gewoon niet"
Groetjes Eljada
P.s.Ik hoop dat ik niet te fel overkom maar mijn man is van huis uit gereformeerd opgevoed en ik moet altijd “vechten” met mijn schoonvader over geloofskwesties.Dat ligt dus nogal gevoelig.
Nogmaals groetjes!

Hoi Eljada,

Mijn ouders geloven wél. Dat maakt mijn verhaal misschien een beetje anders? Misschien leek het alsof mijn ouders niet gelovig zijn, maar dat zijn ze dus wel. We deden/doen er thuis alleen “niks” aan in de zin van bidden of wekelijks naar de kerk gaan. Wel hadden we thuis bijv. een kinderbijbel die gewoon bij ons op de kamer stond. Daar lazen we weleens in. Vond ik ook leuke verhalen.
Maar dat was het verder wel een beetje.
Ik begrijp na jouw P.S. wel waarom je wat fel reageert hoor! Geeft niks.
Ik wil niet tegen een geloof “aanschoppen” maar als ik het woord “gereformeerd” hoor, heb ik altijd zoiets van: o ja, gereformeerd…
Over het algemeen is dat nogal streng (wat ik daarvan ervaren heb).
Dus die discussies kan ik me wel enigzins voorstellen.
Verder vind ik openbare scholen dus niet slecht, zoals ik al eerder zei.
En ik geloof dus wel in God (ga verder alleen niet meer naar de kerk ofzo). Dus nog weer een reden om Stephan naar een Christelijke school te doen.
Niet om hem persé in die richting te sturen trouwens, maar om alle andere argumenten die ik al eerder genoemd heb.

Groetjes, Bianca

Ok Biep.
Nou we snappen elkaar in ieder geval wel.Bedankt nog voor je reactie.En ik hoop dat Stephan een hele fijne tijd heeft op de basisschool(als hij er aan toe is bedoel ik)
Groetjes Eljada

Hallo allemaal,

Nou nou, ik heb hier ff de hele discussie gelezen en nu heb ik toch een vraagje.
Is het dan zo dat er op een rk school zo veel aandacht aan het geloof besteed wordt?
Want dat is toch wel het eerste wat ik hoor.
Weet dat de communie hier bv voortaan na schooltijd wordt gedaan.
Dan bedoel ik het werken eraan. De werkstukjes maken etc.

En sorry dat ik het zeg, maar wij geloven allebei niet. Lucas is ook niet gedoopt.
Maar als hij dadelijk naar school moet dan gaat hij toch gewoon naar de rk school hier aan het einde van de straat. Anders moet hij veel te ver weg. En die school is nu eenmaal ook goed.
Als ik een makkelijke keuze had dan zou Lucas ook wel naar een openbare school gaan, maarja dat is geen optie nu.

Groetjes Miriam

By the way…Stephan is niet gedoopt en ik vroeger ook niet hoor.
Maar dat maakt toch niet uit?
Over een rk school weet ik weinig. volgens mij hebben we die hier niet eens. Ik zou in ieder geval niet weten waar.

Weet je, uiteindelijk moet iedereen doen waar hij/zij zich het beste bij voelt.
En gelukkig maar dat meningen verschillen, anders zou iedereen naar een openbare school gaan! Of naar een Christelijke, of rooms katholieke…
Verschil moet er blijven hoor!

Maar het is best leuk om eens van gedachten te wisselen met iedereen hier!

Groetjes, Bieb

hoi mim(o.a)
Nou wij wonen in Kampen en dat is nogal erg christelijk.Ik weet niet hoe de katholieke school hier is maar dat is voor ons dus weer geen optie.Ik weet in ieder geval wel dat toen wij een protestants christelijke school hier bezochten om te kijken of het wat voor Niels was(was ook het dichtstbij),de directeur zijn praatje begon over dat het een christelijke school was en dat ze dat ook heel belangrijk vonden om uit te dragen.
Groetjes Eljada

!!!
Autos wassen op zondag?En zeker ook nog de was buiten hangen?Oho waar moet dat toch heen daar in Zwolle(hahaha).Nee dat is hier in Kampen echt ondenkbaar dat we dat doen.
Maar ik vindt dat wel een hele goeie manier van leren van die school.Eigen verantwoordelijkheid is ook heel belangrijk,worden ze zelfstandig van ,vindt ik
Enne Ik geef je zoon groot gelijk hoor.Je moet nooit meer doen dan van je gevraagd wordt!! groetjes Eljada

Tsja, ik vind dat je zondag ochtend een beetje rustig aan moet doen i.v.m. de buren omdat het weekend is (dus niet een partij herrie gaan maken om 9 uur ofzo).

Maar dat heeft natuurlijk met normen en waarden (en respect) te maken en niks met een geloof en dat is wel wat jij bedoeld volgens mij.

Ik vind verder dat je op zondag gewoon je auto mag wassen of een wasje in de wasmachine mag doen etc.
In dat opzicht vind ik een zondag niet veel anders dan bijvoorbeeld een zaterdag.

Maar ik weet heel zeker dat er genoeg andere mensen zijn die daar anders over denken.

Groetjes, Bianca

tja ik hang de was wel op zondag buiten, moest ooit erg lachen om de site van een babywinkel uit enter,da’s ook een gelovig dorp hier in de buurt, die site was op zondag uit de lucht, ik kon dus niet de kinderwagen aan g laten zien die ik wilde gaan kopen, het was zondag, dat zijn dingen die mij erg verbazen dan

Kussies