Ik begin het een beetje zat te worden, het drinken uit een beker lukt nog steeds niet.
hij duwt telkens (nog steeds) zijn tong in de beker, we hebben dus al tijden met vla zitten oefenen, in die oefen beker van difrax.
maar het wil gewoon niet! ook na de therapie heeft het niks geholpen.
hij giet het gewoon “onder” zijn tong, waardoor het uit zijn mond loopt en net dus weer zijn hele romper onder de choco/vanille vla zat.
ik begin me werkelijk waar serieus zorgen te maken hierover.
we zijn al bijna 7 maanden bezig met oefenen, maar het lijkt alleen maar slechter te gaan.
we hebben een pauze van zo’n 2 a 3 weken gehad en weer opnieuw geprobeerd.
ik weet dat jullie ook “op” zijn qua tips…
maar het is meer: wat nu; toch maar naar een logopedist gaan? hij is nog zo jong en begrijpt denk ik toch niet wat DAAR weer de bedoeling van is.
of zie ik het te somber in?:
het maakt me echt niet uit dat hij telkens vieze kleren heeft die ik moet wassen, maar het geen wat ik juist zo zat ben is het zorgen maken of het wel oke is dat het nog steeds zo gaat… en eigenlijk alleen maar slechter gaat.
Het eeuwen oefenen met beker..niets werkt, wat nu?
Mijn neefje had er ook last van en is idd doorverwezen naar de logopedie daarvoor. Hij moet nu naar het ziekenhuis om zijn tongriempje door te laten knippen, want die is te kort… Is daar bij Rico al naar gekeken?
oh gadver daar heb ik niet eens aan gedacht! nee daar is niet naar gekeken, wie kan dat nakijken dan?
en bah! ik hoop niet dat dat bij rico het geval is pff!
Yavahn; ik heb snel even gegoogled, maar dan zou je je tong ook niet uit kunnen steken
en dat is juist NIET het geval want hij steekt constant zijn tong in de beker. en als je drinkt hoort je tong “laag” in de mond te liggen. bij hem is dat dus niet het geval
Mijn neefje deed het ook en de huisarts constateerde dat… hmmm heeft dus misschien niks met elkaar te maken, ook vreemd… De logopedie hielp bij hem trouwens wel iets…
ja ik weet niet ik las het net dat als je tongriem te kort was dat je dan je tong b.v. niet ver naar buiten kan steken.
even kijken hoor… ja ik kan het zo even niet vinden maar dit lees ik nu:
Een te korte tongriem verdwijnt in veel gevallen vanzelf, zo blijkt uit de literatuur. „Bij vier op de vijf scheurt het spontaan. Wellicht doordat de vork of de lepel bij een onhandig etende peuter onder de tong belandt. Of een kleuter steekt er letterlijk een stokje voor wanneer hij met een potlood in zijn mond zit.”
Dat het in 80 procent van de gevallen ”vanzelf” goedkomt, bevestigt voor Post dat het inknippen van de tongriem een ongevaarlijke ingreep is. „Je helpt de natuur alleen een handje. Ik hoor ouders die het zelf nog hebben wel eens zeggen: Was het bij mij ook maar gedaan toen ik jong was.”
Bron:logopediestart.nl
oh ik heb het gevonden haha hier:
•de baby is niet in staat om de tong tot over de onderkaak te strekken
dus daar maak ik uit op dat ze de tong niet uit kunnen steken of lees ik dat verkeerd?
overigens kindjes die dat hebben hebben een bepaalde drinktechniek waardoor de moeder dit kan krijgen:
•tepelkloven, terwijl de baby wel goed aan de borst ligt (heb ik ernstig gehad)
• vervormde tepel na het voeden (ook dit)
• terugkerende borstontsteking (dit niet)
maar toch wat betekend het dan dat het kind niet in staat is om de tong tot over de onderkaak te strekken?
zou zuur zijn als dit het hele eieren eten is… maar goed dat zou dan de logopedist ook moeten merken, juist zij! toch?
Als je je zorgen maakt over dat tongriempje zou ik zeggen: maak een afspraak met de huisarts
Niet te veel naar de symptomen over die borstvoeding kijken, want ook ik had die symptomen maar de onze drinkt prima uit een gewone beker
Ingreep tongriempje klinkt heel zielig maar is inderdaad maar een kleine ingreep. Een kindje op onze groep had het ook, hij sprak moeilijk en dronk moeilijk. Na de ingreep ging het spreken stukken beter en het drinken ging ook makkelijker.
Ennuh, als het drinken niet lukt, lukt het gewoon even niet! Hij heeft nog genoeg jaren om het wél te leren. Die oefenbeker was hier trouwens ook niet echt je van het. Hij vond er niets aan en dronk daar echt niet veel uit. Tot we hem een Ikea beker gaven. Dát lukte wel. En we gaven hem eerst echt bodempjes, hooguit één slokje per keer waardoor hij niet veel kon knoeien en het dus ook voor hem niet frustrerend was als het mis ging.
In januari gaat hij naar de speelzaal toch? Daar kun je de leidsters ook om advies vragen over het drinken. Zij hebben misschien wel ervaring met kindjes die daar ook moeite mee hadden/hebben en kunnen jou tips geven.
Is het geen idee om hem te laten oefenen met die anti knoei beker waar hier laatst een topic over was? Geen idee hoor, heb m nog niet in t echt gezien maar volgens mij kan ie daar zn tong niet in steken, en leert hij misschien toch de juiste drinktechniek?
@Freubeltje: ja ik maak me daar ook niet echt zorgen over omdat ik daar ook nooit aan gedacht heb
nu het aangekaart wordt denk ik: tja dat kan, maar een te korte tong riem wil toch zeggen dat je je tong niet ver kunt uitsteken en dat kan ie juist wel, dat is juist het hele probleem
idd misschien op school… maar ik twijfel of ik niet toch naar een logopedist moet met m.
gewoon het algehele plaatje snapje? niet alleen het drinken
@Suzsje: ik zal is zoeken wat dat inhoudt, dankjewel voor de tip!
ik ga even kijken hoor laat het nog weten
Mijn neefje kan zijn tong niet ver uitsteken, maar hij kan hem wél uitsteken. Logopedie kan idd wel helpen, maar misschien is hij er idd nog niet aan toe?
ja maar dat is het punt yavahn, ik weet niet in hoeverre ik het cb moet geloven maar hij had er al wel gezien zijn ontwikkeling al aantoe moeten zijn, snapje?
volgens hun dan weet ik veel ik weet het ook niet
@Suzsje: ik heb gekeken, lijken me fijne bekers! ik ga er 1 kopen. enig idee of ze ze bij het kruidvat verkopen?
Na eeuwen oefenen … nu stoppen en na maand weer opnieuw proberen. Hier ook niet hoor … tja maak me er echt niet druk om… dit komt vanzelf Dwingen werkt averechts … en ze kunnen niet altijd volgens boekje leven
…
Bedoel het niet negatief hoor … want deze mama is er gewoon te lui voor … bang voor vieze vlekken op de vloer, bekers die overal heen rollen
@Miniboy hahaha, heerlijk je eerlijkheid altijd
ik weet dat je het niet negatief bedoeld maar je zegt zelf al dat je eigenlijk niet echt bezig bent met oefenen (ook niet negatief bedoeld he haha!)
maar wij zijn dat wel en tuurlijk hoeft het niet volgens de boekjes, maar het ging het cb en de therapeut erom, op de manier HOE hij eruit drinkt.
dat dat niet hoort bij de rest van zijn ontwikkeling… ja lastig uit te leggen, je moet het zien om te snappen wat ze bedoelen… hmm ik ben niet zo’n ster in uitleggen.
Laat maar eens zien dan hahaha…
Ik geloof zeker dat als je dit met veel moeite energie en stiekem ook met een drive van '‘het moet’. Dat het dan niet lukt. Dat voelen kinderen nu eenmaal gewoon. Dit is echt niet bedoelt naar jou als moeder dat je er teveel druk achter zet oid … maar soms gebeurd dit ongemerkt.
Zet die beker anders gewoon weekje weg of laat hem er mee spelen oid. Ga samen ‘net als of’ thee leuten… kijk hoe hij er dan mee om gaat…
@Miniboy; ik snap je ook wel maar zo zit het niet, ik ben een ster in het merken van druk zetten achter iets geloof me daaR heb ik zo mijn redenen voor… maar we oefende 1 keer per dag, en soms niet eens elke dag. als het niet lukt dan zei ik ook: geeft niet we lepelen lekker verder met een lepeltje (vla in drinkbeker he haha dus niet sap lepelen
snap je me nog?)
en dat vond hij ook best, maar hij vind het ZO geweldig om zn mond op die beker te zetten en als een grote jongen te drinken, het lukt alleen niet
en dat is meer wat het cb bedoelde, gezien de rest van zijn ontwikkeling en hoe hij met die beker omgaat, hij wil duidelijk wel, maar hij KAN het niet, hij mist het vermogen om het te kunnen (dat is de gedachte van het cb + therapeut…oh enne zij hebben niet met elkaar gesproken ik heb ze afzonderlijk om hun mening gevraagd. ofja het cb kwam er zelf mee en de therapeut heb ik het gevraagd)
Enfin, sommige kindjes hebben gewoon een beetje extra hulp nodig omdat misschien bepaalde spieren in zijn mond niet mee willen werken, niet omdat hij het niet wil maar omdat er iets niet helemaal klopt.
hetzelfde iemand die bekkeninstabiliteit heeft (neem mij als voorbeeld haha) kan niet in zijn broek stappen zonder dat het erin schiet, dan kan ik wel doorkwakkelen maar zonder fysio of therapie kom ik er echt niet. dit is misschien een beetje hetzelfde… moeilijk uit te leggen daar ga ik weer met mijn belabberde uitleg… pfff
maar ik snap wat jij zegt; als je er teveel druk achter zet dan voelt een kind dat maar we oefenen echt niet 5 keer per dag ofzo
vandaag dus b.v. helemaal niet, hij oefende zelf in bad al met een beker maar ja ik dwing hem tot niets ofzo, hij pakte hem zelf, tja als hij wil drinken mag ie dat natuurlijk.
oh de telefoon gaat! haha