Hallo,
Ik heb een dochter van ruim 8 maanden. Ze is 3,5 week te vroeg geboren.
Ze eet heerlijk. Haar fles gaat er makkelijk in, groente, fruit…allemaal geen probleem. MAAR de kids van mijn vriendinnen smullen heerlijk van liga’s, boterhammen, soepstengels en rijstewafeltjes…ik heb het allemaal in huis en probeer het ieder dag maar ze wil het gewoon echt niet!
Het gekke is dat als ze een hapje neemt ervan ze direct stikt of moet kokhalzen waardoor ze vaak haar vorige maal er uit spuugt! Af en toe breekt het zweet me uit want ze stikt echt bijna. Aan de ene kant wil ik het blijven aanbieden aan de andere kant vind ik het doodeng omdat ze dus stikt of spuugt. Brood in de melk dopen? Ook al geprobeerd…zelfde verhaal. Zolang haar eten vloeibaar is gaat het prima maar zodra er maar iets hards of een stukje in zit hebben we het probleem. Ze zit al op 3 flessen omdat we de boterham zouden introduceren…maarja deze eet ze dus niet. Heeft iemand hier ervaring mee?
Aan de ene kant denk ik lekker laten komt van zelf wel maar aan de andere kant…
Alvast bedankt.
Herkent iemand dit eetprobleem?
Blijven aanbieden. Ze moet toch wennen aan voedsel dat niet vloeibaar is. In plaats van brood kan je ook pap geven, maar zou zeker niet stoppen met aanbieden van ervan. Liga’s en rijstewafels zijn hier ook geen succes, maar lijkt me ook geen eerste levensbehoefte…
Ik zou geen kunstjes uithalen met dopen in de melk, want dan went ze daar weer aan en daar moet je dan toch weer een keer mee stoppen.
Stug volhouden zou ik zeggen! Doen wij hier ook, de groente gaat er normaal gesproken goed in, maar met de 8-maandenpotjes loopt het nog niet echt goed. Vanwege de grovere structuur dus. Komt vanzelf denk ik.
Groetjes!
Ik kan je helaas niet heel veel helpen, omdat ik geen ervaring heb. Toen Tim brood mocht dacht ik echt hoe ga ik dit doen. Maar hij vind het heerlijk en zit er lekker op te kauwen en te sabbelen. Idd de koekjes etc zou ik me niet te druk om maken. Dat is geen belangrijke voeding, meer voor de motoriek. Dat is ook de reden waarom ik Tim een koekje geef. Kan die lekker zelf in zijn handje houden en opeten. Ik zou niet te veel verschillende dingen aanbieden. Dus en brood en koekjes etc. Zou beginnen met brood. Ook al lukt het niet, toch iedere dag aanbieden. En inderdaad niet in melk dopen, want daar gaan ze op een gegeven moment aan wennen. Pas als het brood goedgaat zou ik beginnen met een koekje of een soepstengel.
Succes!
Groetjes,
Sandra
Hi,
bij ons heeft ook echt een tijd geduurd voordat Ainoah brood ging eten. Ben het steeds blijven proberen maar elke keer drama. Ze ging kokhalzen of haalde het stukje gelijk weer uit dr mondje en ging er mee spelen.
Toen zomaar van de een op andere dag at ze echt dr brood! Ze is nu zelfs zover dat ze twee bammies zit op te smikkelen. ook al denk je dit wordt nooit wat… echt eens lukt het wel!
Met de groente is het trouwens nog steeds zo als er een te groot stukje aardappel in zit, haalt ze dat er gelijk uit an als dit lukt gaat ze nog kokhalzen.
succes!!
Ja ik zou ook gewoon elke dag proberen. Wat bij Minke hielp was ( tip CB) geen smeerkaas erop oid maar gewoon alleen wat dunne margarine, dit plakt niet zo aan hun gehemelte.
En… opeens at ze het wel! Misschien heb je er ook wat aan?
Mriek; wat grappig ik herken je “8 maanden potje” verhaal, Minke eet inmiddels een 6 maanden potje in vijf minuten op, maar een 8 maanden potje… pfff… duurt een half ur! En dan prak ik nog een beetje…
Zal ook wel gaan wennen, zoals alles…!
Ja, bij de 8-maandenpotjes blijven de lippen stijf op elkaar of het wordt heel hard uitgespuugd. Of kokhalzen. Zucht, maar we houden hoop! Fijn om te horen dat Erik niet de enige is die er moeilijk mee doet…
Groetjes!
nee hoor Mriek… Ainoah heeft er nog steeds moeite mee! nou verschilt het wel wat voor groente enzo, maar bonkjes vindt ze nog steeds niks.
Hoe doe je dat dan Stellina? Wij geven Erik dan nu nog maar 6-maandenpotjes, hij kan tenslotte ook nog niet kauwen dus misschien moeten we daar eerst maar even op wachten. Wat geef jij je dochter?
Groetjes!
Ik geef haar wel de 8 mnd potjes Mriek, maar maak ze wat fijner. Ze vindt de smaken erg lekker. Ik probeer (heel) langzaam aan om het eten dan steeds wat minder fijn te maken zodat ze toch gaat wennen aan die grovere structuur. Gaat wel langzaam hoor… maar ja als alles er weer uitkomt, schiet het ook niet op! Het rare is, mevrouw eet nu twee boterhammen tussen de middag, maar als ze maak een klein stukje in haar prakje vindt, gaat ze gelijk kokhalzen.
groetjes!
Nou gisteravond had ik besloten dat Minke nu toch echt een 8 maanden potje moetst proberen… KRIJSEN deed ze, pff alsof ik haar ik-weet-niet-wat voorschotelde . Ik heb zelfs het keukenraam dicht gedaan omdat ik mensen op straat zag kijken…
. Inderdaad alles uitspugen en ze werd van nijd helemaal knalrood! Ik heb uiteindelijk ( tja ze moet toch eten) een 6 maanden potje gemaakt en ja hoor… met een grote glimlach in 5 minuten op… Ik geef toe dat ik daar blij om was want het eten moet haar natuurlijk niet gaan tegenstaan.
Ik denk dat ik ook maar eens ga prakken want ik vind de overgang van 6 maar 8 maanden potjes wel groot hoor, echt van puree naar hele doperwten en stukjes wortel. En idd, hier gaat brood, rijstewafels, stukjes banaan, alles er verder wel in…
Ze houden ons wel bezig he die hummels!
Inderdaad Linette, die overgang van 6 naar 8 mnd potjes is erg groot. Bij ons hetzelfde drama. Met als gevolg dat alles er weer uitkwam. En das ook niet de bedoeling he?! Eten moet zoals je zegt geen drama worden. Als ik het fijner maak, smult ze lekker. Dus mamma blijft zolang het nodig is nog even de staafmixer gebruiken…
Fijner maken hier ook al geprobeerd, maar dat werkte niet. Ik las ergens dat als kindjes de kokhalsreflex nog hebben en ze nog niet kunnen kauwen, ze gaan kokhalzen bij stukjes in hun eten als ze gewend zijn aan gladde prutjes. Dus op zich niet verbazend, helemaal als je inderdaad ziet hoe groot de overgang is in de potjes van 6 naar 8 maanden.
We houden vol! Af en toe een 8 maanden potje proberen tussendoor en de rest lekker nog maar die van 6 maanden.
Groetjes!