Wie heeft de gouden tip(s) voor mij?!? Mijn 2e kindje is nu 16 weken. Hij heeft alle babykwaaltjes ondertussen al wel gehad/heeft ze nog… Maar het grootste probleem, hij slaapt de nacht maar niet door! Mijn 1e kindje sliep al met 2 weken door… ben radeloos en oververmoeid! Ik moet elke avond om 10 uur naar bed anders redt ik het niet… Zijn schema: flessen 200cc 8u-12u-16u-20u-00.30u. Slaapt overdag goed en vanaf 17u geen probleem. Om 00.30u laatste fles met rijstebloem en dan begint de ellende… Wordt om 3 of 4 uur en soms “pas” om 5u wakker en dan tot 8 uur niet meer slapen of nauwelijks/korte slaapjes… Ik denk dat ik t probleem wel n beetje weet… Hij slaapt naar mijn 1e kindje van ruim 3. Als mijn baby dus snachts wakker wordt, haal ik hem er maar snel uit, want ik ben als de dood dat mijn andere kind wakker wordt en ik met 2 wakkere kindjes zit… Dus laat ik hem beneden slapen in de reiswieg maar dat maakt hem denk ik nog onrustiger, al slaapt ie meestal er wel even in, maar dan hooguit een uurtje en kortere slaapjes… Moet ik volhouden en hem maar laten huilen met het risico dat iedereen in huis wakker wordt? Ik heb mijn slaap zoooo nodig en van mijn man kan ik niet op aan ivm werk… Ik hoop dat er iemand dezelfde ervaring heeft met het 2e kindje, want dat is denk ik het probleem. Als mijn 1e uit logeren is, laat ik hem wel uithuilen, maar ook dat werkt niet alle keren…
HELP! Tips voor doorslapen 2e kindje!
Hoi,
Ons zoontje Stephan is 4,5 jaar en ons dochtertje Kaya is 10 weken.
Ik zat ook ff met dat probleem.
Stephan werd in het begin namelijk ook wakker van Kaya.
Maar na een aantal dagen was hij eraan gewend en nu wordt hij nog zelden wakker van haar.
De tip die ze mij geven voor doorslapen is 's nachts maar heel weinig voeding geven.
Zo zouden ze eraan moeten wennen dat ze dus overdag voeding krijgen en niet 's nachts.
Maar uiteindelijk kun je het volgens mij nooit “afdwingen”
Groetjes Bianca, mamma van [url=“http://www.stephanveenhuizen.kleutersite.nl/”] Stephan /url en Kaya (19-11-2005)

Hoi Patricia,
Ik denk dat het probleem er inderdaad o.a. in zit dat je je zoontje uit zijn bedje haalt zodra hij gaat huilen. Maak je geen zorgen om de oudste, die slaapt er wel doorheen. En als die toch wakker wordt de eerste paar keren, dan is dat natuurlijk heel vervelend, maar net wat Bieb schrijft, na een aantal dagen is de oudste eraan gewend en slaapt net zo makkelijk door. Ons oudste dochtertje is nooit wakker geworden van haar oudste zusje. (Sterker nog, ze is zelfs door heel de bevalling heen geslapen vorig jaar!).
Dus verplaatsen naar beneden en in de reiswieg leggen zou ik persoonlijk nooit doen. Een reiswieg is ook nog eens stukken minder comfortabel dan het eigen bedje.
Zelf zou ik ook niet blij zijn als ik midden in de nacht uit mijn lekkere bed gehaald werd en beneden op een luchtbed gelegd zou worden.
Ik zou het ook geen prettig idee vinden dat mijn kindje 's nachts in zijn eentje beneden is. Of blijf je er dan bij?
Dus ik denk echt dat je even door moet zetten en ervoor moet zorgen dat je jongste kindje gewoon lekker in zijn eigen bedje kan blijven liggen.
Dat geeft je misschien een paar stevige gebroken nachten, maar grote kans dat je er daarna grotendeels doorheen bent.
Kijk in elk geval uit met terug naar volledige nachtvoedingen, want voor je het weet is het eind zoek en is er heel moeilijk nog een weg terug naar geen nachtvoedingen.
Sterkte met de kleine wakkere man!
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 31 Jan 2006 23:05:06
Hai!
Wat vervelend he!
Ik heb 2 zoontjes, thomas van 3 en Robin van 16 maanden.
Wij hebben Robin op een gegeven moment ook gewoon laten huilen. Het werd elke nacht iets minder lang, en toen was het over. Consequent zijn! Dat heeft bij ons geholpen!
Thomas werd er inderdaad wel wakker van, maar dat duurde maar kort, en op een gegeven moment sliep ook hij er doorheen.
Nog een vraagje: Je schrijft:
quote:Gaat hij dan al om 17.00 slapen? Als dat het geval is, zou je ook kunnen proberen, om hem wat langer op te houden (en eventueel s'avonds (na het eten)badderen) zodat hij helemaal moe is als hij naar bed gaat? Succes!!
Slaapt overdag goed en vanaf 17u geen probleem.
Groetjes Charon,
mama van:
Thomas (3)
en Robin (1)
Hallo allemaal…
Bedankt voor jullie tips en medeleven…
Biep, Ik geef mijn zoontje geen nachtvoeding… Hij zit al vanaf 8 weken op 5 voedingen. Hij is erg hongerig en gulzig. Hij huilt snachts dan ook niet van de honger maar gewoon omdat hij wakker is…
Sje, je hebt helemaal gelijk. Ik weet eigenlijk het allemaal ook wel, maar als je zo moe bent na al die drukke volle dagen, dan ga je van alles doen denk ik…
Ik lig ook liever op mijn bed dan op een dun matrasje in een klein bedje…
Nee ik laat hem zeker niet alleen, dat nou ook weer niet, ik blijf op de bank bij hem… Ik doe het allemaal alleen maar omdat ik mijn oudste niet wakker wil maken… Dan is ze zoooo chagerijnig de hele dag!
Hij gaat dus om 17u (na de fles van 16u) naar bed en ik maak hem om 20u weer wakker voor de fles. Dan om 21u weer slapen tot ong 00.30u voor laatste fles. Eigenlijk kun je dan misschien wel zeggen dat hij vanaf 5 uur echt gaat slapen.
DUSSSSS… vanavond heb ik hem voor het eerst om 18.45u wakker gemaakt en net in badje gedaan en geef om 8u de fles. Vanaf morgen ga ik dat dus een half uur vervroegen, zodat hij na het badje gelijk de fles krijgt… Ik ben benieuwd hoe het dus nu vannacht gaat, verwacht natuurlijk niet gelijk resultaat… Mijn oudste ligt al heerlijk te slapen, die is altijd om half 8 gelijk vertrokken… Die heeft altijd al heerlijk kunnen slapen, dus vandaar dat het nu bij mijn zoontje dus een tegenvaller is dat hij dat na bijna 4 maanden dus nog niet doorslaapt. Ik ga consequent zijn en jullie advies opvolgen!! Ik ben in mijn hele opvoeding naar de kinderen overal goed consequent dus moet ik dat bij het slapen nu ook maar zijn, dan maar nog minder slapen, hopelijk dan maar voor een aantal dagen… Laat jullie morgen gelijk weten hoe de nacht is verlopen… xxx
Ooooh Patricia!!
Ben ontzettend beniewd hoe het zal gaan!!
Succes vannacht!!!
quote:
Om 00.30u laatste fles met rijstebloem en dan begint de ellende..
quote:
Hij is erg hongerig en gulzig.
Hoeveel rijstebloem doe je eigenlijk in de fles? Ik denk inderdaad niet dat hij honger heeft, maar misschien houd hij het wel wat langer vol, als je meer rijstebloem in de fles gaat doen? Of misschien voeding voor de hongerige baby, van hetzelfde merk dat je nu gebruikt. (dat moet je wel eerst even met de wijkverpleegkundige overleggen he!!)
Maargoed, eerst maar eens kijken hoe het vannacht gaat!!!
Groetjes Charon,
mama van:
Thomas (3)
en Robin (1)
Goedemorgen allemaal…
Nou, het is vannacht helaas niet anders gegaan dan anders… had ik eigenlijk ook niet verwacht… Probeer vandaag gewoon maar weer…
Ik doe 2 eetlepels rijstebloem erbij… Ik doe niet meer, omdat hij ten eerste enorm last van krampen heeft gehad tot ong 3 weken geleden en hij ook een refluxbaby is die daar zantac 2x daags voor krijgt. Ze hebben me afgeraden om er teveel bij te doen…
Ik ben sinds kort ook langzaam aan het omschakelen van de Nutrilon Omneo naar de gewone, dus daar moet ie ook weer aan wennen…
Tis eigenlijk zooo zielig, hij heeft door alle kwaaltjes de 1e 3 maanden nog niet eens de kans gehad om door te slapen, hij heeft altijd wel wat gehad.
Pas nog bijna 2 weken koorts en diarree en net nog verkouden geweest…
Tis allemaal wat… Maar hij is zooooooo lief verders… Hij lacht de hele dag als ie nergens last van heeft… Je hoeft hem maar te roepen of aan te kijken en je krijgt zo’n hele brede geweldige lach!! Dat maakt zoveel goed GELUKKIG!!
Bedankt voor je steun Charon!!
Laat weer van me horen hoe het verloopt allemaal… xxxxx
GEWELDIGE KINDERTJES !!!
Jammer dat het vannacht niet goed is gegaan!!
Ik wist niet dat hij reflux heeft! Thomas was ook een spuugbaby (hij had geen reflux hoor) Met boogen kwam het eruit!!
Lastig eigenlijk he! Thomas heeft tot zijn tweede jaar de hele dag met slabbers om gelopen!! Anders kon ik hem 4 keer op een dag verschonen! Na elk dutje moest ik een schone hydrofielluier in zijn bedje leggen.
Wij hadden het bedje ook schuin staan. Hielp wel aardig. (ook de kinderwagenbak met een handdoek verhoogd)
Ik hoop dat je wat hebt aan de tips van Maroesjka! Die weet er alles van!!
Succes aankomende nacht!!
Groetjes Charon,
mama van:
Thomas (3)
en Robin (1)
Goedemorgen… zijn we weer!
Nou vannacht is het redelijk gegaan…
Gisteravond heb ik hem weer om 18.45u wakker gemaakt en om 7 uur in badje grdaan. Toen om 19.45u de fles gegeven en om 20.15u op bed gelegd.
Hij was doodop natuurlijk…
Ik heb hem om 00.10u wakker gemaakt voor zijn laatste flesje. Om kwart voor één weer op bed gelegd en sliep om 1u.
Toen hoorde ik hem voor het eerst weer om 5.45u! Dat is al een hele prestatie… Heb ik toch bijna 5 uur achterelkaar mogen doorslapen…
Maar vanaf 6uur is het toch aanmodderen… Speentje een paar keer gegeven met zijn muzieklampje aan… is het weer eventjes stil en gaat toch weer mijmeren… Had ie om 6.15u gepoept! Doet ie ook altijd rond dat tijdstip…
Ook niet echt handig hè?! En uiteindelijk werd mijn oudste om 7.25u wakker en is mijn zoontje in slaap gevallen!!! Ja, tis een heel apart mannetje haha…
Dus heb ik hem maar weer om 7.45u wakker gemaakt…
Mijn oudste heeft hem wel gehoord af en toe zei ze, maar ze is goed op haar bedje gebleven!! Jullie hebben gelijk, al wist ik het zelf ook in mijn achterhoofd wel dat ze dat zou doen, maar ja… Slaapgebrek maakt je dat je dingen gaat doen die je eigenlijk beter kunt laten, maar ja…
Merk ook dat hij toch rustiger blijft, al is hij vroeg wakker, nu ik hem ook in zijn eigen bedje laat liggen… zijn eigen veilige nestje ja… Is altijd het beste natuurlijk…
Bedankt voor jullie tips en steun… blijf dit volhouden en hou jullie natuurlijk iedere dag op de hoogte… Tot dat ik dit onderwerp kan sluiten, want dat zou betekenen dat hij door zou slapen… hoop dus heeeeel snel…
Trouwens, over dat reflux nog… Mijn zoontje heeft verborgen reflux, dwz hij spuugde niet alles uit, maar slikte het iedere keer door, waardoor ik er pas eigenlijk na 4 weken achter kwam en toen binnen 2 dagen bij de KA was, Heb ook toen inderdaad gelijk zijn bedje op klossen gezet ed…
Het gaat met die Zantac goed gelukkig, maar hij heeft wat afgeschreeuwd en was zooo ontevreden… Was echt vervelend dat zuur… Ik geef hem ook nog steeds johannesbroodpitmeel bij de flessen… helpt ook super!!
Ik ben vanaf dat ie 2 weken oud was al met voeding veranderen bezig… Tot aan de dieetvoeding Nutramigen toe… Ben sinds de kerst weer op de Omneo en sinds bijna 2 weken langzaam over om de gewone nutrilon… en dat gaat tot nu toe goed… Wordt ook eindelijk zijn ontlasting ook weer wat dikker zeg! Door al die speciale voeding wat makkelijker verteerbaar is had hij zulke dunne ontlasting… liep elke keer gewoon langs zijn benen onderhand, kon hem bij het verschonen ook iedere keer andere kleren aandoen…
Nou tis weer een heel verhaal geworden, maar ben blij dat ik een xtje mijn hart kan luchten… is ook weleens fijn… wil niet klagen, want ik heb toch 2 gezonde kindertjes terwijl mijn zus en nog meer mensen in mijn omgeving al babietjes verloren hebben…
Nou, ik stop en tot schrijfs… xxxx
Hey!!
Fijn dat er al een klein beetje vooruitgang is…
Hoeveel voeding krijgt hij eigenlijk en op wat voor tijden??
hihi, irri he, dat je elke keer de kleertjes moet verschonen/wassen na een verschoning. Thomas had dat ook een tijdje. Totdat ik niet meer van voeding wisselde. (zijn darmpjes raakten van slag doordat de voeding steeds anders was.)
quote:
Dus heb ik hem maar weer om 7.45u wakker gemaakt....
Had je hem s’ochtends wakker gemaakt omdat je oudste naar school moest?
Groetjes Charon,
mama van:
Thomas (3)
en Robin (1)
Hoi Charon,
Hij krijgt 5 flessen a 200cc.
Hij krijgt deze om 7.45-11.45-15.45-19.45 en de laatste om ong. 00.15u met extra 2 eetlepels rijstebloem.
Ik heb hem om 7.45u wakker gemaakt omdat ik hem dan altijd de 1e fles geef. Ik kan hem dan wel weer laten slapen tot ie zelf wakker wordt om bv half 9 ofzo, maar dan loopt mijn hele dag in de soep, want dan moeten de andere flessen ook allemaal opgeschoven worden… Ik heb mijn dagen redelijk strak ingedeeld qua opstaan-eten-bad en slapen voor de kids…
hij is vanavond weer om 18.45u wakkergemaakt, wel zielig eigenlijk. Dan ligt hij zoooo lekker rustig te slapen, maar hij moet dit patroon denk ik wel doorbreken zodat zijn bedtijd van 20.00u tot 08.00u gaat worden, want voorheen leek het meer op van 17.00u tot 05.00u.
De kids liggen nu heerlijk te slapen en geef strakjes de kleine zijn laatste flesje… Ben benieuwd of het vannacht weer ietsiepietsie beter gaat…
Je hoort het morgen wel weer van me… Truste… xxx
Hey!!
Lastig inderdaad, als ze niet altijd op dezelfde tijden wakker worden s’ochtends! Dat weet ik ook nog wel! Brrrr…je hele schema weer in de war…Thomas maakte ik ook altijd op vaste tijden wakker hoor. Dat was ook zo’n kind dat zoveel regelmaat nodig had, (nog steeds trouwens)
Ben benieuwd hoe het vannacht is gegaan…
Groetjes Charon,
mama van:
Thomas (3)
en Robin (1)
Goedemorgen…
Tis vannacht al veeeel beter gegaan…!!!
Hij heeft dus om 00.00u zijn laatste flesje gehad en is daarna gelijk gaan slapen… Hoorde hem om 4u even jengelen maar dat was maar heeel even…
Toen hoorde ik hem om 5.45u even en heb hem speentje gegeven. Toen werd hij pas om 7.00 weer wakker… en heb hem nog even tot 7.15u laten jengelen.
Tis nog een beetje onrustig natuurlijk, maar ben pas een paar daagjes op deze manier aan het proberen, maar er is al duidelijk een verschil… hij is stukken rustiger…
Komt helemaal goed denk ik, mede dankzij jullie steun en tips…
Internet, je kunt noooit meer zonder…
Thanxxxx en tot snel…
Oh heerlijk!! Ik heb even helemaal terug gelezen, en het gaat echt al een beetje beter! En die laatste fles, die vervalt vanzelf (als het goed is?)
Ik vond die laatste voedingen altijd zo zwaar. Ik ging vaak al om 22.00 naar bed, en dan zette ik de wekker er voor!! (slaapkop…hihi)
Groetjes Charon,
mama van:
Thomas (3)
en Robin (1)
Hoe heet je kindje eigenliijk???
Groetjes Charon,
mama van:
Thomas (3)
en Robin (1)
Mijn zoontje heeft Quentin en mijn dochtertje heet Felicia…
Quentin is nu bijna 4 maanden en Felicia is bijna 3 1/2.
Ik heb nu ook moeite met die laatste fles, omdat de rest van de nacht zo onrustig is. Moet er ook de wekker voor zetten hoor!
Anders maakt het me op zich niet zoveel uit, ben eigenlijk een echt avond/nachtmens aangezien ik voorheen in de horeca gewerkt heb… dat blijft er toch n beetje inzitten denk ik…
Ik ga nu uiterlijk om half 11 naar bed, maar soms al om half 10, anders red ik het niet de volgende dag, omdat die nachten zo onvoorspelbaar zijn… Als hij eenmaal doorslaapt ga ik denk ik toch weer later, ong 12 uur a half 1, ligt eraan wat er op tv is…
Vind nu mijn dagen zoooo kort, de enige tijd die ik nu voor mezelf of voor ons samen heb, moet ik nu naar bed. Daar baal ik echt van…
Felicia is nu uit logeren en ga ik maandagmorgen pas weer halen… mis haar nu al maar tis wel xtje lekker… heb ik ook een keer alle tijd voor Quentin…
Ik heb echt RESPECT voor vrouwen met meerdere kinderen zeg!
Maroesjka, hou krijg je het allemaal voor mekaar met 4 kindjes! Knap hoor…
Weet je, het scheelt denk ik ook enorm of je een rustig kindje erbij krijgt, die al vroeg lekker doorslaapt enzo… Vriendinnen van mij hebben dezelfde situatie qua aantal kids en leeftijd, maar die kindjes zijn zoooo rustig en slapen allemaal allang door… Mijn kids zijn lekker druk en energiek en Quentin vraagt veel energie van mij… Maar ik zou ze natuurlijk NOOOOIT willen ruilen. Ben zoooo trots op mijn kids en ze zijn allebei heerlijk vrolijk en ontzettend lief en slim… Quentin rolt al vanaf 3 maanden oud van zijn rug naar zijn buik en heeft vanaf dag 1 al zijn kop omhoog om maar niks te hoeven missen haha… Felicia deed ook alles al zo snel. Die liep al met bijna 11 maanden oud! En ze blijft vlug…
Heb ook altijd graag veel kids willen hebben, ondanks mijn zware slaapgebrek, zou ik er strakjes toch nog eentje bij willen hebben, heb er altijd graag 3 gehad als ik de keus zou hebben… Maar manlief ziet dat op dit moment denk ik nog niet zo zitten… Voor mijn gevoel is de stap van 1 naar 2 kids zwaarder dan van 2 naar 3 en zo verder… Maar we zien wel als we weer een jaartje verder zijn…
Ben benieuwd hoe het vannacht weer zal gaan…
Tot morgen…xxxx
Halloooo… wat een goede morgen zeg…
Quentin was pas om 7 uur wakker!!! Ik heb hem nog even laten liggen en zijn we allebei weer in slaap gevallen tot 7.50u haha…
Het werkt echt zeg…
Ik had hem gisteravond weer om 7 uur in bad gedaan en om 19.45u de fles gegeven en hij was zooo moe daarna… Hij is om 8u gelijk gaan slapen.
Toen is hij na de fles van 00.15u gelijk weer gaan slapen en heb ik hem niet meer gehoord!! Wat heeeeerlijk zeg…
Natuurlijk ben ik vannacht wel een aantal keren wakker geworden, want dat ben ik nog zo gewend… Hoop dat dat nu ook gauw over is… Hoop dat hij dit nu volhoudt! Kunnen we hier eindelijk weer een echt normaal leventje gaan leiden en niet alleen maar aan “slapen” hoeven te denken…
Hou jullie op de hoogte… xxx Patricia
Goed zeg!!
Ach, en als hij de hele nacht lekker slaapt, is het natuurlijk ook al een stuk minder erg dat je om 24.00 nog een flesje moet geven, toch!!
Fijn dat jullie lekker hebben kunnen uitrusten!!
Groetjes Charon,
mama van:
Thomas (3)
en Robin (1)
Goedemorgen…
Quentin heeft weer goed geslapen… Was weer op 7 uur wakker en is snel weer in slaap gevallen en heb ik hem om 7.50u maar wakker gemaakt voor de fles. Ik denk dat het zo wel blijft gaan… Ben helemaal happy!!!
Bedankt voor jullie tips… en tot snel!
Dit topic is nu al niet meer nodig!!! Wie had dat nou verwacht zooo snel…
xxx