Help, onze dochter heet Sophie en nu willen we ons 2 meisje Marie noemen maar dan is er wel een hoog ie-gehalte (beide op zijn Frans uitgesproken). Ik ben erg benieuwd naar meningen van anderen!!!
Help: nieuwe meisjesnaam
Ik vindt het wel leuk klinken 2 namen die op ie eindigen.
Maar ieder zijn smaak.
groetjes Gytha
Dankjewel voor je reactie! Vind het zelf ook erg leuk maar hoor in mijn omgeving af en toe dat men vind dat het een beetje raar is 2 meidennamen eindigent op ie. Als je dit maar genoeg benadrukt in bij het uitspreken van de namen valt het ook maar zo kun je natuurlijk alle namen belachelijk maken.
Ondanks deze eigen wijsheid ben ik toch nog een beetje aan het twijfelen. Vind het daarom leuk om meningen van anderen te horen.
groetjes,
twijfelaartje
Ik zou het persoonlijk niet doen. Net als Tim en Tom in 1 gezin, of Joep en Jaap.
Zeker als je ze in 1 adem noemt, kan het voor de kinderen niet leuk zijn dat hun namen in zekere zin op elkaar lijken. Het blijven namelijk nog altijd 2 heel verschillende individuen en zeker op bepaalde leeftijden zitten ze er niet op te wachten om steeds met elkaar vergeleken te worden.
Wij hebben bij de namenkeuze met van alles rekening gehouden:
- past het bij de achternaam (Kwam laatst in een geboorte-advertentie een Marieke van Krieken tegen)
- loopt het kind ooit de kans dat het altijd zijn/haar naam moet spellen (Thomm in plaats Tom of Sjajenne in plaats van Cheyenne)
- kan het op een lelijke manier afgekort of verbasterd worden
- kan het kind ermee gepest worden (Ik ken een Nederlands kindje dat Brooke is genoemd bijvoorbeeld).
Verder is het heel persoonlijk wat je wel of niet leuk en/of mooi vindt. Ik vind persoonlijk alleen wel dat er vooruitgekeken moet worden en dat er rekening mee gehouden moet worden of het kind zelf last van de naam kan krijgen. Anders kun je ooit mogelijk nog een boos gezicht van je eigen kind verwachten.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 10 Jun 2008 15:29:51
Ik vind een naam zoeken heel erg persoonlijk.Wij hadden echt zoiets van dat we namen ascoseerden met mensen die we kennen.
Ik denk dat iedereen dat wel heeft.
Wij hadden bedacht dat hele simpelen namen moesten zijn aangezien mijn naam al ingewikkeld genoeg is.Dus hebben we gekozen voor Nikki en Kris (als Kris een meisje zou zijn geweest had ie Kim geheten en Nikki had Cas geheten)
Heel veel succes met het vinden van een naam
Groetjes van Anouschka
inderdaad wat Sje zegt wel even naar de achtenaam kijken of het erbij past.
Daar hebben wij ook naar gekeken. Net als wat sje zegt de naam Tim en Tom lijken teveel op elkaar en zou ik ook niet doen.
Maar wat jij schrijft Sophie en Marie vindt ik weer wel gaan lijken niet op elkaar op de ie na. Ik zou ook kijken of de naam niet moeilijk te schrijven is.
Hier had ik vroeger problemen mee. Ik kon mijn eigen naam niet schijven dus toen hebben we er op de basisschool Gita van gemaakt ipv Gytha en dit vondt ik erg vervelend. Nu nog want mijn moeder schrijft dus nog steeds Gita ipv Gytha.
Het is maar een tip he.
groetjes GYtha
Bedankt voor jullie reacties.
Ik vind Marie en Sophie ook enkel qua ie op elkaar lijken maar Sje schrijft wel zeer belangrijkke aandachtspunten op. Deze punten hebben van mij (en mijn echtgenoot uiteraard ) ruim alle andacht gehad. Vandaar dat er ook maar een paar namen over zijn gebleven waarvan we Marie de leukste vinden. Alleen zitten we dus met de ie op het einde. Andere namen die we hebben zijn Cato, Anna en Charlotte. Het lijkt ons wel het leukste om een Franse naam te pakken zodat die leuk combineert met Sophie.
groetjes,
Loes
Wat dachtje van NATHALIE dat is ook een franse naam (grapje)
Namen blijft een persoonlijke keuze, Mijn zoontjes naam begint waar die van mijn dochter mee eindigt DeMi en Milan, het is net wat je zelf mooi vind, maar de aandachtspunten van Sje zijn zeker de moeite waard om over na te denken, succes!!
Groetjes Nathalie & Co
Als je per se wel een naam wilt die op Marie lijkt, zou je ook uit kunnen wijken naar Mara of Maura.
Merle, ook een mooie naam als je per se die M vast wilt houden.
Die kunnen allemaal makkelijk voor Franse naam doorgaan.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 10 Jun 2008 16:32:31
Gytha jij bent inderdaad een goed voorbeeld van lastige naam die je een kind meegeeft. (Niet persoonlijk bedoeld hoor want ik vind Gytha een mooie naam). Zo zonde als je het zelf moet gaan verbasteren om het anderen makkelijker te maken en dat zelfs je eigen moeder het blijft schrijven zoals het eigenlijk niet in het geboortekaartje stond.
Ik ben als ik zulke ervaringen hoor, zo blij dat ik gewoon simpel Esther heet. (Hoewel dat ook nog wel soms fout geschreven wordt door er Ester van te maken. Gelukkig is Esther gangbaarder dan Ester, dus ik zit nog in de goede hoek).
Groetekes, Sje
Mijn zus(carolien) en ik( chantal) hebben dezelfde voorletters. Altijd als er post kwam was het altijd de vraag of het mijn of haar post was. Ook bij de belastingdienst is het eens fout gegaan door dezelfde voorletters. We hadden er een hoop gezeik mee gehad zelfs toen we allebei uit huis waren.
groetjes chantal
Chantal
Ook zoiets inderdaad! Daarom hebben wij er bij de kinderen ook op gelet dat we niet met dezelfde voorletters kwamen te zitten. We hebben dus 4 verschillende voorletters voor de post. Maar mijn man heeft een andere roepnaam dan zijn officiële voorletters dus die heeft in het dagelijks leven wel dezelfde voorletter als onze oudste.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 10 Jun 2008 21:07:27
Dat ‘‘probleem’’ wat jij hebt Sje heb ik ook vaak gehad, dan schrijven ze Natalie of nataly, of zelfs nattelie
Vroeger werd er volgens mij niet echt op gelet of namen wel bij elkaar pastte, mijn 2 oudere broers heten Harrie en Leon, mijn jongere zusjes heten Yvonne en Esther, en m’n 2 jongere broertjes heten Richard en Kevin, ik vind daar niet echt een patroon in zitten
Groetjes Nathalie & Co
Nee, da’s inderdaad een mengelmoesje. Zo hebben de andere 4 leden (ouders, broer, zus) van het gezin waar ik uit kom aparte namen en dan kom ik daar met mijn oer-hollandse Esther! (Eigenlijk Hebreeuws overigens).
Groetekes, Sje
Gelukkig heb ik dan wel de mooiste naam van de 7
Nee zonder gekheid, tegenwoordig word er veel meer op gelet of het bij elkaar past, ik heb er juist op gelet dat de voorletters niet hetzelfde of bijna hetzelfde zijn, zoals al gezegd werd voor verwarring met de post te voorkomen, daar hebben ze misschien vroeger dan weer wel op gelet, er begint bij ons thuis niemand met dezelfde voorletter
En hier nu dus ook niet, lekker duidelijk
Groetjes Nathalie & Co
Gewijzigd door - Nathalie op 10 Jun 2008 23:02:35
Ik had vroeger eens gevraagd aan mijn ouders waarom mijn zus carolien heet en waarom ze mij chantal genoemd hadden. Mijn ouders zeiden toen dat deze namen zowel bij dikke en zowel bij dunne personen passen. Ik had liever gehad dat ze zich daar minder druk om hadden gemaakt en meer rekening gehouden hadden met de voorletters. Maar ja ik ben wel blij met mijn naam. Iedere ouder zijn eigen selectiecriteria…groetjes chantal
Chantal
Anna is ook een mooie naam…
Een naam kiezen is ergpersoonlijk, al heeft Sje wel een heeeeel sterk punt. Ik zou niet willen dat mijn kind later werd gepest omdat hij of zij een verkeerde naam heeft. Wij hebben Anna al uitgezocht voordat we zwanger waren. Anna betekent: lieflijke! Als je naar iedereen zou moeten luisteren, dan is het nooit goed!
Wij hebben met alle punten rekening gehouden die Sje al noemde
kan het met de achternaam samen
lijken ze niet te veel op elkaar
zijn de namen goed uit te spreken voor iedereen
kan ermee gepest worden
hebben ze andere voorletters
En wij wilden creatief zijn, dus onze dochter noemden wij Evianne ( naar het bronwater Evian dat uit de franse alpen komt ) en onze zoon gaven wij de naam Jessin. 2 namen die je niet dagelijks hoort en voldeden aan de voorwaarden. En de 2 moppen zijn echt fantastisch, maar ook hun namen blijf ik erg mooi vinden.
Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!
Jeske is vernoemd naar zowel mijn schoonmoeder als mijn eigen moeder. (Joke en Jacqueline (ook frans)). Als ze een jongen was geweest had ze Jasper geheten…
De 2e zijn we er voor de meisjesnamen wel uit, alleen een leuke jongensnaam is wat lastiger…
Zowel mijn vriend als ik vinden Rens een mooie naam. Maar zo heet een vriend van mijn vriend ook en dat brengt uiteraard weer associaties met zich mee…
Ach, we komen er wel aan uit… Ik vind dat ieder het voor zich moet weten…
Ik persoonlijk let wel op de betekenis van de naam…
Zo ken ik een meisje, dat heet Yoni… Op zich een leuke naam, maar het betekent gewoon k*t in het indiaas…