Help... mijn zoon wil niet op toilet poepen


#1

Hallo
Ik zoek hulp op dit forum omdat mijn zoontje van 4 absoluut niet op toilet wil poepen.

Hij is droog s nachts zonder luier, plast fijn op toilet maar poepen is een ramp.

Hij poept alleen onder zijn hoogslaper in een soort tentje in zijn luier.

Als hij geen luier omheeft, houdt hij t op…
We proberen t steeds maar na 4 dagen niet poepen of ongelukjes doen we hem de luier om. Je ziet hem overdag ook de poep ophouden soms…

Op school hebben ze nergens last v want hij poept altijds avonds na t badje.

Ik weet ecvr niet meer wat ik moet doen. Doet het pijn? Heeft hij angst…? De potjesfase heeft hij trouwens overgeslagen! Wie kan ons helpen?

Groetjes mama van kane

joyce Kurstjens-huber


#2

Als ik jouw was zou ik vooral NIKS forceren.
Ik heb een zwager van 33 die heeft een poep angst, …
Misschien een keer naar een poeppoli gaan?
Wat zegt de schoolarts/cb ervan?

Groetjes,
Cora


#3

hallo,

Mijn dochter heeft dit ook gehad. Ze was toen wel jonger (net 3).
Ik heb toen een heleboel geprobeerd, van toch op de wc zetten tot een beloningssysteem. Niets hielp. Uiteindelijk zo gelaten en wat later nog maals het beloningssysteem geprobeerd (stickervel op wc deur geplakt en een sticker laten plakken bij poepen op de wc. Bij 5 stickers mocht ze een klein cadeautje, dit werden 10 stickers, toen 15 en toen ben ik ermee opgehouden).
Mijn dochter is nu bijna 4 en heeft nu een tijd achter de rug dat ze alleen op het potje wilde poepen en niet op de wc. Ik heb boven nog een potje staan omdat ik geen wc heb boven. Uiteindelijk overdag het potje weggehaald en nu gaat het prima.

Succes ermee en ik denk dat als je mannetje er klaar voor is, hij wel op de wc gaat poepen. Als dit zo blijft, zou ik inderdaad even contact opnemen met het ziekenhuis, hier is een speciale poep poli.

Groetjes, Sandra


#4

Kan hij er zelf iets over vertellen? Als ik me iets afvraag bij Jasper dan kruip ik s’avonds voor het slapen gaan even bij hem in bed om te kletsen en dan bespreken we bijzondere dingetjes, iets wat b.v. heel erg goed ging en waar mama trots op is en iets wat mama moeilijk vond of wat een beetje anders kan. Soms kan hij dan ineens een verklaring geven voor bepaald gedrag. Misschien kan jouw zoontje op zo’n rustig moment ook beter uitleggen wat er zo spannend of moeilijk aan is op op de wc te poepen?
Leg hem het poepverhaal eens uit, wat is dat eigenlijk en waarom moet het eruit, wat gebeurd er als het in de wc valt etc… Misschien helpt het.

Ik heb bij het zindelijk worden de DVD van het zandkasteel (volgens mij deel 4) gebruikt, daar zit een liedje over de WC in en ook een verhaaltje van een poepje op de wc. Kan je op een speelse manier ook verder mee. Het wc-liedje kan je misschien wel op you tube vinden en wij hadden daar een iets andere versie van gemaakt:
He he he wc, wat fijn dat jij er bent, eerst vond je het een beetje eng maar nu ben je gewend. He he he wc wat fijn dat jij er bent, nu hoef je echt geen luier meer, je bent een grote vent!

Nou succes en hopelijk overwint je kleine ventje gauw zn toiletangst!

Groetjes Carolien.


#5

Staat idd een filmpje van op youtube, het zandkasteel afl. plassen en wassen.