Dat niet durven poepen hoeft niet per se te maken hebben met de diarree die ze gehad heeft. Heel veel peuters/kleuters hebben angst om te poepen. Dat heeft psychologische oorzaken:
- ze zijn bang dat ze de controle verliezen over hun lichaam
- ze denken dat ze met poepen een stukje van zichzelf verliezen. In de luier hebben ze dat niet omdat ze dan de poep tegen hun billen blijven voelen. Maar op een potje of WC valt die poep meteen weg.
Onze oudste heeft er ook zulke problemen mee gehad. Eens in de 4-5 dagen lukte het. En op die laatste 2 dagen zat ze elk kwartier op het potje. Liep ze maar ongemakkelijk heen en weer te hupsen, voelde ze wat aankomen, snel op het potje en dan sloeg ze weer dicht.
Ik heb haar op een gegeven moment een verhaaltje verteld om uit te leggen dat poep eigenlijk afval is. En snel daarna ging het als een tierelier omdat ze nu begreep waar poep dan eigenlijk vandaan komt en waarom het uit je billen moet.
Ik legde het volgende uit:
Van alles wat je eet kiest je buikje welke hapjes wel goed zijn om van te groeien en welke hapjes niet goed genoeg zijn om van te groeien. Alle hapjes die je buikje niet goed genoeg vindt om van te groeien, stuurt-ie naar je billetjes. Daar worden al die hapjes verzameld en dan wordt er poep van gemaaakt. Die poep moet er op een keertje uit zodat er in je buikje weer plaats is voor nieuwe hapjes boterham, fruit, aardappeltjes enzo.
Als je nou wilt voorkomen dat haar ontlasting te hard wordt omdat ze maar eens in de 4 dagen kan poepen, vraag dan aan de huisarts lactulose-siroop (heb ik destijds ook gekregen voor de oudste). Dat laxeert niet heel erg, maar het zorgt er wel voor dat de ontlasting niet zo keihard wordt dat je kindje op een gegeven moment verstopt raakt. Dus mocht het haar eens in de 4 dagen wel lukken dan is de ontlasting in elk geval niet superpijnlijk.
Een hoge dosis heb je niet nodig want als je aan je kleine meid uitlegt dat die siroop ervoor zorgt dat ze beter kan poepen, dan wil dat psychisch vaak ook al wonderen doen dat ze het idee heeft dat iets haar meehelpt om de ontlasting kwijt te raken.
Groetekes, Sje