Help: mijn baby weigert de fles op de creche!

Mijn dochtertje Lieve, 6,5 maand oud, is aan het wennen bij de creche. Ze is nu 6 keer geweest,. m.n. enkele uurtjes, eergister een halve dag en vandaag mocht ze een hele dag. Eergister zou ze daar voor het eerst een flesvoeding moeten krijgen en dat ging niet. Vandaag moest ze er 2 krijgen en dronk ze nauwelijks (20 cc)…

Vandaag heeft ze dus 2 keer een voeding heeft overgeslagen… Ik was er al bang voor en heb haar extra vroeg opgehaald. Hier thuis dronk ze gelukkig wel.

Het heeft niet met borstvoeding te maken, dat krijgt ze al maanden niet meer. Bij ons (mijn vriend en ik) drinkt ze redelijk goed, soms laat ze wat staan maar dan drinkt ze de fles erna weer op.
O ja: ze krijgt 4 flessen van 180/6. Daarnaast krijgt ze tussendoor een fruithap en een groentehap. Volgens het CB moet ze 4 flessen aangeboden krijgen… Haar fruithap eet ze trouwens wel goed op de creche,

Wat moet ik hier mee???

Gewijzigd door - tamarah op 13 Aug 2009 17:20:27

De fles is een geborgen en veilig moment voor een kindje.
een kind van 6,5 md kan ook al in een eenkennigheidsfase zijn.
Hoevaak gaat je kindje naar het KDV?
Trouwens zijn er andere leidster in de groep dan normaal?

Het is heel moeilijk om te zeggen wat je hier mee kan doen.
Mijn zoontje is nu 9md en heeft helemaal geen fles meer.
Hier was zijn behoefte van af.

quote:
Klinkt misschien heel raar, maar is zij gevoelig voor prikkels, en is ze snel afgeleid? heeft ze last van drukte om haar heen?

Klinkt raar maar tot op zekere hoogte herken het. het kan namelijk zijn dat doorda er allemaal andere kinderen in de buurt zijn, je kleine weigert te drinken omdat het te druk is voor haar. Dat had/heeft Bo ook. Als hij er een paar kinderen om heen hefet lopen weigerde hij ook de fles of warme hap.

Mischien kunnen ze in een apparte ruimte haar de fles geven waar geen andere kinderen/baby’s zijn. Dat zou nog best eens kunnen werken!

Liefs wil

<a href=“http://lilypie.com/">[img]http://lilypie.com/pic/2009/06/24/fIcG.jpg" width=“60” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]http://lb1m.lilypie.com/COalp2.png” width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie” /></a>

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal (eerste kindje), maar het zou best kunnen dat ze gevoelig is voor prikkels. Aan de andere kant: op vakantie was het best hectisch, heeft ze op verschillende plekken geslapen en eten gekregen met mensen in de buurt. Dus ze kán het wel, ergens anders drinken, maar dan wel door mama of papa aangeboden. Ik denk dus dat ze het moeilijk vind om van iemand anders de fles te drinken. Het is inderdaad nogal intiem. Daarom wil ik haar ook eigenlijk minder de fles geven, maar volgens het CB is 800 ml het minimum op die leeftijd… zucht. Of zou ik toch tussen de middag wat brood kunnen gaan geven, en dan daarna nog een klein flesje? Het CB keurt het af (pas vanaf 7 maanden en dan nog 800 ml blijven aanbieden), maar ja, daar krijg je ook telkens tegengestelde info.
Wat een gedoe, dat overstappen naar vast voedsel…

Gewijzigd door - tamarah op 13 Aug 2009 18:40:42

hier wordt door het cb gezegd met 6 maanden brood dus dat is overal anders doen waar je je eigen goed bij voelt. toen dylano goed brood at is hier fles nr 4 eraf gegaan

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie

Lilypie - Personal pictureLilypie

Seth is 7,5 maand en heeft nu sinds een week of twee dit schema:
7.00/8.00 150 cc pap
10.30/11.00 125/150 grm fruit
13.00 fles 200cc
17.00 avondeten (potje) hij eet ongeveer 150 gram
20.00 laatste fles 200 cc

Nu kan je zoals wil ook al zei pap aanbieden, misschien wil ze dat wel. En een kindje mag best 2 keer pap op een dag.
Bij mij op het cb zeiden ze trouwens bij 6/7 maanden, 3 of 4 flessen, net waar je kindje behoefte aan heeft.
Succes, Liefs Anne

Lilypie

Eigenlijk is het altijd hetzelfde, met het CB Toen ik er een maand geleden was zei de dame daar dat we naar 3200 ml mochten. Maar omdat ze toen ca 1 liter dronk per dag ( ze kreeg verder geen bijvoeding ofzo), vonden we dat erg weinig. Later ben ik gaan twijfelen, of ze wel echt 3200 bedoelde, of dat we daar in de toekomst heen moesten, en daarom belde ik met het CB. En toen was het nieuws: 4*200. Zucht… altijd die tegengestelde boodschappen!!!

Blij met jullie reacties, fijn om te zien dat het niet gek is als Lieve minder melk wil! En dat dan ook mag. Dan is de druk ook niet zo hoog bij de flessen bij de creche…

Het schema wat we nu hebben:
8:00 200 ml melk
9:30 fruithap 125 gr
12:00 200 ml melk
16:00 200 ml melk
17:30 groentehap met aardappelen of pasta, 100-125 gr
19:00 200 ml melk
Van al die melk liet ze wel regelmatig wat staan, hoor.

Ik ga straks ‘pap-materiaal’ halen. Heb al rijstebloem, maar dat vond ze nooit wat. En omdat de fruithap er altijd zo super ingaat, wil ik iets met fruitsmaak proberen. Of vanille ofzo. Als die pap aanslaat dan gaan we 1 van beide flessen overdag vervangen, en de andere fles verminderen en met brood en dixsap oid erna geven.
Maar eerst eens kijken of ze pap wil!

liefs,
Tamarah

Ik vind inderdaad dat ze best wel veel krijgt. nu eet Seth wel vrij weinig, maar hij wil echtniet meer, en drinkt zelfs bij mij die flessen eigenlijk nooit leeg.
Succes ermee!
Liefs, Anne

Lilypie

Nou we hebben hier (hopelijk) een nieuw schema. Lieve vond de pap (melkpap met appel van bambix) best lekker gister, maar at er niet veel van. Vandaag daarom pap gegeven ipv de fles van 12 uur, dat ging heel goed: Ze at een volwaardige portie! Dus kon er 1 fles vanaf.
Maar nu weigerde ze de fles van 16 uur! Zucht… ik heb daarom net wat sap en een stukje koek geven, als tussendoortje, ipv die fles.

Het schema was:
12:00 200 ml melk
16:00 200 ml melk
17:30 groentehap met aardappelen of pasta, 100-125 gr
Van al die melk liet ze dus altijd wel wat staan.

En nu wordt het:
12:00 pap
16:00 waterige diksap met halve liga
17:30 groentehap met aardappelen of pasta, 125 gr

Zou het dan zo goed genoeg zijn voor een baby van ruim 6,5 maand oud?
En wel een erg grote verandering, vinden jullie niet, zo ineens?

Wat een gedoetje. Maar ze wil het zo. Volgens mij heb ik trouwens een eigenwijs meisje, die helemaal zélf bepaalt wat ze eet! Ik kan dus alleen maar hopen dat ze vanavond de groentehap en de melk ‘gewoon’ gaat eten…

Ziet er goed uit hoor!
Als zij dit fijn vind, gewoon zo houden.
Liefs, Anne

Lilypie

Dankjullie! Met dit schema kan ik zelf ook leven.

Alleen … at de lieve meid de pap vandaag ook niet op de creche. Dus geen fles en ook geen pap. Wel fruithap, dat blijft er goed in gaan.

Toen papa haar kwam op op de creche halen en hij het probeerde, at ze wel haar pap op! Dat was pas laat in de middag. Daarom heb ik haar net niet al te veel avondeten gegeven, in de hoop dat ze straks wel haar fles opdrinkt. Dat deed ze vanochtend niet (liet 50 ml staan).

Wat een gedoetje. Ze is gelukkig wel vrolijk!! Ik ook, ondanks dat ik vannacht lag te piekeren hierover en dus veel te weinig heb geslapen. Ach ja, morgen weer proberen op de creche. En donderdag ook. Als het dan weer niet lukt, gaan we dit weekend aan het brood. Daarnaast zou ze dan ook melk ofzo moeten drinken. Dat zal lastig worden ben ik bang, de sap uit de fles gaat er niet goed in. Hoe ik genoeg vocht bij haar naar binnen ga krijgen, geen idee. Iemand een idee??? Ik dacht aan fruitpap op brood ofzo.
Min. 500 ml vocht moet een baby binnen krijgen, toch?

O ja: ze poept wel als een gek! Zeker twee keer zo vaak als een tijdje terug. Dat is ook wel een teken dat ze van slag is. Maar, zoals gezegd, ze is in ieder geval vrolijk!

zoiezo meiden, hoe ouder ze worden hoe minder ze gaan eten.
ik bedoel, als ze dadelijk dreumes zijn groeien ze ook minder hard dus hebben ze minder nodig.
hou ook daar rekening mee.
bij rico begon dit gedoe al redelijk vroeg.
maar nu is ie toch weer wat aan het inhalen, maar hou er toch rekening mee dat het binnenkort afgelopen kan zijn met het bunkeren, en dat hij gewoon minder snel groeit dan als baby.
help het is bijna zover

Nou de pap was toch niet echt succes, helaas. Lieve weigerde die, op een half bakje na op woensdag, 3 dagen op de creche te eten! Als we haar ophaalden (extra vroeg; dat is ook lekker als je eigenlijk moet werken, maar goed) gaven we meestal alsnog een fles of pap; dat ging er dan goed in. Nogal wiedus want dan had ze tussen 9:30 uur (fruithap, die eet ze wel altijd op de creche) en 16:30 uur (ophaaltijd) niet gegeten
Sinds vandaag daarom brood gegeven als lunch. Dat ging er goed in, bijna een hele boterham! Ze had wel meer gewild maar ik ben gestopt, zo voor een eerste keer was het wel genoeg leek me. Beetje sap erbij en om 16 uur, als tussendoortje, een half bakje pap.
Wat vinden jullie van het schema:
12:30 boterham met margarine, half met smeerkaas en half met appelstroop (ivm ijzer)
16:00 waterige diksap met koekje, rijstwafel of half bordje pap
18:00 groentehap met aardappelen of pasta, 125 gr
19:00 200 ml of 240 ml melk (wat ze lust)

Zou het zo genoeg zijn? Ik ben telkens bang dat als ik bijvoorbeeld meer boterham oid geef, ze nog minder melk wil drinken, en het is al niet veel. Of zou dat niet zo erg zijn nu ze brood eet?
Zucht, ik kan het CB wel weer bellen maandag maar die zijn ook zo onduidelijk als wat.

O ja, ze doet nog wel vrolijk hoor! Maar ik vind r wel een beetje bleek af en toe…

Thanx Wil! Je doet wat volgens mij het CB zou moeten doen: steun geven! Heb je nog een baan nodig?
Lieve heeft vandaag voor het eerst gelunched op de creche! De pap wil ze niet meer (ook niet van ons) maar ze eet wel een boterham! Ik ben erg opgelucht, na 2 weken gaat er eindelijk weer iets meer dan dat fruit in op de creche. Dat zit toch wel een stuk relaxter op het werk.

Denk dat ze ‘gewoon’ toe was aan brood en daarom de fles niet meer wilde. 's ochtends en 's avonds drinkt ze nu 120/7, dus dat is mooi, en bij het brood diksap (nee die melk wil ze dan ook niet). Maar dat is prima vind ik.

Nogmaals bedankt voor alle tips en steun!

quote:

k heb me er ook bij neergelegd om geen halszaak van die opvolgmelk te maken. dan maar vit d erbij geven!!

Zou dat het enige zijn wat gemist wordt? Lieve krijgt nu per dag ca 480 ml opvolgmelk (2 keer 210/7) en een toetje van magere yoghurt, zoveel ze op kan (niet veel), en (smeer-)kaas op brood. Ach, het moet zo maar genoeg zijn qua zuivel. Ik ga haar misschien als extra tussendoortje een stukje kaas geven, vind ze vast heerlijk. En dat brood, dat kan ik er in blijven schuiven geloof ik
Trouwens, ik vond melk vroeger ook supervies, maar at wel vla en yoghurt(ja dan heb ik het over peutertijd, daarvoor weet ik het niet meer !

Ja het gaat goed met Lieve hoor, ze is vrolijk, lekker aan het ronddraaien en achteruit kruipen (knap vind ik dat!) en met haar fijne motoriek gaat het ook erg goed. En ze is sowieso groot voor haar leeftijd (jouw Bo toch ook?), dus mócht ze wat stilstaan qua groei dan kan ze dat best hebben. Maar volgens mij groeit ze ook nog, ondanks al dat gedoe met dat eten…

Overigens gek, zit ik me druk te maken dat Lieve overdag geen melk wil maar alleen brood, terwijl andere babies juist geen brood willen en alleen maar melk… er is ook altijd wat, en eigenlijk kun je als moeder maar één ding doen… accepteren! En loslaten (de controle)!
Leerzaam hoor zo’n kindje