HELP! is mijn kind autistisch? i

Oh meid wat een schrik! Tja en dan kunnen ze inderdaad wel zeggen dat je je voorlopig geen zorgen moet maken, maar tuurlijk doe je dat wel. Er is 100 te worden met autisme, maar je wilt gewoon dat je kind gezond en probleemloos door het leven kan gaan. En bij autisme hoort nou eenmaal een gebruiksaanwijzing.

Dus hartstikke logisch dat je van slag bent.

Alle sterkte. Hou je ons op de hoogte.

Groetekes, Sje

@ Jaantje, zie topic: Wat doen jullie babies wakker? hieronder. Dit had ik een tijdje geleden geplaatst en daarin staat wat mijn dochter doet en hoe ze reageert in meerder berichtjes in dat topic. Heb mijn reactie ook daar in geplaatst dus staat hier recht onder, maar toch een nieuwe gestart omdat ik dacht dat mama’s het anders niet zouden lezen als er eerst 15 andere berichten boven staan

mama1980

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

owja en het is inderdaad moeilijk vast te stellen bij babies maar er wordt veel onderzoek naar gedaan en het is dan ook al redelijk mogelijk om het al vasttestellen dat er een verhoogde kans op is.

Aan de andere kant moet je er rekening mee houden dat een kleine kind/baby en dan ALLE zich gedragen als autistische kinderen, alleen dat de kinderen die wel autistisch zijn zo blijven en de rest van de kinderen niet.

hoi mama1980,
wat naar zeg!
Ik heb er geen ervaring mee (wel met volwassenen met autisme maar niet zo jong), maar ik wil je eveneens een hart onder de riem steken.
En het is wat je zegt, ze kunnen wel zeggen dat je je geen zorgen moet maken, maar als ze zoiets zeggen, valt dat niet mee hoor.
Succes ermee en hou je ons op de hoogte?

groetjes
Ineke

Om het even kort samen te vatten.

Ze lacht bijna nooit, kijkt niet als ik haar roep, kan niet echt goed spelen, wil niet geknuffeld worden, is vaak erg druk of zit juist doodstil.
Oh help, hoe lang gaat het nog duren voor ik hier duidelijkheid over heb.

mama1980

Ik denk het trouwens zelf niet, omdat je zegt dat ze zo alleen over het algemeen reageerd tegenover jouw en ook niet altijd, maar tegen je man bijvoorbeeld altijd lacht het kan ook gewoon zoals eerder gezegd dat ze alles heel erg in zich opneemt maar om je gerust te stellen zou ik even mijn stof erbij pakken

@ Jaantje, als mijn vriend thuis komt is ze idd heel enthousiast. Ze gaat daarna dan altijd wel heel raar op zijn schoot zitten wiegen, maar nu ga ik misschien overal wat van denken. Wat is nog het raarst vind, en waarom ik me toch zorgen over maak ik het feit dat ze nooit vastgepakt of geknuffeld wil worden, door niemand. ze kan daar echt niet tegen.

@Sann, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga haar idd goed in de gaten houden, maar moet nu proberen om niet overal wat achter te gaan zoeken. Heb gisteren ook een topic geplaatst over dat ik geen goed gevoel had over mijn opvangadres. ik ga nu alles samen gooien en vraag me af of dat er ook mee te maken kan hebben dat het bij de opvang niet gaat. Ik kan gewoon even niet meer helder nadenken!
In onze families komt het voor zover ik weet niet voor.

mama1980

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://b1.lilypie.com/pg2pp2.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” /></a>

Gewijzigd door - mama1980 op 18 Aug 2010 21:14:49

Ik heb het collegestof even gepakt want als ik de boeken moet doorspitten is zoveel werk en misschien helemaal niet nodig

Hou wel in je achterhoofd dat wat Autisme precies is niet vaststaat zoals bijna alle ‘‘ziektebeelden’’ of anders dan normaal hoe je het wilt beschrijven, zijn er verschillende meningen over.

Je hebt het Klassieke autisme

• afwezigheid van sociale interactie
  • taal nauwelijks tot ontwikkeling gekomen
  • cognitief zwakbegaafd
  • papegaaien (dus steeds iets na zeggen etc)
  • bij stress fladderen
  • voorkeur wiegende bewegingen, houterig,
  • geobserdeerd doos simpele, zich herhalende bewegingen

(of te wel dit is heel erg te herkennen bij kleine kinderen, vinden bijvoorbeeld herhalende bewegingen ook heel interresant)

Syndroom van Asperger:

• repetief gedrag
  • monomane interesses
  • behoud grammaticaal correcte taal
  • geen ernstige cognitieve achterstand

Alvast voor in de toekomst als het wel zo zou zijn, over het ontstaan van Autisme bestaan veel bakkerspraatjes, trek je er niets van aan!

Geloof trouwens als ik het goed heb dat je het pas vanaf een jaar of 2 echt kan vatstellen! Misschien zijn er ouders met echte ervaring ermee, want wat ik weet is alleen uit boeken, presentaties en colleges.

Ik vond met google deze site:
http://www.autisme.nl/autismealgemeen.html?mnu=tmain100:sovaut100&s=1&l=nl&t=1282177116

Inhoeverre er alleen feiten op staan weet ik dan natuurlijk niet, maar het is van de Nederlandse Vereniging voor Autisme, dus ik mag aannemen dat wat eropstaat dat het ook klopt.

owja zoals wat eerder gezegd is klopt, een kenmerk is het niet in de ogen willen kijken maar wegkijken, aangezien ze dus wel interacteerd met jouwn man denk ik absoluut niet aan Autisme hoor ook niet lullig bedoeld tegenover jouw natuurlijk.

Je geeft zelf al aan geen goed gevoel te hebben bij bijvoorbeeld het opvangadres en misschien wel bij meerdere dingen, voel jij je onzeker voelt je kind zich onzeker. Er zijn momenten op de dag dat […] absoluut niets van mij wil weten, gewoon omdat hij zoiets heeft van ja dus ik zie jou altijd al en oma niet bijvoorbeeld, hoewel hij ook de grootste lol met mij kan hebben, maar zoals vanmiddag ook, was hij samen met mijn moeder naar mijn oma en opa gewandeld in de wagen en ik bleef bij mijn moeder even een slaapje proberen te doen, op een gegeven moment ging ik maar de honden uitlaten kwam ik ze tegen dat ze op de terug weg waren, denk je dat er een enthousiaste reacie uit […] kwam? Ik had hem twee uur niet gezien, hij kijkt me alleen een beetje aan van dusszz? en als mijn moeder wat zegt wel enthousiast he en lachen! Je voelt je dan zo ondankbaar… Maar het is wel zo, jij bent de hoofdverzorger en misschien wel zo super interresant dat ze serieus is en je man ziet ze aan de eind van de dag en dat is zo super leuk! snap jij het?

Weet je zeker dat ze niet gewoon moe is op dat moment en gewoon wat slaap nodig heeft?

Gewijzigd door - Jaantje op 08 Nov 2010 19:15:06

wat een vreemde reactie van het CB… met zulke “zware” termen gooien en dan vervolgens zeggen dat je je niet druk moet maken! Natuurlijk maak je je als ouder dan druk!!

Maar… Voor hele jonge kinderen (18 maanden) is er de CHAT (Checklist for Autism in Toddlers). Deze vragenlijst met bijhorende observatiepunten is bedoeld voor gebruik door een (kinder)arts.
Op jongere leeftijd (dan die 18 maanden) mag en kan een baby niet getest worden omdat hij dan nog niet genoeg basisvaardigheden heeft kunnen ontwikkelen.

Daarnaast zou ik ook nog het CB erop wijzen dat jij door hen helemaal van slag bent.
Sterkte!

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb1f.lilypie.com/5VmOp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - Zwelgje74 op 18 Aug 2010 21:36:59

Dit filmpje gebruikte een meisje van mijn opleiding die haar propedeuseproef over autisme deed voor uitleg. Als je engels kan is hij goed te volgen en heel duidelijk over hoe je het kan signaleren bij kleinere kinderen voordat je een stap neemt om naar de kinderarts te gaan. Voor je eigen gevoel, misschien wat meer duidelijkheid of je je nou terecht zorgen maakt of dat het weer een cbtje is

Inderdaad wel raar jah dat ze met zulke termen gooien en dan dat je je geen zorgen moet maken, het is wel je kind, je maakt je 24/7 zorgen!

Weet je dat er een traan over mijn wang liep nu ik dit lees, ik ben ook echt boos op het cb dat ze met zulke termen gaan gooien op zo’n jonge leeftijd.

(Ik ken een meisje wiens dochtertje een raar plekje had op d’r hoofdje, werd tussen neus en lippen gezegd dat ze het wel in de gaten moet houden, kan kanker worden…en bedankt)

Maar terug naar jou, ik word eng bij de gedachte hoe je je moet voelen. En ik me maar druk maken over stinkende plas luiers. Doe ik dus ook niet meer zeg!

Mijn vader heeft met heel veel kinderen met Asperger en PDD-NOS gewerkt. Hij was leraar in het speciaal basis onderwijs. Nu heb ik van hem geleerd dat er veel verschillende soorten autisme zijn, mildere varianten genoeg, Zo ook een van zijn leerlingen die ik ook persoonlijk kende. Ze woont nu alleen, kan goed uit de voeten en heeft net wat meer structuur nodig.
Ook laat ze zich knuffelen.
Zo ken ik ook een jongetje met asperger, die wilde eerst nooit geknuffeld worden, maar nu wel.

Maar zoals Jaantje als zei, omdat ze wel enthousiast is als je man thuiskomt en hem wel in de ogen kijkt, kan het misschien ook héél iets anders zijn, of misschien wel helemaal niets.

Als ik jou was, zou ik een afspraak maken bij de huisarts of een ander arts/verpleegkundige van het cb om je zorgen bespreekbaar te maken. Dat jij echt niet zo verder kan en niet op deze manier 2 jaar wilt wachten.

Heel veel sterkte, en liefs
Boukje

Lilypie First Birthday tickers

bedankt voor de lieve reacties allemaal!! Dat doet me goed!! Had idd zelf ook al bedacht dat ik een afspraak ga maken bij de kinderarts. Dat kan gelukkig hier in Belgie gewoon rechtstreeks, zonder doorverwijzing. Ik ga daar idd ook even een boekje open doen over het CB. Hoe later op de avond, hoe bozer ik er zelf ook over wordt. Zoals velen ook zeggen, is het tot 2 jaar maar amper aan te tonen. Dan mogen ze hun vermoedens hebben, maar zeker weten doet niemand het. zeg dan liever niks en geef me het advies haar eens door een arts na te laten kijken ipv inderdaad met zulke termen te gaan gooien en moeder (en dus kind) helemaal overstuur naar huis te laten gaan.
Ik heb het youtube filmpje bekeken en sommige dingen herken ik, andere weer helemaal niet, maar da’s een goed teken toch!.

mama1980

@Sannn
Sorry als ik je boos heb gemaakt, dat is niet de bedoeling. Met verschillende varianten bedoel ik niet dat het dan makkelijker is voor een ouder. Absoluut niet, dat zal en mag ik ook nooit zeggen.
Ik doelde op bijvoorbeeld het klassieke autisme tov het syndroom van Asperger.

Ik dacht zo, mama1980 gaat zich nu allemaal dingen bedenken, en wilde haar een hart onder de riem steken.

Groetjes, Boukje

Lilypie First Birthday tickers

He meid, wat een zorgen allemaal!
Als je zo overstuur bent van wat het cb heeft gezegt, zou ik weer terug gaan, laat ze het maar uitleggen en laten ze ook vooral maar vertellen wat je dan de komende tijd kan doen, waar je extra op moet letten e.d. Ik vind eigenlijk niet dat het cb wel het woord autisme kan noemen maar je er vervolgens niet verder mee opweg help. Het tja, zeggen dat je je geen zorgen hoeft te maken dat gaat natuurlijk niet werken!

Ik heb je vorige topic nog even doorgelezen, en uit alles merk ik dat je zelf al een tijdje een onderbuik gevoel hebt dat er iets niet helemaal goed is. Vaak heeft mama’s gevoel het wel bij het juiste eind! Maar soms zie je vanuit je zorgen/wanhoop alleen maar de dingen die je vermoedens bevestigen en zie je de andere goede dingen niet meer zo goed.

Ik zou denk ik voor mezelf een soort observatieboekje maken, en van elke dag even opschrijven wat je goed vond gaan en wat je verder aan je dochtertje opviel.
Maar wat vind papa er eigenlijk van? Want ik lees b.v. dat je dochtertje als papa binnenkomt wel meteen op hem reageert en ook wel vrolijk.

Op ouders.nl staat een heel stuk over het herkennen van autisme bij baby’s, peuters en kleuters. Daar staan wel overeenkomsten in met de dingen die je over je dochtertje schrijft. Maar ja, aan de andere kant geven artikelen op het internet vaak alleen maar meer zorgen en kan het zoals een andere mama ook al schreef ook zijn dat jouw dochtertje gewoon wat later is in haar sociale ontwikkeling. Hoe is ze motorisch? Kan ze al rollen, zitten o.i.d?

Jasper was sociaal heel snel en maakte ontzettend veel contact, maar motorisch was ie erg lui en bleef liever zitten waar die zat. Rollen???Veel te vermoeiend! Kruipen???Kan ie pas sinds een paar weken (en hij is 14 maanden!).
Dus tja, het kan best zijn dat jouw kindje met bewegen e.d. wat sneller is, en het sociale wat later ontwikkeld.

Hoe dan ook, het wordt tijd dat jij wat duidelijkheid krijgt, dus als het cb je dat niet kan geven misschien gewoon eens in gesprek gaan met je huisarts?

Sterkte meid,
en hoe moeilijk ook, probeer tussen de zorgen door ook te genieten van je kleine meid, het blijft toch een wonder zo’n minimensje en het gaat al zo snel! Lekker met haar wandelen, dat geeft mama ook ontspanning.

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Ik heb ook geen ervaring met autisme, maar ook ik vind het heel raar dat het CB dit “tussen neus en lippen door” zegt en je daarmee naar huis laat gaan. Ik kan me voorstellen dat je op dat moment niet direct een pasklaar antwoord (eigenlijk meer: de vele vragen) kunt bedenken, maar zoals je al aangaf, gewoon naar een KA of nog een gesprek met het CB aanvragen voor duidelijkheid.
Ik hoop dat de KA je wel goed kan helpen en de informatie kan geven die je nodig hebt.
Heel veel sterkte en - hoe moelijk ook door alle onzekerheid - geniet toch van je kindje, want ze zijn zo groot.
Sterkte!

Baby geboren

Even een digi knuffel…

Hou ons op de hoogte meis… en net wat je zegt … als je het niet meer weet denk je overal wat achter en raak je in de negatieve spiraal. Het cb weet niet was ze los gemaakt hebben. Dit hadden ze zelf toch ook kunnen weten dat je hier gestresst etc van zou worden.

Kop op meis…

Nogmaals dank jullie wel voor alle reacties! Mijn kleine meisje heeft vandaag een dagje bij oma doorgebracht. zodat mama even op adem kon komen. Heb CB gebeld en idd gezegd dat ik zo niet verder kon, dat ik op zijn minst meer uitleg wil, als er op deze leeftijd nog niets met zekerheid te zeggen is. Ga er maandag naartoe.
Ze ontwikkelt zich verder op een normale manier, ze kruipt, begint te kletsen, dadada en gagaga etc Ze kan al een tijdje zelf gaan zitten en herkent plaatjes in boekjes. Met die ontwikkeling is dus niks mis! Het gaat echt om het sociale.
@bakmama, bedankt voor je positieve verhaal! Ook daar herken ik weer iets in. Een paar dagen geleden nl zat mijn dochterje in bad. Zoals eerder gezegd, kan ze nog niks anders zeggen dan dadada of gagaga. Zegt igg nog geen papa of mama ofzo. Dus ze zit in bad met een visje te spelen ( weer heel geconcentreerd op die vis en afgesloten van de rest) en ik begin voor haar te zingen: Visje visje in het water, visje visje in de kom etc etc. Zegt ze ineens uit het niks: Isje!! Ik dacht dat ik achterover viel! Ik probeer idd positief te blijven en ook naar haar toe zo normaal te doen. Dat ze igg niet merkt dat ik me zorgen maak ofzo, want dat is voor haar ook niet goed.

mama1980

Mama1980, goed dat je terugkan naar het CB voor meer uitleg.
Ik hoop voor je dat ze een goede uitleg hebben. Succes.

Maar wat ik zo nog even kwijt wilde, waar ik soms zo moe van wordt is al die curves en statistieken waar we allemaal aan moeten voldoen met onze kleintjes, pfffff. Dat maakt je als moeder soms super onzeker. Ik heb mij daarom ook voorgenomen om lekker mijn eigen plan te trekken (lukt niet altijd haha). Ik bedoel zijn ze er nog niet aan toe, dan zijn ze er nog niet aan toe. Iedereen is anders en uniek ook jou kleine meid Mama1980!

Liefs

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Ben een paar dagen niet online geweest en lees nu pas je berichtje. Vervelend dat je op zo’n manier ongerust wordt gemaakt. Nogmaals zoals ik ook al eerder op je topic reageerde herken ik bij onze dochter heel veel in het gedrag wat jij ook beschrijft. Ook ik denk vaker dat er iets aan de hand moet zijn omdat ik meen dat dingen vreemd of anders zijn. Onze dochter kijkt ook vaak weg, reageert niet op haar naam, is meteen van slag als haar structuur wordt doorbroken, niet geconcentreerd op iets, zelden willen knuffelen, eeerrruuug druk, huilt meteen bij vreemden, zelfs als opa en oma komen kijkt ze eerst een kwartier de kat uit de boom voordat ze een reactie geeft.
Vaak zien we gewoon ook te veel en maken we ons meteen zorgen. Mijn probleem daarbij is dat ik zelf in de zorg werk en ook wat van autisme afweet en vaak ga vergelijken. Maar desalniettemin kan ik me heel goed voorstellen dat je je druk maakt en zeker als het cb zo’n opmerkingen maakt. Toch zou ik ook proberen de dingen los te laten en te genieten van de mooie tijd. Zoals je al schrijft zegt ze ineens isje nou dat is toch geweldig.
Ik hoop dat het gesprek met de kinderarts je ongerustheid weg kan nemen!

Veel sterkte en hou ons op de hoogte!

groetjes Jeuly