HELP! is mijn kind autistisch? i

Nogmaals dank jullie wel voor alle reacties! Mijn kleine meisje heeft vandaag een dagje bij oma doorgebracht. zodat mama even op adem kon komen. Heb CB gebeld en idd gezegd dat ik zo niet verder kon, dat ik op zijn minst meer uitleg wil, als er op deze leeftijd nog niets met zekerheid te zeggen is. Ga er maandag naartoe.
Ze ontwikkelt zich verder op een normale manier, ze kruipt, begint te kletsen, dadada en gagaga etc Ze kan al een tijdje zelf gaan zitten en herkent plaatjes in boekjes. Met die ontwikkeling is dus niks mis! Het gaat echt om het sociale.
@bakmama, bedankt voor je positieve verhaal! Ook daar herken ik weer iets in. Een paar dagen geleden nl zat mijn dochterje in bad. Zoals eerder gezegd, kan ze nog niks anders zeggen dan dadada of gagaga. Zegt igg nog geen papa of mama ofzo. Dus ze zit in bad met een visje te spelen ( weer heel geconcentreerd op die vis en afgesloten van de rest) en ik begin voor haar te zingen: Visje visje in het water, visje visje in de kom etc etc. Zegt ze ineens uit het niks: Isje!! Ik dacht dat ik achterover viel! Ik probeer idd positief te blijven en ook naar haar toe zo normaal te doen. Dat ze igg niet merkt dat ik me zorgen maak ofzo, want dat is voor haar ook niet goed.

mama1980

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Mama1980, goed dat je terugkan naar het CB voor meer uitleg.
Ik hoop voor je dat ze een goede uitleg hebben. Succes.

Maar wat ik zo nog even kwijt wilde, waar ik soms zo moe van wordt is al die curves en statistieken waar we allemaal aan moeten voldoen met onze kleintjes, pfffff. Dat maakt je als moeder soms super onzeker. Ik heb mij daarom ook voorgenomen om lekker mijn eigen plan te trekken (lukt niet altijd haha). Ik bedoel zijn ze er nog niet aan toe, dan zijn ze er nog niet aan toe. Iedereen is anders en uniek ook jou kleine meid Mama1980!

Liefs

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Ben een paar dagen niet online geweest en lees nu pas je berichtje. Vervelend dat je op zo’n manier ongerust wordt gemaakt. Nogmaals zoals ik ook al eerder op je topic reageerde herken ik bij onze dochter heel veel in het gedrag wat jij ook beschrijft. Ook ik denk vaker dat er iets aan de hand moet zijn omdat ik meen dat dingen vreemd of anders zijn. Onze dochter kijkt ook vaak weg, reageert niet op haar naam, is meteen van slag als haar structuur wordt doorbroken, niet geconcentreerd op iets, zelden willen knuffelen, eeerrruuug druk, huilt meteen bij vreemden, zelfs als opa en oma komen kijkt ze eerst een kwartier de kat uit de boom voordat ze een reactie geeft.
Vaak zien we gewoon ook te veel en maken we ons meteen zorgen. Mijn probleem daarbij is dat ik zelf in de zorg werk en ook wat van autisme afweet en vaak ga vergelijken. Maar desalniettemin kan ik me heel goed voorstellen dat je je druk maakt en zeker als het cb zo’n opmerkingen maakt. Toch zou ik ook proberen de dingen los te laten en te genieten van de mooie tijd. Zoals je al schrijft zegt ze ineens isje nou dat is toch geweldig.
Ik hoop dat het gesprek met de kinderarts je ongerustheid weg kan nemen!

Veel sterkte en hou ons op de hoogte!

groetjes Jeuly

Hallo mama’s!

Paar dagen niet online geweest. erg druk gehad. Even een udate. Ben vandaag bij de KA geweest en na lang gesprek is zij een tijdje met mijn meisje bezig geweest en ook zij zegt nogmaals nu nog geen uitsluitsel te kunnen geven,maar het lijkt haar erg onwaarschijnlijk. De interactie was nl erg goed en ook reageerde ze op de juiste manier op bepaalde situaties. Is al een hele opluchting voor me!!! Neem het CB niet meer zo serieus tegenwoordig, maar dat snappen jullie zeker wel

mama1980

Gelukkig zeg, dat stelt zeker gerust!!!
Ik kan het prima vinden met de mensen die bij ons op het CB werken, maar ik vertel er ook niet alles en neem niet alle adviezen/opmerkingen aan. Met Jasper lopen we ook bij de kinderarts en ik vind het veel belangrijker wat zij zegt.

Lekker genieten van je meissie!
Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Hey, wat fijn dat je serieus genomen werd, en dat ze een duidelijkere uitleg konden geven.
Heel fijn voor je!!!
Groetjes, Boukje

Lilypie First Birthday tickers

@ Sann, nee ben niet meer naar CB gegaan, op de ochtend van de afspraak belden ze af, arts was ziek, kon evt over een maand komen??? dus… Hier in belgie kan je gelukkig altijd erg snel in het ziekenhuis terecht dus voelde me daar ook meteen beter op mijn plek.

mama1980

Nou dat is gelukkig toch ook weer wat goed nieuws.
en inderdaad die cb’s? Ik ben er ook niet zo weg van.
Het is inderdaad wel fijn dat je in Belgie meteen terecht kan, daar kunnen ze hier dan weer iets van leren. En ik moet eerlijk zeggen een kinderarts vertrouw ik toch veel meer dan de arts van het cb. Ook al is dat een volleerd arts.

Groetjes Jeuly

Hoi,

Dat is niet fijn om te horen dat ze dat opeens zeggen terwijl ze nog geen eens zeker van zijn, want je kan pas later zien of het echt waar is wat ze hier voor al zeggen.
mijn dochter heeft misschien ook autisme maar een lichte vorm. maar daar zijn ze nog niet helemaal achter ze zijn haar nog steeds aan het bekijken wat ze doet. ze kon ook niet echt spelen en wibbelde ook maar in haar eigen wereldje sinds ze nu hulp krijgt met spelen en naar een kindercentrum gaat gaat het allemaal een heeel stuk beter ze speelt heeft meer interesse in mensen want dat was ook niet het geval was echt in haar eige wereldje. en liep achter dus wij maakte ons ook enorm zorgen. dus wat je kan doen is je kleintje laten bekijken een soort onderzoekgroep intrale vroegenhulp hun bekijken wat er aan de hand is en geven je dan tips. die hoef je niet percee op te volgen maar mag wel. dan ben jij ook weer wat zekerder.
Tenminste ik was er echt blij mee wist een beetje wat me te wachten stond en mijn meissie is er een stuk veder gekomen.
En misschien heb je hier wat aan.

Ik wens je heel veel succes.

Groetjes

Hoi mama1980,
Ik heb me net speciaal aangemeld op deze site om jou wat steun te geven (en volgens mij wel een fijne site voor mij als mama van Sientje van 8 weken)
Excuses als ik dingen zeg die misschien al gezegd zijn,maar heb niet alle reacties teruggelezen

Ik werk nu 7 jaar in de kinderopvang,heb verpleegkunde gestudeerd en heb een aantal jaar met kinderen en jongeren met een stoornis in het autistisch spectrum gewerkt.Dus ik heb enige ervaring met jouw onderwerp…
Als eerste wil ik even kwijt dat de vpk op het CB NOOIT het woord autisme heeft mogen laten vallen…ze mag het denken,maar nooit uitspreken bij jonge kids zoals het jouwe.het is zo’n beladen woord en zij moet toch weten dat je daar bezorgde ouders niet echt mee geruststelt!

Ik ben het helemaal eens met Jaantje; baby’s zijn heel gevoelig voor de gesteldheid van de mama;dus als jij gestrest bent en je zorgen maakt,zal je kindje dat voelen.Het kan dan dus zijn dat ze zich afsluit voor jou,omdat ze jouw gevoelens niet begrijpt en hier zelf ook onrustig van word.
Wat ik doe als ik me zorgen maak om mijn dochtertje;klinkt misschien gek, maar het tegen haar vertellen.Vertel gewoon dat je van haar houdt en wil dat ze gezond en sterk opgroeit en je zorgen maakt omdat ze niet speelt of je niet aankijkt (er voor uitkomen dat je het ook allemaal niet weet,zeg maar)…daarvan wordt jij waarschijnlijk rustiger en zij dus ook.
je partner maakt jullie dochtertje niet heel de dag mee en heeft die beladenheid dus ook niet bij, best logisch dat je meisje daar positief op reageert!
En kleintjes gedragen zich over het algemeen best ‘autistisch’; het wiegen op schoot wat ze doet is heerlijk; probeer het zelf maar eens; je raakt er een beetje van in een roes. Hetzelfde effect als schommelen. Dit is dus een manier om rustig te worden. Ik zie het bij wel meer kinderen!
Het niet aankijken,stil worden/zijn is vaak een reactie op te veel of te lange aandacht.De spannings-/ concentratieboog van een baby is erg kort (paar minuutjes) dus dat zou het kunnen verklaren.
En kinderen hebben een klein wereldje,waar het nog vooral om hun zelf draait,dus nog een ‘kenmerk van autisme’; ‘in zichzelf gekeerd’.
En zoals Jaantje ook al zei; onderzoek heeft pas echt zin op latere leeftijd.bij 4 jaar of zelfs ouder.Dit om de simpele reden dat kinderen dan al veel verder ontwikkeld zijn. Eerder heeft meestal ook geen zin, ook weer door de )te) korte concentratie die wel nodig is bij onderzoeken…
Dus zeg ik tochrobeer je niet al te veel zorgen te maken en geniet vooral van je meisje.Probeer het positief te houden en kijk eens naar wat ze al WEL kan en prijs dat ook!

Ik weet niet of je ‘gelooft’ in een beetje spiritualiteit; maar misschien vind je wel wat antwoorden als je googelt naar ‘sterrenkinderen’, 'indigo-kinderen’of hypergevoeligheid bij kinderen. Wel heel interessant (en ik ben absoluut niet zweverig)

lieve mama1980,hoop dat je iets aan mijn relaas hebt
Heb je nog vragen of opmerkingen dan laat maar weten!

veel liefs en succes,

Lieke