Ben echt enorm geschrokken. Ik weet dat Luca het niet altijd even leuk vindt dat hij een broertje heeft. Heel normaal, moet vanzelf overgaan, al word ik er af en toe een beetje gek van, dat negatieve aandacht trekkerij. Maar wat hij nu heeft gedaan! Thije lag op een boxkleed op de grond in zijn kamer. Ik was bezig met de was en zijn bedje, en Luca had net lief een speeltje gehaald voor Thije. Ik zit geknield bij ze, en op dat moment gaat Luca gewoon op Thije zijn hoofdje staan!!! Tenminste dat probeerde hij, ik kon hem nog net wegtrekken. Ik was zooooooo boos en geschrokken, dat ik hem in zijn bed heb gegooid om zelf even af te koelen. Hij heeft hem wel eens eerder een klap gegeven op zijn hoofd, maar dat was helemaal in het begin. Ik weet niet zo goed wat ik hier nou mee moet. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat dit echt niet mag en dat ik het nooit meer wil zien.
Laat ze sowieso nooit alleen met z’n tweeen, maar nu al helemaal niet meer! Ik vind het zelf eng als hij zijn hoofdje aait, of als hij zijn handjes pakt, bang dat hij gaat knijpen ofzo. Wie heeft hier ervaring mee, of goede raad?
Dit gaat toch wel over he??
Help! Hoe reageer ik hier op?
Op zich snap ik je reactie, maar je had beter zelf rustig kunnen blijven en uit kunnen leggen dat dat heel veel pijn doet bij de baby.
Ik zeg dit omdat ik het ook een paar keer meemaakte, en boos worden aferechts werkt en je de oudste op die manier wegduwd(zo ziet een kind dat)
Misschien een tip voor de hoop ik niet volgende keer
hoi hoi,
(probeer) je kindje te betrekken bij de verzorging van je baby.
uitjes/ wandelingen met je oudste 1 op 1 doen, zonder de baby.
praat veel tegen je oudste wat je doet met hem en de baby.
boos worden mag hoor want sommige dingen kunnen echt niet!!geef hem daarna de mogelijkheid om terug te komen op zijn "verkeerde"gedrag.
geef complimenten aan je oudste als hij dingen goed doet, beter te veel dan te weinig.
op den duur zal dit gedrag moeten gaan veranderen want de baby (en hij natuurlijk) blijven!!
ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips.
groetjes fenne
Hoi,
Elke is 2 1/2 jaar en Anne is 15 week oud.
Elke doet ook wel eens dingen die niet kunnen.
Ze gooit bv. een speeltje naar Annes hoofd en heeft er
soms ook nog lol om.
Ik zeg dan tegen haar: Elke ik wil dat je dat niet meer doet.
Dan gaat Anne heel hard huilen en dan is het au zeg ik dan.
Dan zeg ik: zul je het niet meer doen. Nee zegt ze dan.
Wij laten de meisjes ook nooit alleen in de kamer.
Als ik ga poetsen dan zorg ik er altijd voor dat Anne op
bed ligt en Elke lekker aan het spelen is.
Je kunt ze echt niet alleen laten in de kamer.
Elke mag Anne wel een kusje geven of een aai over de bol geven
als ze dat wil, maar alleen als wij er bij zijn.
We betrekkken Elke ook overal bij, met wat we aan het doen zijn.
Ze hoeft niet jaloers te zijn want Anne slaapt nog vrij veel dus
de meeste aandacht gaat naar haar.
Daar heeft het ook mee te maken (jaloezie) en dan gaan ze dus
dingen doen die niet mogen.
Mijn man en ik zijn best streng en ze krijgt ook wel eens een
klein tikje voor de billen of moet op de gang staan.
Werkt ook goed.
Sterkte ermee!
Groetjes Heleen
ik weet het ook allemaal wel in theorie, maar in de praktijk vind ik het nog best lastig! Thije slaapt ook nog best veel, dus dan heeft luca mij voor zich zelf. Hij mag overal meehelpen, ik doe dingen apart met hem, of papa natuurlijk. Alles volgens de boekjes!!! En ik weet ook echt wel dat het erbij hoort, en dat het over moet gaan, maar ik schrok er echt super van. Plus dat ik zelf af en toe nog zo labiel ben als een… net bevallen moeder hahahaaha. Nou ja…hij heeft vandaag weer flink wat kusjes gegeven aan thije, is ook weer super lief!
Maar ik moet zeggen dames, ik vind het zwaarder dan ik van te voren had bedacht!
Anouk was 2 1/2 toen Thijs werd geboren en in het begin ging het wonderbaarlijk goed, was stiekem best blij dat Anouk niet jaloers was.
maar dat kwam toch nog op een later moment!! Toen thijs ongeveer 9 maanden was begon ze heel erg jaloers te worden en wilde alles wat hij ook deed en wilde zelfs als baby behandeld worden!!!
Dat sloeg later om in slaan en schreeuwen tegen thijs en ik moet zeggen dat dat nog steeds het geval is. (thijs word bijna 1 jaar en anouk is 3 1/2)
Ik vind het ook erg moeilijk wat ik ermee aan moet en vind het op sommige momenten ook best pittig.
Maar daarintegen geniet ik ook enorm als ze met elkaar aan het ‘spelen’ zijn want aan de andere kant is Anouk ook helemaal weg van Thijs.
Hoi meiden,
Het valt inderdaad
niet altijd mee, ook dat ervaren Henk en ik.
Maar ik ben van mening dat je soms toch streng moet toetreden.
Bij ons werkt dit meestal wel. Het lijd wel tot tranen en dan
laten we haar rustig even begaan.
Geen aandacht aan schenken.
Tja en dingen die ze doen bij hun jonger broertje of zusje die niet
mogen kan je natuurlijk niet toestaan.
Ik heb veel dingen gezien bij mijn oudste zus en die vond veel dingen
goed.
Als een kind slaat en schreeuwt tegen de baby dat zou ik echt niet
pikken.
Laat ze maar zien wie de baas in huis is. Dat zijn nog altijd de
ouders of niet soms!
Kinderen zijn nog zo klein en hebben nog een kort geheugen dus
die weten er later echt niets meer van. (dat je bv. een tik hebt
gegeven op de billen.)
Als een kind iets goed doet dan kun je een complimentje geven
en even lekker mee knuffelen.
Je kind gewoon veel aandacht geven als de kleine slaapt.
Dan is er echt geen reden tot jaloezie.
Groetjes Heleen
ja, we zijn ook u best streng voor luca. Wat hij nu nodig heeft is duidelijkheid. Dat dezelfde regels nog steeds gelden als daarvoor, en consequent zijn. En ik moet zeggen, sinds dat momentje gaat het eigenlijk wel goed sinds dat thije er is! Hij heeft toch gemerkt dat we het menen, maar ook dat wij hem nog steeds de allerliefste vinden! Hopelijk blijft t voorlopig even zo, want het vreet energie! Al kan ik weer even teren op die leuke momenten van de afgelopen 2 dagen!