HELP! Hazenslaapjes overdag!

Julian is nu ruim 4maanden en heeft vanaf dag 1 al moeite met slapen. Hij sliep amper. Uiteindelijk reflux ontdekt, wat wel verklaarde dat hij onrustig was en niet lekker lag. Maar nu is dit probleem verholpen en slaapt hij nog steeds slecht overdag. 's Avonds en 's nachts is het super (waarschijnlijk omdat ie dan zooo moe is). Overdag slaapt hij stipt een half uur! Hij is een buikslaper en heeft door zijn problemen steeds hulp gehad met inslapen (wiegen wiegen en nog eens wiegen). Hier is hij waarsch. aan gewend geraakt en nu moet hij het alleen doen. Ik leg hem nu steeds op zn rug in bed, laat hem een poosje huilen (5-10min) en kom dan terug om hem op zn buik te draaien. Speentje erin, over zn oogjes wrijven en hij valt in slaap. Maar helaas maar een half uur. Daarna herhaal ik hetzelfde ritueel en lukt het vaak nog een half uurtje.
Maar… het lijkt erop dat hij, zodra hij in een diepere slaap(fase) raakt, hij ergens van wakker wordt. Reactie: huilen.

Hebben jullie hier ervaring mee of andere tips dan ‘laten huilen’?

Groetjes,
MamaVanJulian

ja hier hetzelfde probleem. ik heb ontdekt dat het toch door reflux komt. ook al denk je dat het over is toch komt het weer terug. succes ermee ik ga nu echt met mijn vuist op de tafel slaan want ze moeten maar wat anders verzinnen al die medicijnen werken gewoon niet daardoor word hij gillend wakker elke keer

Het ene kindje slaapt meer dan het andere kindje. Je hebt gewoon een wakkere baby! Niet dwingen om te slapen want dat heeft geen zin.

Gewoon de kleine man zelf zijn ritme aan laten geven.

Een ander tip dan “laten huilen” = “bezig houden”. Onze oudste was ook zo’n wakkere baby, die wilde veel meer dan ze kon. Dus die moesten we in de eerste periode bezighouden en dan was het goed. Ze wilde vermaakt worden.

Zodra ze in staat was om zelf te spelen was het goed. En nog steeds is ze heel goed in staat om zichzelf te vermaken.

Wat je evt. nog kunt doen is het bedje een halve slag of kwartslag draaien. Dat wil nog weleens wonderen doen.

Groetekes, Sje

Al met al slaapt Julian nu dus per keer een uurtje. Ik denk dat dat gewoon het ritme van jou kindje is. Muriel slaapt ook meestal maar 1 uurtje. Soms ineens wel 2 uurtjes maar meestal maar 1. Na 7 uur slaapt ze ook lekker door. Om 22 uur maken we haar nog wakker voor een flesje en dan slaapt ze meestal door tot 8 uur. Denk je dat je kindje heel moe is of is hij lekker een vrolijk mannetje dan hoef je je echt geen zorgen te maken.

Hoi hoi,

Hier precies hetzelfde. Als mijn dochtertje een beetje uit haar ritme is gaat ze meteen half uurtjes slapen. En het is niet zo dat ze niet moe is, dat herken jij ook wel denk ik he? Heb het wel geprobeerd hoor wakker houden of bezig houden maar het gevolg daarvan was hier dat ze daarna helemaal niet meer in slaap kon vallen. Ik heb geleerd dat een baby cycli van 30-45 minuten maakt. Dan komen ze in een hele lichte slaap en slapen normaal gesproken dan weer verder. Behalve onze moppies, die zijn meteen echt wakker. Toch tanken ze pas echt bij als ze 45 minuten of meer slapen…Ik heb helaas geen tips behalve RRR toepassen en bij de eerste signalen in bed leggen.
Wij zijn nu aan het uitbakeren dus hier weer half uurtjes. En ook zij slaapt s nachts heel goed, dat is dan wel weer fijn he!

Wij hadden ook een kortslaper. Wat hier werkte nadat hij een goed dag-nachtritme had ontwikkeld was het verduisteren van zijn kamer. Dus verduisteringsgordijnen voor zijn raam en het raam boven de deur afgeplakt met en vuilniszak. Zodra hij in zijn lichte slaap kwam, werd hij alert door het licht om hem heen en dus ook actief… Na verduisteren werden zijn slaapjes steeds beter.

Ik weet niet of jullie het kamertje al donker hebben, maar als ik zo lees heeft jullie zoontje al een prima dag-nachtritme. Dus misschien is verduisteren ook wel een optie???

[quote]

Wat je evt. nog kunt doen is het bedje een halve slag of kwartslag draaien. Dat wil nog weleens wonderen doen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

hier hetzelfde probleem. Sem, nu 11 weken, heeft ook (verborgen) reflux. Met medicijnen gaat het redelijk en de osteopaat heeft hem ook heel goed gedaan.
Maar inderdaad het slapen bleef weinig. Ze hadden mij verteld dat een baby na de fles en spelen ongeveer 2 a 3 uur slaapt.
Nou hier is het met een half uur a 3 kwartier ook wel bekeken met de slaap.
's avonds na 19.00 is er niets aan de hand en hij slaapt dan ook gerust tot 8.00 door.
Ik heb me enorm gefrustreerd over het slecht slapen overdag, want dan was hij wakker en nog geen tijd voor de fles en Sem maar huilen. totdat ik eens zijn totale slaap per dag ben gaan tellen: snachts en savonds 12 uur en overdag kwam ik in totaal altijd op 3 uur uit.
Samen is dit toch wel 15 uur, nog helemaal niet zo gek toch?
Sindsdien heb ik me er bij neergelegd en dit heeft een groot verschil gemaakt. En dat voelt Sem denk ik ook. nu is het wakker? Ik probeer 2 a 3 keer de speen, valt ie niet meer in slaap dan gaat hij eruit en ik heb er vrede mee en wat blijkt hij is dan ook de vrolijkheid zelve.

Dus ik denk gewoon accepteren en absoluut niet forceren, dat voelen ze aan en worden ze niet gezelliger van!

Ons manneke, inmiddels ruim 14 maanden, heeft ook reflux en sliep ook nauwelijks en steeds heel kort. 's Nachts en overdag, zodra we hem maar neerlegden begon hij te huilen hoewel jammeren een beter woord is.
We zijn een tijd van het kastje naar de muur gestuurd door het CB en huisarts. Je moet echt zelf voor je kindje opkomen! (zoals mama van Selma ook zegt!) Uiteindelijk bij de Kinderarts terecht gekomen omdat het niet langer ging. Zware vorm van (verborgen) reflux, zoals we al dachten. Tot twee keer de medicatie moeten aanpassen en veranderen. Toen werd het gelukkig rustiger.

Intussen was ik zelf al begonnen met bakeren. Zonder dat ik daar het fijne van wist. Ik merkte dat hij rustiger werd en ook beter sliep als ik hem in een ‘coconnetje’ pakte met een dekentje. Dat ben ik blijven doen en waar ik ook erg veel aan heb gehad is het boek van Ria Blom: Regelmaat en inbakeren. (Je kunt het boek ook lezen en toepassen als je niet wilt bakeren.) Ik legde hem overdag en snachts ingebakerd in bedje en merkte dat als hij de bakerdeken alleen al zag, hij ging herkennen dat hij mocht slapen en dan werd hij al rustig. Wat een rust! En zo ging hij rustig en langer (2 tot 3 uur) slapen. Je kunt er niet te lang mee doorgaan maar dat was ook niet nodig. Sindsdien slaapt hij in een slaapzak en dat gaat goed.

Daarnaast naar de Osteopaat geweest en de voorspelbaarheid van altijd alles in dezelfde volgorde doen (slapen-eten-spelen-slapen-eten-spelen), een avondritueel en voor alles een vaste tijd hebben erg geholpen. Ook om, voor hem en onszelf!, uit de ingesleten gewoonte te komen dat we hem steeds uit bed haalden. Dat was een goede week doorbijten maar toen hij doorhad dat hij kon gaan slapen heeft hij meteen een nacht van 12 uur gemaakt!

Natuurlijk is het ene kindje het andere niet maar ik geloof niet dat een kleine baby steeds met een slaapje van van een half uur tot een uur kan. Goede (en diepe!) slaap hebben ze nodig. Om te groeien, om te herstellen, om te verwerken wat ze hebben geleerd en meegemaakt.

Ik vond het boek van Ria Blom erg nuttig en heb altijd goed naar ons kindje gekeken en geluisterd om te zien wat hij aangaf. Ik ben erg blij dat ik een weg heb gevonden die bij hem paste en dat het nu heel goed gaat.

Succes er mee allemaal en slaap lekker!

Gewijzigd door - Heike op 12 Nov 2010 15:29:56

Gewijzigd door - Heike op 12 Nov 2010 16:04:30

Gewijzigd door - Heike op 12 Nov 2010 16:05:56

idem hier… Snachts lekker slapen en overdag de wel bekende haze slaapjes…
Gewoon lekker laten doen…
Hier is spelen dan het leukst, lekker in zijn box of wip stoeltje.
Af en toe wat afwisseling op de mobiel waar hij mee kan spelen doet ook wonderen…
Groetjes en Succes,
Kristine, mama van Glenn en Julien.

Ja, slapen overdag was bij Alex ook wat minder… maar niet zo kort als jij aangeeft.
Het CB gaf aan dat ik hem wel op regelmatige tijdstippen in bed moest leggen. En dan 2x “lang” oefenen. Dus steeds wat langer laten liggen. Ik moest hem ook wel eens 20 minuten laten huilen. Ik vond dat ook niet leuk, maar het hielp uiteindelijk wel, want ik merkte dat hij zijn slaap wel degelijk nodig had, omdat, als hij wakker was, was hij ook niet te genieten. Nu is dat aanzienlijk verbeterd!!
Ik deel nu enkel mijn ervaring… Ik weet dat de meningen ontzettenddddd verdeeld zijn hierover

Lauren & Alex (05-05-2010)