Ons manneke, inmiddels ruim 14 maanden, heeft ook reflux en sliep ook nauwelijks en steeds heel kort. 's Nachts en overdag, zodra we hem maar neerlegden begon hij te huilen hoewel jammeren een beter woord is.
We zijn een tijd van het kastje naar de muur gestuurd door het CB en huisarts. Je moet echt zelf voor je kindje opkomen! (zoals mama van Selma ook zegt!) Uiteindelijk bij de Kinderarts terecht gekomen omdat het niet langer ging. Zware vorm van (verborgen) reflux, zoals we al dachten. Tot twee keer de medicatie moeten aanpassen en veranderen. Toen werd het gelukkig rustiger.
Intussen was ik zelf al begonnen met bakeren. Zonder dat ik daar het fijne van wist. Ik merkte dat hij rustiger werd en ook beter sliep als ik hem in een ‘coconnetje’ pakte met een dekentje. Dat ben ik blijven doen en waar ik ook erg veel aan heb gehad is het boek van Ria Blom: Regelmaat en inbakeren. (Je kunt het boek ook lezen en toepassen als je niet wilt bakeren.) Ik legde hem overdag en snachts ingebakerd in bedje en merkte dat als hij de bakerdeken alleen al zag, hij ging herkennen dat hij mocht slapen en dan werd hij al rustig. Wat een rust! En zo ging hij rustig en langer (2 tot 3 uur) slapen. Je kunt er niet te lang mee doorgaan maar dat was ook niet nodig. Sindsdien slaapt hij in een slaapzak en dat gaat goed.
Daarnaast naar de Osteopaat geweest en de voorspelbaarheid van altijd alles in dezelfde volgorde doen (slapen-eten-spelen-slapen-eten-spelen), een avondritueel en voor alles een vaste tijd hebben erg geholpen. Ook om, voor hem en onszelf!, uit de ingesleten gewoonte te komen dat we hem steeds uit bed haalden. Dat was een goede week doorbijten maar toen hij doorhad dat hij kon gaan slapen heeft hij meteen een nacht van 12 uur gemaakt!
Natuurlijk is het ene kindje het andere niet maar ik geloof niet dat een kleine baby steeds met een slaapje van van een half uur tot een uur kan. Goede (en diepe!) slaap hebben ze nodig. Om te groeien, om te herstellen, om te verwerken wat ze hebben geleerd en meegemaakt.
Ik vond het boek van Ria Blom erg nuttig en heb altijd goed naar ons kindje gekeken en geluisterd om te zien wat hij aangaf. Ik ben erg blij dat ik een weg heb gevonden die bij hem paste en dat het nu heel goed gaat.
Succes er mee allemaal en slaap lekker!
Gewijzigd door - Heike op 12 Nov 2010 15:29:56
Gewijzigd door - Heike op 12 Nov 2010 16:04:30
Gewijzigd door - Heike op 12 Nov 2010 16:05:56