Hoi meiden,
Het is zover, mijn schoonmoeder, zus en man’s oma zijn in het land. Ze zijn vanuit Albanie overgekomen en blijven een maand. Ze logeren bij een oom van mijn man. Uiterraard komen ze elke dag hier. Gelukkig logeren ze niet hier want we hebben niet genoeg plek.
Maar nu even over t probleem. even kijken hoe ik het in een niet al te lang verhaal kan proppen.
Mijn schoonzus is schizofreen, en mijn schoonmoeder en oma hebben geen inkomen. Met als gevolg dat wij elke maand een deel van ons salaris sturen om hen te onderhouden. Mijn eigen moeder heeft in mijn familie een hele sponsoring lopen voor de medicijnen voor mijn schoonzus want in ALbanie hebben ze geen ziektekostenverzekering , althans geen die te betalen is voor een normale burger. Alle medicijnen moeten dus zelf gekocht worden. Daarbij komt dat zowel oma als schoonmoeder hartproblemen hebben en mijn schoonmoeder diabetes heeft. Tel maar op dat tikt lekker aan…en dan nog levensonderhoud.
Mijn man is de oudste zoon en zijn loyaliteitsgevoel naar zijn familie is ongezond groot. Hij maakt zich ALTIJD zorgen om hen en is altijd manieren aan het zoeken genoeg geld binnen te krijgen om hen van alles te voorzien en zijn eigen gezin ook. Op zich lukt dat aardig. We komen wel rond. Maar het probleem zit m in het feit dat het gevolg is dat hij er nooit met zijn gedachten bij is. Hij is ALTIJD aan het nadenken hoe hij alles voor elkaar moet krijgen. Van de week gingen we een cadeautje kopen voor kabouter omdathij zaterdag jarig is. Nou ik had net zo goed alleen kunnen gaan want het laatste waar hij mee bezig is is de verjaardag van zijn zoontje. Nee hij zat alleen maar te denken hoe laat hij zijn moeder en zus moest halen en wat hij met hen wilde doen en hoeveel geld dat dan kost en hoe hij cadeautjes voor hen zou kunnen kopen etc etc. ik kreeg woorden met hem en zei dat ik het niks gezellig vond zo. Zijn we eindelijk samen maar ben ik toch weer soort van alleen. Kortom nu zijn ze in NL en ik dacht; dan zijn ze in de buurt en worden de zorgen even wat minder maar nu is hij nog alleen met hen bezig. We voeren amper meer gesprekken over hoe het nu met ons gaat. Er zijn standaard deze onderwerpen in onze gesprekken al maaaaanden lang:
- handel, hoe kan manlief zorgen dat er genoeg geld binnen komt, wat verkoopt goed en wat niet blalablabla
- zijn werk (gezeik erover of zijn collega’s)
- voetbal (ik haat voetbal )
- zijn familie
- herinneringen aan zijn jeugd
En dat gaat al heeeel lang zo. Ik vind er niks meer aan. Daar komt bij dat ik echt heel veel moeite heb met hoe mijn schoonfamilie met de kinderen en mij omgaat. Het gepluk, het drukke gedoe. En ik doe niks goed. De kinderen zijn te koud gekleed, ze krijgen niet het juiste te eten. De kinderen mogen niet huilen, moeten perse knuffelen. Moeten naar oma luisteren die ze pas net kennen. Zo niet dan zegt oma dat ze niet van haar houden (Nee vind je het gek ik hou toch ook niet van iemand die ik niet ken) Kinderen worden uit mijn armen gegraait, als ik dwergje neerleg om te spelen plukt zij m weer van de grond. Kortom k loop weer de hele tijd te roepen, doe maar niet, laat m maar. Nee hij hoeft geen handschoenen aan, nee hij heeft het wel warm genoeg. Nee hij eet niet twee keer warm, ben het nu al beu
Gisteren ging mijn zwager(ook haar zoon) weg bij ons om naar zijn werk te gaan. Hij had nog niet gegeten. Mijn schoonmoeder moest toen huilen omdat ze niet voor m gekookt had. Hij is 30!!! mijn zwager…Zucht Ik irriteer me mateloos…
Ik weet dat ze het heel moeilijk hebben in albanie en dat de ziekte van mijn schoonzus heel veel verdriet heeft gebracht. Door de ziekte is mijn schoonmoeder haar werk kwijt en haar huwelijk is stukgelopen. En nu heeft ze niks meer. Ik vind dat heeel erg voor haar. Ik had daarom zo gehoopt dat ze nou zo proberen te genieten van het beetje geluk wat nog wel in haar leven is. Haar kinderen en kleinkinderen dat ze zich zou ontspannen en gewoon eens niet zo druk maakte om alles en mij gewoon mijn moedergangl liet gaan Maar alles wat ze doet is huilen en haar zorgen op de schouders van mijn man leggen die daardoor prompt alheel lang zijn eigen gezin vergeet. Zijn familie staat gewoon op 1 en de rest komt erna. Daardoor voel ik me nu ze hier zijn (en ze zijn er pas een paar dagen) heel alleen. Ik kan wel janken. Ik zal mijn man nooit alleen hebben, k zal m altijd moeten delen met mijn schoonfamilie. Wie weet wat er gebeurd als mijn schoonmoeder overlijd en mijn schoonzus komt alleen en niemand kan voor haar zorgen. Dan neemt mijn man vast die rol op zich en dat kan ik niet aan. Je kunt niet met haar communiceren en ik vertrouw haar niet met de kinderen en in mijn huis zou ik haar nooit kunnen verdragen…
Ik ben bang dat het dan einde verhaal is.
En nu… nu voel ik gewoon niks voor mijn man. En wat het zo moeilijk maakt is dat hij zo lief voor me is. Vorige week kocht hij een droger voor me. Hij kust me elke dag en zegt hoeveel hij van me houdt. Hij doet ook zijn best me tevreden te houden wat geld betreft. Maar dat is zijn liefdestaal, zorgen voor geld en cadeau’s terwijl ik behoefte heb aan echte aandacht en tijd samen. Maar tijd heeft hij niet want hij is altijd aan het handelen. Maar hij moet handelen omdat we anders niet rond komen. Dat hij zo hard zijn best doet en zooo lief voor me is maakt het moeilijk om erover te praten met hem. T is gewoon zo’n vreselijke goedzak. Ik heb het al vaker geprobeerd. hij snapt het dan niet want hij doet dan toch zoooo zijn best, en denkt dat hij het in mijn ogen nooit goed doet en dat hij weer eens niet goed genoeg voor me is. Dus dat betekend nog meer zorgen en een nog meer geestelijk afwezige man. Ik wil dat gevoel weer terug maar ik vind er gewoon niks meer aan nu. Ik wil niet dat hij aan me zit en ik praat ook niet echt veel meer met m…ik vind het zo moeilijk, k denk dat ik wel van m hou maar ik voel niks…k zit gewoon te janken… Ik zie m nu meer als een vriend…
hoe moet dat nou…ik zie gewoon niet hoe dit ooit gaat veranderen…
Zucht…
een beetje heftig voor op dit forum misschien maar moest het gewoon even kwijt. Mama snapt me ook wel op zich hoor maar die is ook niet helemaal goed lichamelijk, heeft ook niet veel kracht om mijn geklaag aan te horen…
K voel me zoooooo rot.