Helmtherapie

hallo ik ben hier nieuw op het forum

ik zou graag willen weten of er mensen zijn die ervaring hebben met helmtherapie mijn dochtertje is nu 4 en halve maand en heeft een voorkeurshouding naar links het is weer opgemeten en de omtrek is 106% ze is dus een twijfelgeval… ik weet niet zo goed of ik nou wel of geen helmpje moet gaan nemen ze gaat 1 x per maand al naar de osteopaat en dat helpt maar voor even… ze komt maar niet goed uit die voorkeurshouding wat je ook doet…

Meid ik herken dit helemaal. Mijn zoontje heeft een ook behoorlijke voorkeurshouding gehad. Hij had hierdoor een scheefgroei en een afplatting op zijn achterhoofd. Wij deden er ook van alles aan om dit te voorkomen:

• zijn bedje anders zetten
  • iets tegen zijn hoofd zodat hij de andere kant wel op moest kijken
  • voeden aan de andere kant
  • aankleedkussen recht leggen
    etc etc

Wij ging verder naar de fysio met Dani. Dit heeft ook geholpen, daar hebben ze ook die hoofdmeting gedaan en Dani zat op een gegeven moment op 108%.
Dani was toen inmiddels als rond de 7 maanden als ik het goed heb.
Bij Dani was het in eerste instantie ook een twijfel. Wat we bij hem alleen goed konden zien is dat zijn nekspieren (die hij veel gebruike, mede door de oefeningen) de onderkant van zijn hoofdje zeg maar weer een beetje bol werd en zichzelf dus ook een beetje aan het herstellen is.

Met de meting kijken ze de hoofdomtrek gemeten vanaf de oortjes en hierdoor kon je bij Dani de bolling die weer onstond onder aan zijn hoofdje niet meten.
Maar de fysio zag dit wel en gaf aan dat de kans heel groot zou zijn dat het hoofdje zonder helmpje zich zou gaan herstellen.

uiteindelijk heeft Dani dus geen helmpje gehad. Je kan aan zijn hoofdje nu nog wel zien dat het niet helemaal bol is, maar het is al heel veel beter dan dat het was. Ik denk dus wel dat dit de komende tijd/jaren goed gaat komen of in iig bijna niet meer zichtbaar is.

Loop jij ook bij de Fysio? En wat zeggen zij? anders zou ik eens een afspraak maken bij de Fysio. Gebruikt jou kindje goed zijn nekspieren? Slaapt hij op zijn rug of buik?

Een helmpje is best een behoorlijke ingreep, maar hoor hier ook positieve verhalen over. Er zijn een paar meiden op het forum waarvan hun kindje ook een helpje heef gehad (of nog steeds heeft).

Hopelijk heb je hier iets aan.

jaa ik loop al sinds ze 8 weken is bij de fysio…
zei zegt dat het niet noodzakelijk is en de keus laat ze verder aan ons.
ik denk dat ik me maar laat doorsturen naar rotterdam en kijken wat ze daar zeggen ik ben bang dat het nog erger zal worden omdat ze nog steeds niet uit die voorkeurshouding komt ze slaapt op haar rug en sinds een paar weken pakt ze ook haar linker duim waardoor ze ook weer op links slaapt best lastig allemaal,

Groetjes naomi

Ik vond het ook erg lastig hoor. We probeerde ook van alles bij Dani, maar het werkte allemaal niet erg, hij lag gewoon veel lekkerder aan die kant.
Het trainen van zijn nekspieren hielp wel. We lieten hem dus bijvoorbeeld veel op zijn buik liggen. Ook ging Dani dus op een gegeven moment op zijn buik slapen en dat scheelde ook iets.

Second opinion vragen is nooit verkeerd.
Het is ook echt een beslissing die jezelf moet maken, maar de natuur zelf zal er ook voor zorgen dat een groot gedeelte van de afplatting hersteld zal worden.
Succes ermee!

Ik ben heel erg blij dit bericht te lezen. Ik zag vandaag ook dat de onderkant van het hoofdje van mijn dochter een beetje bol wordt. Ze is pas 3 maanden, dus er kan nog van alles gebeuren. Haar voorkeurshouding baart me wel erg zorgen, maar ik ben blij dat er enig vooruitgang is.

groetjes,

Izzie

Izzie, mijn zoontje is pas 9 weken oud en had ook een voorkeurshouding naar rechts. We zijn de 4e week naar de osteopaat geweest en sindsdien slaapt hij links! Wij moeten wel om de anderhalve week weer terug naar de osteopaat, dus ik vraag me af waarom je maar 1x per maand naar de osteopaat gaat…dat heeft weinig effect hoor! De laatste keer dat ik erwas zei die meneer dat het de goede kant op gaat en dat we daarom juist vaker moeten komen. Tuurlijk is zijn hoofdje nog steeds wel afgeplat maar hij is in ieder geval van zijn voorkeurshouding af! Verder heb ik geen ervaring met de helmtherapie en weet ook nog niet of ik die nodig zal hebben dus daar kan ik je niet mee helpen, maar dit wou ik je nog even vertellen. Misschien een idee om vaker te gaan, het is bewezen dat een osteopaat op dit gebied met weinig behandelingen veel voor je kan betekenen terwijl je bij de fysio 12 keer heen moet wel ga ik daar binnenkort ook heen maar niet perse voor de voorkeurshouding.

Succes!

ik ben de eerste 3 keer ook om de week naar de osteopaat geweest maar op een gegeven moment kunnen ze niet meer doen en moet er langer tijd tussen gaan zitten tenminste dat zegt mijn osteopaat hoor daar vertrouw ik dan maar op… ze gaat nu deze week voor de 6de keer dus we zullen zien of het weer helpt…

Groetjes

hi, mag ik vragen wat jou osteopaat bedoelt met langere tijd tussen zitten? Hoeveel tijd moet er tussenzitten? Mijn osteopaat zei dat ze wel wat spanning voelde, maar dat er eigenlijk verder niks aan haar mankeerde. Nu heb ik wel weer een afspraak voor haar gemaakt. Ben benieuwd of het nu helpt, aangezien mijn dochter alweer een paar weken ouder is.

hoi…

nou toen larissa voor de eerste keer naar de osteopaat ging was ze volgens mij 8 a 9 weken mijn osteopaat legde uit dat als ze nog zo klein zijn de nekspieren ontzettend snel groeien en het dan belangrijk is dat je na een week weer terug komt omdat mijn dochter flink in de prak zat door de bevalling. bij de meeste kindjes zijn 3 a 4 behandelingen nodig…
larissa is nu 5 maanden dus is het niet nodig om om de week terug te komen omdat haar nekspieren nu wat sterker zijn daarom ga ik nu nog 1 x in de maand.
ik denk dat je het gewoon nog moet volhouden om naar de osteopaat te gaan in de meeste gevallen heeft het echt wel baat en dat zie je gauw genoeg
groetjes