Hellup!

Ik denk dat Lucas groeipijn heeft.
Werd daarnet helemaal overstuur wakker, was niet rustig te krijgen en maar met zijn benen trappelen.
Nu is hij weer rustig, hij zegt dat zijn voeten pijn deden.
Iemand enig idee wat je kunt doen dan?
Heb hem even rond laten lopen, dat leek even te helpen.
Weet het ook niet, maar moest toch echt ff mee huilen
Was zoooooo zielig!

Groetjes Mim

Lilypie 4th Birthday

als het groei pijn is,weet ik niet of er echt iets voor is,misschien iets homeopatisch

iig sterkte

Ik dacht ook meteen aan kramp joh.

Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003

Yep, ik ook.
Heel veel sterkte en ik hoop dat het niet meer voorkomt.
Zielig hoor!

Groetjes, mamma van Stephan

Nou, hij ligt weer op bed.
Is er nu al 2 keer uitgeweest.
Beetje rondlopen lijkt te helpen.
Kramp was het niet, kon ook niet. Hij spartelde zo erg met zijn benen, dan kun je niet met kramp.
Leek wel een baby met darmkrampjes.
Hij had voornamelijk pijn in zijn bovenbenen.
Dat wees hij daarstraks aan.
We zien wel, ben bang dat dit vaker voor gaat vallen.

Groetjes Mim

Lilypie 4th Birthday

He gossie wat zielig. Misschien kun je hiervoor ook het cb bellen joh.

Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003

Ja, ik zou het gewoon eens ergens navragen.
Bij CB of de huisarts ofzo.
Klinkt wel heel rot hoor, echt zielig!

Hoi,

Pepijn heeft ook twee keer last gehad van inderdaad groeipijn.

Hij kon nog niet eens op zijn been staan zonder er steeds pijn te hebben.

Dus het bestaat wel.
Naar 2 dagen was hij weer de oude.

Groetjes
Monique

-Om je vleugels uit te kunnen slaan, heb je een nest nodig.-

Ben ff aan het zoeken op het net.
De meningen zijn erg verdeeld moet ik zeggen.
Kijk zelf maar.

Groeipijn is de pijn die een kind voelt, doordat er tijdens perioden van sterke groei rek kan ontstaan aan spieren en pezen bij hun aanhechting aan de lange pijpbeenderen (van armen en benen). Dat kan heel pijnlijk zijn; een kind kan er zelfs wakker van worden. De pijn zit meestal in de benen.

U hoeft er niets aan te doen omdat het vaak kortdurende pijnscheuten zijn, zeer wisselend van aard en frequentie, en van voorbijgaande aard. Als de pijn hevig is, kunt u Paracetamol of Sinaspril geven.

Groeipijnen kunnen voorkomen bij kinderen vanaf drie jaar. De oorzaak is niet helemaal bekend, want voor groeipijn is vaak geen lichamelijk bewijs te vinden. Er is geen roodheid of stijfheid te constateren, de groei van het kind is normaal en röntgenfoto’s laten ook geen afwijkingen zien.
Uit onderzoek is gebleken dat X- of O-benen, platvoeten, de gezondheidstoestand van je kind en infecties geen oorzaken zijn van groeipijn. Artsen vermoeden dat de beenspieren van je kind wat opzwellen, waardoor het vlies dat er omheen ligt onder spanning komt te staan. Dit zou de pijn veroorzaken.

De pijn kan erger zijn als je kind de hele dag actief is geweest. Waarschijnlijk speelt er ook een psychische factor mee: bij kinderen die emotioneel labiel zijn, lijkt groeipijn meer voor te komen. Ook levendige en onrustige kinderen schijnen er vaker aan te lijden.

Meestal schrijft je huisarts bij erge groeipijn Paracetamol of Sinaspril voor en adviseert hij om spierstrekoefeningen te doen. Die kan je kind ’s ochtends en ’s avonds samen met jou doen. Deze oefeningen zorgen voor een betere bloeddoorstroming van zijn spieren, waardoor de pijn minder wordt. Sommige mensen beweren dat een kind door deze oefeningen meer aandacht krijgt en dat daardoor de klachten al kunnen afnemen.

Je kunt zelf ook een heleboel doen. Geef je kind bijvoorbeeld een lichte massage, stop hem in een warm bad en stel hem gerust. Een andere tip is om een koude doek met water en citroensap om de pijnlijke plek te doen. Dit stimuleert de doorbloeding en verlicht de pijn.

De meningen lopen dus nogal uiteen.
Het enige wat iedereen adviseert is massage.
Alleen wilde Lucas dat ook al niet.
Hij werd daarstraks alweer wakker.
Ik heb hem dus een pilletje gegeven.
Dat hielp gelukkig wel.

Groetjes Mim

Lilypie 4th Birthday

De meningen lopen inderdaad nogal uiteen.
Wat me vooral opvalt is:

“Waarschijnlijk speelt er ook een psychische factor mee: bij kinderen die emotioneel labiel zijn, lijkt groeipijn meer voor te komen”

En:
Sommige mensen beweren dat een kind door deze oefeningen meer aandacht krijgt en dat daardoor de klachten al kunnen afnemen.

Daarmee wordt dus beweerd dat kinderen het misschien wel psychisch kunnen beinvloeden.
Dus omdat ze eraan denken zouden ze meer groeipijn hebben???
Nou, ik vind dat wel ver gezocht hoor, als ik eerlijk mag zijn.

Jammer dat hij niet gemasseerd wil worden joh! Dat zou inderdaad misschien wel geholpen hebben.
Gelukkig maar dat dat pilletje ook hielp en dat hij dat wel wilde.

Sterkte ermee!

Ha bieb, jij haalt er precies de 2 stukjes uit waar ik over viel.
Natuurlijk is/kan een positieve houding invloed hebben op iemand die ziek is.
Maar door een positieve houding gaat iets niet over en door een negatieve houding wordt je niet ziek!
Ook niet door stress (in somminge gevallen misschien een uitzondering. Stress en je hart of darmen is idd niet zo’n goede combinatie).

Dus ik doe het weer allemaal fout.
Ik maak mijn kind gek, geef niet genoeg aandacht en daardoor heeft hij groeipijn

Wel typisch dat bij de een het niet op de groei wordt gegooid (nederland) en bij de ander wel (belgie).

Verder komt het blijkbaar meer bij honden voor dan bij mensen (kreeg tenminste wel heel veel site’s met honden te zien die groeipijn hebben).

Groetjes Mim

Lilypie 4th Birthday

ja, dat is nou altijd lastig, dat er altijd zo veel verschillende info is.

maar je hebt naar mijn idee gelijk hoor, die pijn komt niet door te weinig aandacht, en logischerwijs als er aandacht aan je besteed word als je pijn hebt voel je je beter. dat is bij kinderen zo, en ook bij volwassenen.

en elly: wat zit er veel tussen je oren he? zelfs borstkanker, die had ik nog niet gehoord. belachelijk, waar halen ze het vandaan. krijg je meteen: dus als ik het anders had gedaan had ik het niet gekregen, of door positief denken gaat het weg. zou wel heel mooi zijn natuurlijk, maar reeel is het zeker niet.

lucas: sterkte hoor, en hopelijk is het idd van korte duur. groeien okee, maar dat moet niet zeer doen hoor! da’s niks.

Ow, nou…ik heb anders enorm veel groeipijn in mijn benen gehad hoor, als kind!!! (vaker honden dan mensen??)
Ik vind het maar raar allemaal.

Zo lang die pilletjes maar helpen bij hem hoor!

Ha mim,

Wat zielig zeg voor Lucas. Nou mijn man had vroeger ook vreselijke groeipijnen. Dit was in zijn pubertijd. Als peuter,kleuter geen last van gehad. Maar wel in de puberteit. Het deed enorm veel pijn en bond zelfs zijn benen af, zodat hij de pijn kon verdragen.
Vind het echt zielig voor Lucas.
Ik zou hem maar lekker flink knuffelen en inderdaad een pilletje tegen de pijn.
Misschien is spiroflor of arniflor een optie dit is een middel om te smeren en helpt tegen spierpijnen arniflor is meer voor kneuzingen. Het helpt wel.
Heel veel sterkte

Groetjes,

Diana moeder van Daan

Groetjes,

Diana moeder van Daan

Hai!

Ik was aan het zoeken ivm met de pijn in de benen die mijn zoontje van 2 al bijna een half jaar heeft en al die tijd 70% van de nachten 1 of 2 x wakker wordt en dus zowel zijn als onze nachtrust breekt. Wij zijn er in die tijd al achter gekomen dat masseren inderdaad helpt maar ja dan moet je kindje het wel toestaan. Ook paracetamol helpt inderdaad meestal wel. Ik ben vandaag bij de dokter geweest omdat het zolang aanhoudt en die denkt dat het in Hielke zijn geval geen groeipijn is omdat het zolang aanhoudt. Waarschijnlijk slaapt Hielke heel licht en droomt hij veel (dat deden wij, zijn ouders, ook). Hierdoor hebben zijn benen geen moment rust en schiet er dus de kramp in en doordat hij zo licht slaapt wordt hij wakker van de pijn waar andere er waarschijnlijk doorheen slapen. Advies van de dokter:

Voor het slapen gaan een warm bad zodat hij extra rozig wordt en dieper slaapt en preventief zijn benen masseren met lekkere olie. Daarnaast niet te veel knuffels op zijn bed zodat hij zich in bed wel goed kan bewegen en niet in een bepaalde houding gedwongen wordt.

Ik moet zeggen dat hij gisteren in bad is geweest en inderdaad doorgeslapen heeft maar geen idee of dat toeval is…

Vanavond voor het eerst geprobeerd met bad en masseren en nu hopen dat het helpt. Misschien heeft iemand anders ook wat aan dit advies…

Groetjes Annemieke

haha zie nu pas dat dit al uit 2004 komt, nou ja tis dan ook mijn eerste forum waar ik lid van ben…

Ondanks dat ik geen last heb van een kindje met groeipijn, toch welkom op het forum! Stel je anders even voor in het voorstelgedeelte

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Zal een poging wagen :stuck_out_tongue:

Succes!

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Bij onze Hylke helpt paracetamol altijd om hem weer goed
te laten slapen.
Van een bad wordt hij toch meestal niet veel soeziger…
Maar masseren helpt inderdaad ook wel.

Dat je een koe uit 2004 uit de sloot haalt is helemaal niet erg,
hij komt zo weer bovenaan de lijst met actuele topics te staan.

Enne, welkom natuurlijk.

M.

Gewijzigd door - MarselenDiana op 10 Sep 2010 21:55:46

Gewijzigd door - MarselenDiana op 14 Sep 2010 22:06:17