Hele dag huilen op de kinderopvang

Mijn zoontje komt al 2 dagen per week op de kinderopvang sinds hij 3 maanden oud is. Dit ging altijd heel goed. Nu heeft hij wat rommelweken achter de rug, omdat hij erg veel last van oorontsteking had. Vorige week maandag heeft hij daar buisjes voor gekregen en zijn neusamandel is weggehaald. Vorige week donderdagmiddag is hij weer naar de kinderopvang gegaan en toen was hij heel huilerig. Hij wil dan de hele tijd bij je zijn en opgetild worden. Maar goed, ik weet het nog aan zijn herstel. Na donderdag is hij alle dagen heel zoet geweest. Bij opa en oma en bij ons. Eten ging goed, drinken ging goed. Alleen wat pijn van tanden die aan het doorkomen zijn, maar niet extreem plakkerig ofzo. Nu breng ik hem vanmorgen naar de kinderopvang, hangt hij binnen de kortste keren huilend aan mijn been. Dan ga je toch denken… Net gebeld en ja hoor, huilen. Hij wil daar alleen opgetild worden en dan is hij tevreden.

Hij is nu 9,5 maand en altijd zo makkelijk. Ik vraag me zo af wat het zou kunnen zijn. Heeft iemand ook zoiets dergelijks meegemaakt?

Het kan een fase zijn, maar het kan ook zijn dat hij door die buisjes opeens geluiden hoort die hij nog nooit heeft gehoord. Of dat alles opeens harder en scherper klinkt waardoor het bij hem heel chaotisch binnenkomt. Ons zoontje hoorde ook opeens dingen die hij eerder niet hoorde en reageerde daar soms heel panisch op. Ik kan me voorstellen dat het bij hem op de groep niet altijd even stil is en hij daar nu heel erg aan moet wennen.

Nemen de leidsters de tijd voor hem of hebben ze daar geen tijd voor? Slaapt hij daar wel of is hij de hele dag wakker?

Een van de leidsters zei ook zoiets, hij was vorige keer nl. wel rustig aan het spelen in de box (redelijk hoog van de grond, dus verder weg van het rumoer). Ze tillen hem wel regelmatig op, maar dat gaat maar tot zover. Ze hebben zon 9 kinderen op de groep. Vanmorgen heeft hij maar een uurtje geslapen, normaliter is dat zeker 2,5 uur.

Heeft jouw zoontje lang moeten wennen?

Ons zoontje ging niet naar de kinderopvang dus wij hebben de ‘herrie’ om hem heen enigszins kunnen aanpassen. Maar hij schrok wel van geluiden buiten, zoals een vliegtuig, helicopter, brommer e.d. Hij was al ruim 11 mnd en we konden hem uitleggen wat de geluiden waren. Ik denk dat hij er een week of twee echt last van heeft gehad en het daarna steeds minder werd.

Misschien met de leidsters afspreken dat ze hem wat vaker weg halen van de herrie en desnoods wat vaker in de box tot hij minder reageert op de geluiden om hem heen?

Dat minder slapen zal ook wel weer goed komen als hij aan alles is gewend. Daarbij is een narcose ook niet niets…ons zoontje is sindsdien erg bang voor geluiden die klinken als een cirkelzaag of een kruimeldief. Het wordt nu steeds minder ook doordat we hem laten zien waar de geluiden vandaan komen. Maar als het geluid opeens ontstaat zonder dat hij het weet, dan zet hij het op een krijsen (hij is nu bijna 2 jaar).

Succes!