Helaas een potjeskind!

Jasper (nu 6,5 maand jong) krijgt nu sinds 3 weken groente en ik vrees dat hij een potjesliefhebber is. Ik heb een aantal keer zelf verse groente gemaakt voor hem, maar hij wil het niet. Ik heb bloemkool en broccoli geprobeerd. Van de bloemkool heeft hij een beetje gegeten, maar het was waarschijnlijk nog niet fijn genoeg, hij moest kokhalzen. De broccoli wilde hij helemaal niet, maar ja, dat is misschien een smaak waar ze erg aan moeten wennen. Maar zelfs van de worteltjes die ik vers had gemaakt en met een staafmixer had gepureerd, heeft hij maar een aantal hapjes gegeten, dit terwijl het lekker zoet is (worteltjes uit potje vind hij heerlijk)
De potjes vindt hij wel lekker.
Zou hij heel erg moeten wennen aan een andere stuctuur van het voedsel als het zelf gemaakt is, want die potjes zijn natuurlijk zo fijn als ik weet niet wat. Ik hoop echt dat hij vers wil gaan eten, want dat is toch wel beter/gezonder denk ik en ook goedkoper. In die potjes zit ook vaak appelsap en dat vind ik toch niet altijd zo’n prettig idee.

Heeft iemand misschien tips voor me hoe ik hem aan de zelfgemaakte groente krijg. Hebben jullie kindjes dat ook gehad, dat ze liever potjes wilde?

Daarnaast probeer ik hem na het fruit wat water, thee of diksap te geven, maar hij wil dat ook niet echt, wat een eigenwijs mannetje he. Daarom geef ik hem nu nog een klein flesje melk na het fruit, is dat erg? Hij moet toch wat drinken na het fruit lijkt me.

Nou, alle tips en ervaringen zijn welkom

Hoi,

Weet niet of dit wat is maar dacht misschien kun je het eten wat jullie
ook eten savonds pureren en dan in een potje doen die leeg was.
Dan ziet Jasper dat je een potje hebt gepakt en zal het misschien wel
lekker opeten. Laat je hem het potje zien en zegt dan wat er in zit.
Jasper weet niet dat dit vers eten is.
Kun je vanavond wel eens proberen.

Heb je een tuitbeker voor het drinken?
Daar moeten babytjes vaak aan wennen.
Je zou anders ook nog gewoon de fles met speen kunnen gebruiken.
Dit deden wij in het begin ook en hier dronk ze goed de diksap uit.
Nu drinkt ze al een aantal weken uit de tuitbeker en houd hem zelf vast.
Een erg leuk gezicht!
Als het drinken echt niet lukt zou je het ook kunnen proberen door een
gewone beker te pakken en daar uit te laten drinken.

Melk na de fruithap mag best hoor, maar dan heb je kans dat Jasper
al vol zit en dan zal hij niet zo veel melk drinken.
Maar als je dan bijv. 90cc klaarmaakt dan is dat voldoende denk ik.
Hoeveel flesjes melk geef je nog?

Laat je me nog wat horen!
Wat een snelle reactie trouwens he!

Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 8 mnd.

Bedankt voor je snelle reactie. Ik denk niet dat hij het verse eten zal eten als hij ziet dat het uit een potje komt. Ik laat hem namelijk nooit zien of het eten uit een potje komt of niet. Ik denk toch dat het om de structuur en de smaak gaat. Vers eten heeft waarschijnlijk een sterkere smaak dan dat uit een potje (smaak lijkt misschien ook veel op elkaar) Misschien dat ik wat vers en uit een potje moet mengen en dan steeds minder potjesprut en meer vers.

Ik heb zowel uit een flesje als uit een tuitbeker geprobeerd hem water/diksap/thee te laten drinken, maar hij wil er nog niet veel van weten. Ach, misschien wil ik gewoon dat hij te veel nieuwe dingen te snel accepteert. Het is toch ook wel heel wat, al dat nieuwe voedsle enzo naast de borst-en flesvoeding die hij alleen kreeg. Misschien moet ik gewoon blijven aanbieden en wat meer geduld hebben.
Heb er inderdaad ook aan gedacht op hem uit een geowne beker te laten drinken, zal er van de week eentje gaan kopen. Ze hebben geloof ik ook (tuit)bekers met een rietje, heb jij daar ervaring mee?

Tot nu toe heb ik Jasper na het fruit nog een flesje gegeven. Soms drinkt hij 100 ml en soms 135 ml. Hij vindt het dus nog wel lekker om te drinken na het fruit.
Naast het flesje na het fruit krijgt hij 's ochtend bv, vroeg in de middag een fles van 200 ml en voor hij aar bed gaat een papfles van 200 ml.
Na de groente krijgt hij geen drinken meer, maar dat is toch ook niet nodig?

Groetjes Annelies

Hoi,

Ja, dat kan ook natuurlijk het potje en het verse eten mengen.
Was ik zelf niet opgekomen.
Komt ook omdat Anne het allebei lekker vindt!

Anne heeft de tuitbeker van Elke gekregen.
Elke heeft een prinsessenbeker met een een rietje.
Gaat echt heel goed. Een fijne beker!
Elke drinkt daar meer uit dan met de tuitbeker.
Je hoeft geen flesje na het eten te geven. Geef maar wat sap.
Dan zit je zoontje nog vol van het eten.
t wij altijd doen bij Anne is warm eten om 16.30 en dan rond 19.00
bakje kwark met diksap erdoor.
Anne sliep altijd van 18.00/18.30 tot half 6.
Nu slaapt ze van 19.00 (soms pas 19.30 op bed) tot kwart over 6/half 7!
Nu kunnnen we doordeweeks en op het weekend wat langer blijven liggen!

Jij geeft nog wel een flesje aan Jasper voor het slapen gaan?
Je zou ook eens kwark met diksap kunnen proberen en kijken of hij
smorgens om de zelfde tijd wakker wordt.
Bij ons maakt het dus niks uit of Anne de papfles of kwark krijgt.
Gewoon dezelfde tijd wakker.
Voor het slapen gaan geef ik ook nog wat diksap te drinken.
Vanmorgen had ze een erg volle luier en was helemaal nat.

Ik hoor vast wel weer wat van je!
Ik geniet lekker van mijn vrije dag! Man naar het ziekenhuis met zijn vader.
Elke naar de peuterspeelzaal en Anne die lekker een koekje oppeuzelt in de
box.
Net fruithap gegeven (halve liga, stukje banaan en roosvisee erdoor)

Groetjes Heleen.

hahah ik denk dat het een potjesbaby is, onze zoon nu 14 maanden eet echt geen eten die ik maak, hij wil alleen maar potjes.
vanalles geprobeerd maar niets hielp, ach heb me er niet druk over gemaakt hij eet in elk geval.
laat hem lekker potjes eten zou ik zeggen.

groetjes trynke

mijn kinderen hebben tot 4 maanden potjes gehad en meer fruit en later aten ze met de pot mee net zo goed en gezond

quote:
hahah ik denk dat het een potjesbaby is, onze zoon nu 14 maanden eet echt geen eten die ik maak, hij wil alleen maar potjes. vanalles geprobeerd maar niets hielp, ach heb me er niet druk over gemaakt hij eet in elk geval. laat hem lekker potjes eten zou ik zeggen.

groetjes trynke

Tsja… Ik heb een nichtje van 5 jaar, dat nog steeds voornamelijk
potjes eet. Iets anders wil ze gewoon niet.
Nou ja, een boterham lukt nog net, maar verder…
Zelfs patat vind ze niet lekker. (de mayonaise en ketchup wel trouwens…)

Lijkt me een situatie om te voorkomen, dus op tijd beginnen te wennen
aan vers eten.
Heb je altijd potjes van hetzelfde merk?
Of ook wel verschillende merken?

Probeer de smaak van het zelfgemaakte eens in de buurt van de smaak
van het potje te krijgen. Bijvoorbeeld met de worteltjes.
(En proef zelf het verschil eens…)

M.

Gewijzigd door - MarselenDiana op 19 Mar 2008 14:02:02

Nou, ik wil echt niet dat mijn kind als hij 5 jaar is potjes eet. Ik wil gewoon echt graag dat hij vers gaat eten. Ik ga dus maar gewoon blijven aanbieden.

Ik heb altijd potjes van hetzelfde merk (olvarit), zou dat nog uit maken? Nou ja, ik blijf vers aanbieden en in de tussen tijd geef ik hem potjes, want heb liever dat hij groente uit potjes eet, dan helemaal geen groente. Hopelijk wint de aanhouder hier, en dan bedoel ik mijzelf Ga vandaag verse pompeon maken, dus ben benieuwd of hij het gaat eten.

Ja, Jasper krijgt nog een fles voor het slapen gaan. Ik wil niet te snel allemaal nieuwe dingen introduceren, dus met de yoghurt/kwark wacht ik nog heel even.

Bedankt allemaal voor jullie reactie’s.

Hoi,

Mijn dochter wou ook niets anders dan potjes. Op een gegeven moment heb ik toch weer vers gegeven en nu wil ze dus helemaal geen potje meer.
vers is het enige wat er nog in komt.

Inderdaad, blijven proberen.

Enne, mijn dochter is 1 jaar en krijgt ook nog een fles. Is er ook nog niet aan toe dit te stoppen. Gewoon je gevoel blijven volgen.

Heb vanmiddag verse pompoen gemaakt en hij heeft er van gesmuld
Maar het is wel vrij zoet, dus misschien niet zo raar dat hij het lekker vond, ze houden toch erg van zoete smaken in het begin. misschien moet ik bij de andere groente een beetje pompoen doen. Ben in elk geval blij dat hij vandaag vers heeft gegeten.

thije at de potjes ook met meer smaak hoor, totdat ik gewoon een aardappel prakte en de sperziebonen… toen ik het er zo in!! Aardappel wordt bij mij altijd zo lijmig als ik het pureer…

quote:
Nou, ik wil echt niet dat mijn kind als hij 5 jaar is potjes eet. Ik wil gewoon echt graag dat hij vers gaat eten. Ik ga dus maar gewoon blijven aanbieden.

Ik heb altijd potjes van hetzelfde merk (olvarit), zou dat nog uit maken? Nou ja, ik blijf vers aanbieden en in de tussen tijd geef ik hem potjes, want heb liever dat hij groente uit potjes eet, dan helemaal geen groente. Hopelijk wint de aanhouder hier, en dan bedoel ik mijzelf Ga vandaag verse pompeon maken, dus ben benieuwd of hij het gaat eten.

Ja, Jasper krijgt nog een fles voor het slapen gaan. Ik wil niet te snel allemaal nieuwe dingen introduceren, dus met de yoghurt/kwark wacht ik nog heel even.

Bedankt allemaal voor jullie reactie’s.

Ja er zit best wel verschil tussen de diverse merken.
Wij hebben nu Zonnatura en Olvarit in huis dacht ik,
Zonnatura is nog biologisch ook.
Voordeel van verschillende merken is dat je ook weer net andere smaakcombinaties hebt!
Kijk in de winkel de etiketten eens na, wat zit er allemaal in die potjes?!

Hallo,

Jasmijn kreeg altijd verse groente, maar sinds ze ontstoken amandelen heeft gehad eet ze graag potjes. Ze heeft een poos helemaal geen vast voedsel gewild, dus ik vind het wel best. Ik ben wel van plan om weer voor haar te koken, heb broccoli en boerenkool gehaald. Dat vind ze heel lekker. Toch maar weer proberen!
Succes ermee,
Groetjes van Martine