Heftig wakker schrikken en daardoor slecht slapen

Hoi allemaal,
Ook ik zit met een slaapprobleem (denk ik)
Ons gebeurt het volgende:

Senna, 4 weken oud, FV, 6 flessen van 120cl per dag, heeft veel moeite met in slaap komen. We voeden haar over het algemeen iedere 3 a 4 uur. Na iedere voeding is ze een aantal minuten lang erg slaperig. Daarna breekt er een moment van alertheid aan waarin ze wat meer nieuwsgierig en wakker is. Onze insteek is dan om haar bij de eerste tekenen van slaap richting bed te brengen (al is het soms moeilijk om haar slaapsignalen te zien).

Vaak komen we daar echter niet aan toe omdat ze tijdens het rondkijken wordt overvallen door een aantal spontane huiluitbarstingen. Het ene moment is ze rustig, dan krijst ze het ineens uit. We proberen haar dan altijd te kalmeren (sussen, wiegen, etc, wat vaak uiteindelijk lukt) maar het probleem is dat het een aantal minuten later dan weer terugkeert.

Op zich is dit, behalve dat het uitermate zielig is voor onze kleine meid!, niet per se een probleem als ze dit een aantal kwartier lang zou doen. Het probleem zit hem met name in het feit dat ze deze aanvallen van plotseling huilen ook nog ondervindt wanneer we haar in bed hebben gelegd. En ze komt daardoor dus niet/heel moeilijk in slaap! Gevolg is dat ze vaak oververmoeid raakt en nog moeilijker de slaap kan pakken.

Soms kunnen we haar vrijwel meteen na de voeding in bed leggen, soms duurt het dus wat langer voordat ze haar slaapsignalen afgeeft, maar bijna altijd wordt ze overvallen door deze huiluitbarstingen. Deze gaan over het algemeen gepaard met een naderhand heftig sabbelen op de speen. Ook lijkt ze last te hebben van winderigheid. Nu is Senna onze eerste, waardoor ik moeilijk kan zeggen wat veel en weinig winderigheid is, maar in onze ogen lijkt het veel.

Herkent iemand dit soort huil-aanvallen?
Heeft iemand misschien tips om het onze kleine beter naar haar zin te maken?
Alvast hartelijk dank voor al jullie steun!

Martine

Gewijzigd door - Martine29 op 10 Sep 2010 23:09:21

Oooh. wat hadden wij ook een slaapprobleem zeg!

Wat ik wel geleerd heb van de afgelopen 8 maanden is dat een bedritueel, zowel overdag als 's avonds enorm belangrijk is. Ook al denk je dat het nutteloos is omdat ze zo jong zijn en ze toch geen idee hebben wat je doet, je moet volhouden, want uiteindelijk heb je er veel baat bij. Ze weten dan precies wat er van ze verwacht wordt, nameljk slapen.
Dus dat is al 1 tip: zing bijv. een liedje"overdag eenzelfde en bijv. 's avonds een andere (wel steeds dezelfde) in combinatie met de vertrouwde van overdag en neem daarna afscheid van een knuffeltje of zoals hier van een schilderijtje. Daarna je kindje welterusten wensen, dikke kus, neerleggen en weglopen (ik trek ook altijd nog even aan zo’n muziekdiertje, zodat ook dat een vast onderdeel is van ‘het gaan slapen’.
En dit niet na 2 dagen opgeven, daar heb je al snel de neiging toe als je kindje het nog niet doet zoals jij graag wilt, maar hou vol! Op een gegeven moment weten ze de volgorde van het ritueel en kijken ze al uit naar de volgende stap.

Heb je het idee dat ze last heeft van krampjes of zo?
Winderigheid hangt hier duidelijk mee samen.
Op zich wel goed dat ze de krampjes kwijt kan raken door windjes te laten natuurlijk.
Die van ons kreunde er ook heel hard bij, ook zo zielig, want dan denk je gelijk aan pijn. Hij moest namelijk wel veel moeite doen om een windje te laten, dus dat is wel jullie voordeel hoor, ze kan de lucht wel goed kwijtraken!
Ook dit is even lastig en zijn de eerste 3 maanden echt even zwaar, maar daarna zijn de darmpjes veel meer ontwikkeld en wordt het echt wel wat gemakkelijker hoor!

Succes en sterkte met je meisje!
Mirjam

Het klinkt idd alsof ze last heeft van krampjes.

Je hebt speciale flessen op de markt die de krampjes enigzins verlichten,
iniedergeval sinds ik een fles van difrax heb gehaald (is een fles met een kromme hals) heeft dim geen last meer gehad van krampjes, door flesvoeding. Mede doordat dergelijke flessen ook een extra functie hebben dat ze de fles niet zo makkelijk vacuum zuigen, tenzij je ze alsnog te stevig aandraait.
Als ze hem vacuum zuigt dan moet je de fles ook net een tikje verder losdraaien.

Het helpt ook om lekker over haar buikje te aaien of fiets bewegingen te maken met haar beentjes. Ik legde dan ook weleens een warme pittenzak op zijn buik als hij bij mij lag.

Misschien is het een idee dat als je haar de fles geeft alvast in haar kamer gaat zitten, omdat dat een rustige omgeving is, zodat je haar daarna makkelijker in haar bedje kan leggen. Dan voorkom je de prikkels van de route naar haar kamer toe.

Nog gefeliciteerd met Senna Trouwens.

Hoi dames,

Bedankt alvast voor jullie reacties! Ze heeft inderdaad last van krampjes, hiervoor krijgt ze al Friso Comfort en drinkt ze met een Dr Brown fles. En ze krijgt ook nog eens infacol, jaja, je probeert alles De krampjes komen dus wel los want ze laat ontzettend veel windjes, dit doet haar echter ook soms pijn.
Vannacht heeft ze onwijs goed geslapen, we vreesden ervoor na overdag nauwelijks geslapen te hebben, maar ze sliep van 12-9 met een voeding om 5 uur. Dus we zijn weer wat uitgerust! Het lijkt erop dat ze baat heeft bij slapen in een hele donkere kamer, want snachts gaat het over het algemeen altijd goed. Ze zeggen dat het beter is om een overdag/nachtbesef te krijgen en dus overdag de gordijnen open te laten, maar misschien draagt dat bij aan het slaapprobleem overdag. Misschien ziet ze dan te veel?? Ze is namelijk best een nieuwsgierig aagje.

Ik ga straks eens het hele slaapritueel proberen, dus nu eerst even vermaken (ik dacht dat kindjes van 4 weken meestal maar kort wakker zijn na de voeding, maar las in het boek “tevreden baby” dat ze al 1,5 uur wakker kunnen zijn), dan bij de eerste slaapsignalen in de bakerdoek doen (dit lijkt ook te helpen, zeker snachts), even een liedje zingen, in bed leggen en een muziekje aandoen. Maken jullie altijd gebruik van een speen trouwens? Las dat het niet zo goed is om haar te leren met speen in slaap te vallen, maar ze lijkt er zo’n baat bij te hebben…

Wat doen jullie trouwens als ze gaat slapen, maar veel te vroeg wakker wordt voor haar volgende voeding?? Het CB zegt dat dat niet hoort, en dat ze dan moet proberen om weer in slaap te vallen…Maar in boeken en van vrienden hoor ik dat het best vaak voorkomt en dat je die tijd kunt gebruiken voor bv een badje ofzo, of iets anders. Helaas huilt ze alleen vaak dan in die periode bij ons, dus tis niet echt gezellig.

En oh ja, het boek “tevreden baby” adviseert om niet alle voedingen 120 ml te geven, maar bv 2 of 3 voedingen 150 ml, en andere keren weer 90, en de nachtvoeding zelfs maar 60. Hebben jullie hier ervaringen mee.

Pff, wat kan een mens een hoop vragen hebben zeg! Ik zei gister nog tegen mijn zus: het lijkt wel alsof ik aan een nieuwe studie begonnen ben, maar ik vind dit wel de moeilijkste tot nu toe

Hoop dat jullie kunnen helpen!

x Martine

Wat fijn dat ze vannacht zo goed heeft geslapen, geeft weer goede moed ^^.
Klopt dat dag en nacht besef heb ik er zelf ook ingehouden, hoewel ik zelf een hekel had om hem overdag in zijn eigen kamer te laten slapen, had zelf zoiets van dan zie ik je de hele dag haast niet maar dim was ook zes weken te vroeg en het was echt slapen slapen slapen wakker maken eten en weer slapen… en rond een maand ofzo begon het bij ons ook dat hij overdag niet echt meer wou slapen, sliep hij meestal in de maxicosi in de woonkamer, wandelwagen of in de box.

Speen is niet verplicht als ze het niet nodig hebben prima, maar sommige babies hebben wel een grotere zuigbehoefte en dan hebben ze nou eenmaal een speen nodig, hier heb ik hem wel gebruikt vanaf dat hij een paar weken oud was… het was gewoon nodig, ook om de tijd tussen de voedingen door te rekken, jij als moeder kan dit het beste inschatten.

Het kan trouwens ook geen kwaad om haar alvast te leren zichzelf te vermaken, tuurlijk lekker mee knuffelen etc etc maar afentoe in de box leggen en lekker laten rondkijken kan ook absoluut geen kwaad heb je straks als ze ouder zijn weer voordeel mee.

Het CB, tja, wat zullen we daar over zeggen, schemas, boekjes, tabelletjes, niet elke baby is het zelfde, dus ga boven alles op je eigen moederinstinct af, daarvoor hebben we dat gekregen, niet om het te negeren, want er is gebleken dat een significant percentage van de babies dit en dit horen te doen… Piaget is allang achterhaald…

Je kunt als ze eerder wakker is en niet meer moe is en het is nog te vroeg voor de voeding, idd die tijd gebruiken voor een badje, wandeling (ook goed voor jezelf wat frisse lucht naar de bevalling), en andere dingen.

Ik zou persoonlijk gewoon een vast ritme houden dus die 6x 120 wat je nu geeft en dat opbouwen, dan 6x 150 tot 5x 180 met 4/5 maand en daarna bouw je met 6 maanden de flesvoeding weer af omdat je bijvoeding gaat geven. Anders wordt het ook zo verwarrend voor je dochter.

Het is idd een compleet nieuwe studie, zoals het lijkt ^^ owjee haha dan doe ik twee studies tegelijkertijd, jammergenoeg krijg ik niet 2x studiefinanciering